Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Jern og geiter – her kommer julegavetipsene du trenger!

Sliter du med å komme på hva du kan gi den som har for mye fra før?

Jeg vet at mitt forslag ikke er sælig populært, altså å ikke gi noe, så derfor skal jeg gå problemstillingen nærmere i sømmene.

Min personlige favoritt er opplevelser, som en tur på kino, en konsert eller en bok (helst en som giveren har lest selv), mat av ulike slag er også velkomment, og varme sokker, da. Sånn bortsett fra dette, så synes jeg faktisk det er enormt rørende om giveren heller vil gi en sum eller noen arbeidstimer til en valgt organisasjon. Det gir mening og det betyr noe for flere enn meg selv og den som gir.

Det er lett å la seg lure av ryktet om at ungdom vil ha ting, men det er ikke særlig snilt å tro på slike rykter.

Siv er ei jente jeg beundrer. Hun er en mors drøm, spør du meg. Og aldersmessig kunne hun vært datteren min (hjelp – det var en skremmende tanke!). Ikke mindre respekt får jeg for henne når hun skriver innlegg om at hun faktisk ønsker seg en geit. Ikke skal hun ha den i sin egen hage heller, men kjøpe den til Afrika (uvisst hvor).

Siv presenterer bloggen sin slik

Helsprø, men reflektert 18-åring fra Nordland, Nord-Norge. Jeg er en skotsk viking, feminist og natur-aktivist som liker McFly, reiser, folk, Glee, Vampyrer, musikk, litteratur, smil og MENINGER!! Obs: Jeg er veldig glad i overdrivelser. Ironi kan også forekomme.

Er det rart jeg elsker henne litt? Bloggen hennes anbefales særlig til deg som tror på myten om uengasjert ungdom eller til deg som trenger en likesinnet å snakke med.

Iallfall; dersom du ennå ikke er overbevist om at ting er teit, så kan du kanskje kjøpe et belgisk vaffeljern, et paijern, muffinjern eller hva med et browniejern? Det er opp til deg!

2013-12-04 23.10.02

Du får det kjøpt på Europris.

Frister det eller har du idéer nok selv? Hva slags julelgavetradiskjoner har dere i din familie og vennekrets? 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

22 comments on “Jern og geiter – her kommer julegavetipsene du trenger!

  1. barbro
    6. desember 2013

    Vi gir gaver til de nærmeste. Og har vi absolutt ikke peiling gir vi en bok, med byttelapp. Bøker er den beste gave, til og med bedre enn geiter.

    Lik

    • Lammelåret
      6. desember 2013

      Bedre enn geiter, altså?

      De trenger ikke like mye plass iallfall!

      Lik

  2. Elisabeth
    6. desember 2013

    Holder nok en knapp på gavekort-kinobilletter enn afrikanske geiter jeg.

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2013

      Skjønner ikke hva folk har imot geiter altså! Bunner det i skepsis, tro? Det føles kanskje tryggere når man kan se og ta på gaven?

      Du er ikke alene om å ikke ønske å gi geiter, les bare her:
      http://www.aftenposten.no/okonomi/rikdom/Kraftig-fall-i-salget-av-etiske-julegaver-7397570.html

      Lik

      • barbro
        7. desember 2013

        Jeg er egentlig ikke skeptisk til å gi bort geiter, men jeg synes folk kan få velge selv hva de vil støtte. Kanskje har familien en årsak til å ville støtte f.eks Kirkens Bymisjon, eller NorMisjon, eller jordskjelvofre i Pakistan. Jeg ville synes det var hyggeligere å gi noe som gir mening for den som gir og den som får( sistnevnte både her hjemme og den som får nytte av selve gaven).

        Lik

  3. ellens oase
    6. desember 2013

    Ja, jeg kan love deg: Det blir ikke noe jernkjøp!!!!

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2013

      Hahaha.. jeg måtte bare skrive om disse tullete jernene – snakk om skapfyll!

      Lik

  4. motionocean
    7. desember 2013

    Wow. Vet du, nå har du rørt meg, altså! Det er ikke ofte jeg hører så fine ord! Tusentusen takk, og hurra for geit til Afrika!!! Ps du kan være ekstramor eller bff, alder har ikke så mye å si 😉
    Stor og varm desemberklem fra meg!

