Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Fedre med for lite ferie

Marius Tyssvang vil bestemme selv. Han liker ikke skolens fraværsreglement som sier at han ikke kan ta ungene ut av skolen seks dager for å reise på ferie. Stakkar.

Eller egentlig ikke.

Jeg tenker at ti dager er en grei grense for de fleste. De aller fleste foreldre klarer å vurdere hvordan barna ligger an på skolen i samråd med skolen.

– sitat Tyssvang –

Han har altså ikke skjønt at ungene hans er en del av klassemiljøet og at det blir problematisk at de er borte – ikke bare for deres egen del, men for læringsmiljøet i klassen. Hva er det som får foreldre til å tro at skolen er en slags fritidsaktivitet der folk kan være når det passer dem? Ferien er høyere prioritert, jeg synes det er betenkelig. Er det de samme foreldrene som klager over at feriedagene ikke er nok til at sommerferiekabalen går opp?

Ungene har skolen cirka halve året, og da er det mye tid igjen til å dra på ferie. At det er dyrere å reise i skoleferier synes jeg overhode ikke er noe argument, for det er da ikke slik at det er nødvendig å reise til steder man ikke har råd til å reise. Eller at alle trenger å dra til et utland som er stengt resten av året. Norge er flott!

2013-11-30 15.36.20

Tyssvang er ikke alene om å surmule og ikke vise respekt overfor skolen.

Fedrene Harald Lundqvist og Morten Bergheim har laget sin egen lille klubb på Facebook som kalles Nei til permisjonsnekt i skolen, for dem som mener det samme. Det er nesten sjarmerende.

Altså: For det første synes jeg at disse aksjonene er for sutring å regne, ved å markere seg på denne måten sier de at skolen ikke er så viktig, ferie er viktigere – og det eneste som betyr noe er den enkelte familie, ikke helheten (skolemiljøet). Dette gir helt feil signaler til ungene. For det andre så er det bare folk som allerede er ressurssterke som fremhever hvor bra det er å møte andre kulturer og at mye læres bare ved å reise. Supert det, men da kan disse dannelsesreisene gjøres på andre tider av året, eventuelt så får disse foreldrene skrive ungene ut av skolen og selv ta ansvar for undervisningen.

Det er bare det at det ikke bare er oppegående, velfungerende familier som drar på sydenturer. For en del er dette snydensturer! Foreldre som raver fulle rundt og som overhodet ikke prioriterer ungenes ve og vel. Skal vi altså ikke ta ansvar for disse? Skal vi bare tenke på oss selv?

Skal vi altså ikke tenke et kvart sekund engang på hvor mye vi bidrar til forurensning når vi tar nok en flytur?

Ikke det, nei..

**

Oslostandard for behandling av søknader om permisjon fra grunnskoleopplæringen

Fedre i aksjon mot permisjonsregler (her finner du artikkelen om Harald Lundqvist og Morten Bergheim) 

Her trosser pappaen Osloskolen  (her finner du Tyssvang sine uttalelser)

Foreldre etterlater barna på sydentur 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

19 comments on “Fedre med for lite ferie

  1. Morten Besshø
    5. desember 2013

    Sutring er typisk for mange i denne generasjonen, – de har vokst opp med et vrangsyn om at alt kan kreves i verdens rikeste land hvor man kan bli hva man vil og gjøre hva man vil. Jeg har noen sånne i eget nærmiljø som gjør som du nevner, de klager over at sommerferiekabalen ikke går opp.
    Man kan jo i den samme slengen lure på hvordan ungene vil bli … ?

    Sånne figurer som Tyssvang bør vel egentlig bare dysses ned og ignoreres så vi slipper en debatt som fører til ytterligere fokus på en sak som jeg både håper og tror at skolen tar kvelertak på rimelig raskt.

    Lik

    • Lammelåret
      5. desember 2013

      Tyssvang har vett nok til å respektere reglene, sier han, og det var bare fordi han allerede hadde bestilt turen at han dro på trass. Det kan jeg for så vidt skjønne, for det er dritt å la være å dra og kaste mange tusen kroner. Likevel: Hva med å spørre om lov FØRST? Holdningsendringer er absolutt på sin plass! Jeg synes absolutt ikke at det skal være et pressargument at ferien allerede er bestilt – ikke når man på forhånd burde visst hva regelverket tilsa.

      Lik

  2. Heidi
    5. desember 2013

    Jeg mener aboslutt at nordmenn bør reise mindre – det er helt hårreisende at årlige utenlandsreiser skal være normen! -, men ellers vet jeg ikke helt hva jeg skal mene i akkurat denne debatten. Jeg likte å lære, men gruet meg for å gå på skolen nærmest hver dag i oppveksten, derfor blir jeg bekymret hver gang det innføres ordninger som holder barn på skolen enda lenger. (I ettertid har jeg fortått at dette er en ganske vanlig opplevelse for høysensitive.) Det er også noe med institusjonaliseringen av barndommen og en stat som overstyrer familien på stadig nye områder, mangel på fleksibilitet som rammer barn med litt andre behov, etc.

    Lik

    • underveis
      5. desember 2013

      Godt poeng, Heidi. Barn har ulike behov. Det er viktig å ikke l harseleringen med voksnes «behov» for billige sydenturer skygge for nettopp dette – at barn (og familier) har ulike behov.

      Lik

    • Lammelåret
      5. desember 2013

      Jeg liker heller ikke institusjonaliseringen av barndommen. Unger har ulike behov, og for noen er det tøft med en hel skoledag, av ulike grunner som den du nevner. Samtidig ser jeg ikke helt at vi får gitt ungene våre alt de trenger å kunne dersom skoledagen ikke forlenges. Verden er mer komplisert enn den var og andre kunnskaper er nødvendige for å mestre enn da vi gikk på barneskolen.

      Jeg tror skolen er fleksibel, men det er sikkert store individuelle forskjeller.

      Lik

      • Heidi
        5. desember 2013

        Jeg er uenig i at skoledagen må forlenges, og jeg tror ikke nødvendigvis at dagens unge trenger å lære mer på skolen enn vi/jeg gjorde, men at de skal lære litt andre ting. Mye kan dessuten gjøres ved å plukke ut tidstyvene i skolen, for det er en tendens til at alt mulig rart som heller hører hjemme under oppdragelse kreves inn i skolen. I tillegg er det grenser for hvor mye læring barna får ut av de siste timene på dagen, og da kommer vi inn på dette med kvantitet vs. kvalitet. Jeg klarte meg ved regelmessig å lyve på meg magesmerter og lese og gjøre oppgaver mens jeg var hjemme, og jeg var jevnt over blant dem med best resultater i klassen. Det er ikke å anbefale, men erfaringen har gjort at jeg ser det er flere måter å lære på enn ved bare å være på skolen.

        Lik

        • Lammelåret
          6. desember 2013

          Når jeg har tatt opp ulike skolerelaterte temaer har jeg fått tilbakemeldinger fra lærere om at det ikke er ressurser nok. Det gjør at jeg tenker at unger i dag faktisk trenger flere undervisningstimer. Hvorfor mener du noe annet? Hva mener du er tidstyver i skolen?

          Når du skriver om hva ungene får ut av de siste undervisningstimene, tror jeg det kan løses med å plassere gymtimene riktitg. Jeg er heller ikke så sikker på at det du skriver stemmer. Har du lenker til pålitelige kilder eller er du selv lærer og baserer dette på egne erfaringer?

          Ellers er jeg enig med deg i at det er mange måter å lære på. For noen vil gruppeundervisning være en hemmer på læreevnen.

          Lik

          • Heidi
            9. desember 2013

            Jeg er ikke lærer, men jeg har erfaring fra skoleadministrasjon, og der var det en kjent sak at de verste timene for lærere å få tildelt, var de grytidlige timene eller de siste på dagen. Tidlig om morgenen er konsentrasjonen på bunn fordi elevene ikke riktig har våknet, og senere på ettermiddagen er de mettet på inntrykk og informasjon og/eller bare er klare for å dra hjem, rett og slett. Her vet lærerne at de må bruke mer tid og krefter på å roe ned klassen og holde konsentrasjonen oppe enn ellers.

            Når det snakkes om mangel på ressurser i skolen, dreier det seg etter min erfaring om mangel på midler for å få mest mulig ut av undervisningstimene, deriblant nødvendigheten av mindre klasser med flere lærere, og til dels om tidsmangel der nasjonale prøver og andre ikke-undervisningsrelaterte aktiviteter tar undervisningstid. Det er selvfølgelig delte meninger her, men jeg kjenner ikke så mange lærere som er for heldagsskolen.

            Fysisk aktivitet, godt inneklima og bra matpakke hjelper på, men etter hva jeg har forstått, har barn et begrenset tidsrom for konsentrert læring fra undervisning hver dag, og det tidsrommet blir ikke større av å forlenge skoledagen. Snarere tvert imot, når barna holdes på skolen lenge etter de er mettet på inntrykk, går det ut over motivasjonen på sikt. Det begrenser i tillegg de læringsmulighetene som finnes utenfor skolen, som også er viktig.