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2013

      Vel fortjent med noen gode ord, Siv! Du gjør mye bra med bloggen din og du klarer å nå ut til folk, ikke alle gjør det.

      Ekstramor, det høres stort ut. Takk..

      Lik

      • motionocean
        26. desember 2013

        Vet du hva?? Jeg fikk TOOOOO geiter til jul!! Også fikk jeg to kyllinger, også ga jeg to geiter, en kylling og en møkkaovn, HURRA – beste jula på lenge, hihihihi 😀 Håper du også fikk noe flott i jula!!

        Lik

        • Lammelåret
          27. desember 2013

          Såå kult! Det er så bra når det man skriver blir tatt på alvor!!

          Lik

  5. mette
    7. desember 2013

    Bloggspørsmål! Hei du.. Føler meg helt rådvill i forhold til bloggen min 😦 Kommentarfelter er borte og det er ikke mulig å legge inn kommentarer. Jeg er helt sjanseløs, og har forsøkt alt. Har forsøkt WP support, men får ingen tilbakemelding. Har du greie på dette? Takker for svar… mette

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2013

      Når du sier at du har forsøkt alt, så kan iallfall ikke jeg hjelpe deg, hehe..

      Regner med at du har vært på kontrollpanel – innstillinger – diskusjon ?
      Der kan du huke av for at du tillater kommentarer og mye annet.

      Lik

    • annebloggen
      11. desember 2013

      Når jeg har hatt problemer med bloggen, har jeg fått rask og god hjep fra support. Det er rart de kke kan hjelpe deg?

      Lik

      • mette
        11. desember 2013

        Hei. Har fått hjelp fra support…god og nyttig hjelp, så nå er alt i orden og jeg har lært masse nytt. Hurra!

        Lik

  6. Tilbaketråkk: Briocher og gavekort | Lammelårtanker

  7. Janne
    7. desember 2013

    Vi er veldig få i familien. Jeg prøver å finne gaver som mottageren enten ønsker seg, eller som jeg vet trengs. Klarer jeg ikke å finne på noe sånt, blir det noe jeg syns er fint og som jeg ville blitt glad for å få selv. I år har jeg også hjulpet min exmann med å kjøpe julegaver til de tre barna våre. Han har i mange år gitt penger til de to største, og leker til den minste. I år skulle det bli gaver, fordi han hadde et gavekort å bruke opp (jfr dagens post om gavekort). Håper barna blir glade, de får alle noe de ønsker seg, og en av dem får noe han ikke visste at han ønsket seg, men som han trenger 😉

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2013

      Haha.. ja det er noe med det en ikke visste at en trengte eller ønsket seg. Noe sier meg at det ikke er cake pops-jern..!

      Lik

  8. Heidi
    7. desember 2013

    En sommer spurte jeg et familiemedlem om hvordan hun ville likt å få en geit e.l. til jul, men hun sa hun ville følt det var stusselig, hun ville ha *noe*, så da blir det det. Jeg har også familiemedlemmer som har behov for å gi noe håndfast, og det gjør at jeg ikke helt har klart å løsrive meg og si at jeg egentlig ikke er interessert i å få så mange ting, så i år har jeg ønsket meg (når jeg er blitt spurt) nyttige kjøkkengreier jeg likevel kommer til å kjøpe om vi ikke får det. Ellers har jeg gjerne vært redd for at gavene jeg gir ikke er bra nok, så jeg har ofte gitt mer enn nødvendig, men i år har jeg endelig klart å roe ned det, så gavene jeg gir i år er mindre og færre. Jeg er fornøyd med akkurat det, men håper jeg får tatt noen steg videre neste år.

    Lik

  9. annebloggen
    11. desember 2013

    Geiter er flotte gaver! I vår familie har vi ofte brukt den typen gaver. Begge mine voksne barn har sans for en måten å tenke på. Å gi til noe som trenger det mye mer er en fin tradisjon. Hos oss er også funn fra bruktbutikken noe som verdsettes av både meg og min datter. Innrammede barnekunstverk og hjemmelagede engler står også på ønskeista mi sammen med bøker!

    Lik

    • Lammelåret
      11. desember 2013

      Det er veldig bra!

      Jeg tror det er denne veien vi må jobbe for at flere tør gå, for en sunnere og grønnere hverdag.

      Lik

  10. Tilbaketråkk: .. og så de fattige, da! | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