            (Gymtimene er for så vidt et kapittel for seg selv – det er noe mange barn gruer seg for hver dag og forsterker dessuten den feilaktige oppfatningen om at en time høyintensiv trening om dagen veier opp for stillesitting resten av dagen, men løsningen på det problemet krever en storstilt omlegging av skoledagen, for ikke snakke om samfunnet for øvrig.)

            Jeg er imot heldagsskolen fordi jeg mener økt institusjonalisering av barndommen er skadelig og hemmende på sikt, og fordi jeg heller ikke tror det vil gi bedre faglige resultater. Flere (godt utdannede) lærere fordelt over mindre klasser samt oppdaterte bøker og andre læremidler er bedre investeringer enn økning i timetall.

            Lik

            • Lammelåret
              10. desember 2013

              Heidi!

              Det du sier her er interessant!

              Når det gjelder gymtimene så er det mye som kan forbedres, men akkurat hva utover at det bør være mindre prestasjonsorientert, det har jeg ikke kompetanse og -innsikt nok til å si noe om.

              Ellers så høres det fornuftig ut det du sier, synes jeg.

              Lik

  3. underveis
    5. desember 2013

    Jeg har barn i Osloskolen og er ganske opptatt av denne saken. For den er todelt. Jeg er helt enig med deg i det som gjelder «billige sydenturer». Det er faktisk ikke en menneskeret. OG jeg tror du har helt rett i at dette er de samme som klager over at sommerferien til ungene er for lang….

    Og jeg er helt enig i at skolen er ungenes jobb, de er forpliktet i forhold til klassefellesskapet osv.

    Men akkurat som for voksnes jobb – så er det noen ganger avveiningene tilsier at det er riktig å ta fri en dag for å være et annet sted som det også er viktig å være.

    For permisjonsnekten gjelder også å reise til familiearrangementer langt unna. Og treningssamlinger og korøvelser osv. Det synes jeg er en ganske annen kategori. Dette er stort sett snakk om en dag i forbindelse med en helg eller lignende for å få gjennomført en reise. Det er helt urimelig om barn i hel sin skoletid skal «nektes» å delta på slike ting, være sammen med familie langt unna i bestemors 70-års dag i november for eksempel.
    For skole er viktig og noen andre ting er også viktig. Det betyr at de fleste dagen er det skole – men en sjelden gang er det riktig å ta/få fri til noe annet. Men ferie kan en ta i ferien.

    Lik

    • Lammelåret
      5. desember 2013

      Frivillige organisasjoner og andre som arrangerer aktiviteter for unger må rett og slett innfinne seg med at de må bruke helger og ferier til ekstra øvelser.

      Trenger man virkelig en hel ekstra dag for å reise bort i 70-årsdag? Altså skoledagen til ungene varer ikke til 17..

      Lik

      • underveis
        5. desember 2013

        Hva man trenger for en sjelden anledning med hele slekta samlet et sted langt unna, det synes jeg faktisk er en individuell vurdering – ikke noe vi andre skal mene noe om, det blir vel mye sentralstyring. Det er helt meningsløst dersom vi skal si at ingen under 15 år noen ganger skal kunne prioritere større familiebegivenheter og legge til en ekstra dag for å bli kjent med slekta.

        Frivillige organisasjoner legger arrangementer i helger. Men de som skal på skisamlinger høyt oppå et fjell eller hvor det er, trenger ofte en reisedag. Eller de ungene som får muilghet til å delta i større kulturproduksjoner. En i klassen til sønnen min har i flere år vært regelmessig borte fra skolen pga deltakelse i NRK-produksjoner og musikaloppsetting. For noen barn er det slike spesielle ting som foregår.

        Dette er ikke en sak som lager problemer for meg personlig, men jeg synes det blir for mye sentralstyring og for sterk insistering på at skole er viktigst alle dager. Noen dager er det andre ting i et liv som er viktig og det må foreldrene kunne vurdere. (Og igjen – da mener jeg IKKE å dra tidlig på hytta eller ta en billig sydentur, slett ikke. )
        (Jeg har tatt ut mine barn en eneste dag – jeg har tre skolebarn og har hatt skolebarn i 7 år. De to eldste satt på Blindern en hel fredag og så på disputasen min, da de gikk i 2. og 4. klasse. Det syntes vi var viktig at de var med på.)

        Lik

        • Lammelåret
          6. desember 2013

          Det står i regelverket at det skal gjøres individuelle vurderinger, så jeg tror ikke det byr på problemer i tilfellet eksemplet ditt. Det er neppe slike anledninger som utgjør problemet og det har jeg faktisk tro på at skoleledelsen er fornuftige nok til å gi rom for.

          Lik

  4. John Olav Ytreland
    5. desember 2013

    Jeg har registrert at det er en del som mener at det er greit å gi blaffen i skolens fraværsregler, med den bortforklaringen at det oppmuntrer til fleksibilitet. Jeg er lærer og har ikke sett at dette har vært så positivt. Jeg husker spesielt en skole jeg jobbet på i Telemark. En familie som hadde 3 barn i skolen reiste til Thailand i 5 uker rette etter jul, og dette skjedde hvert år. De reiste enten de fikk fri eller ikke. Jeg sørget for at de fikk arbeidsplaner og lekser på Fronter, og de skulle levere på Fronter. Det ble aldri gjort. Det høres veldig flott ut å gi elevene økt fleksibilitet, men det krever en del fra foreldrene. Noen av disse elevene mister faktisk en del av læremålene fordi foreldrene ikke tar ansvar mens de er på ferie, og barna deres tar det ikke igjen når de kommer tilbake heller.

    Jeg har ikke inntrykk av det har vært en klassisk dannelsesreise heller, d.v.s. at barnet har utviklet personligheten og fått en større forståelse for andre kulturer (noe en del foreldre mangler også). Jeg har tro på at barn lærer mer av det foreldrene gjør enn hva de sier. En kan tenke seg hva barna lærer av dette.

    Lik

    • Lammelåret
      5. desember 2013

      Det synes jeg er helt sykt – å systematisk dra bort et gitt antall uker hvert år. Og i slike tilfeller synes jeg det er rett og rimelig at det nektes.

      Unger som lærer at skolen er noe man er på når man ikke har noe viktigere fore, vel, det er så feil..! Og det kommer til å skape problemer for ungene senere, de skal tross alt ut i arbeidslivet en eller annen gang.

      Lik

  5. Abelone
    5. desember 2013

    Sydenferiene kan jeg skjønne at skolen vi ha slutt på. Men reglementet blir feil og straffer alle.

    Vi skal i konfirmasjon til svogeren min på en annen kant av landet til våren. Den er naturlig nok på en søndag. I følge reglementet kan vi da nektes fri på mandag, som er da vi ser for oss at vi skal kjøre hjem. Må vurdere om vi må reise tidlig eller om noen tar fly på forhånd, men det virker litt unødvendig. Jeg skal klare å gi han undervisninga for den ene dagen. Jeg tror virkelig ikke at det er disse tilfellene som er problemet.

    Og kanskje skolene også er litt for feige til å ta den individuelle vurderinga?

    Lik

    • Lammelåret
      6. desember 2013

      Det står spesifikt at de skal gjøre individuelle vurderinger, så om det ikke skjer, ville jeg protestert heftig på det. Jeg har tro på at skoleledelsen er fornuftige på dette punktet.

      Lik

  6. lise hansen
    19. desember 2013

    Ser ikke helt problemet her jeg. Trodde forøvrig det var skolerett og ikke skoleplikt her i landet. Personlig ville jeg ikke brydd meg om å ha fått et avslag på permisjon for mitt barn. Hva kan skolen gjøre? Utvise eleven? Da blir det jo uansett fri. Mulig jeg er i en litt spesiell situasjon ettersom mitt barn har behov for spesielt tilrettelagt undervisning den gærne veien…altså fordi hun ligger langt over det som forventes av aldersgruppen. Jeg tar henne fri når jeg vil, og har aldri opplevd sanksjoner (mulig skolen bare er glad til :-D) Jeg mener hun har mer nytte av en reise enn å sitte på skolen å lire av seg gangetabeller (hun har lært for flere år siden) i sosialdemokratisk ånd sammen med de andre i klassen.

    Lik

    • Lammelåret
      19. desember 2013

      Du er inne på det jeg kritiserer, nemlig at folk tenker mest på seg selv og mindre på helheten – hele klassens læringssituasjon. Ikke så rart at enkeltindivider ikke tar hensyn til helheten, men skolens ledelse bør gjøre det.

      Du spør om konsekvensene av å bryte regelverket? Det kan være at barnet mister retten til skoleplassen.

      Du har rett i at det ikke er skoleplikt, men barnet har rett på undervisning.

      Høres ut som om jenta di trenger noe hun ikke får på skolen. Har du møtt mye motstand når du har forsøkt å få tildelt de ressursene hun trenger?

      Denne bloggen er om evnerike barn, kanskje den er noe for deg? http://krumelurebloggen.no/

      Til sist vil jeg ønske deg velkommen til bloggen, Lise!

      Lik

Takk for kommentaren!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

%d bloggers like this: