Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Briocher og gavekort

Når gavekortene lagres som den fineste vin, da forsvinner kronene før de kan settes på hodet i det hele tatt.

Når ørene ikke kan kastes i luften, men sitter fast ved hårfestet, da er det kronene som telles.

Jeg fant en skatt i skapet, omsatte skatten i noe en av oss trengte og vips ble vi ikke passive sponsorer av en annens bedrift.

Gavekort er en genial gave, men samtidig er det en gave som mest av alt lønner seg for butikkene. Folk glemmer rett og slett å bruke gavekortene og dette har avisene skrevet om i mange år, som på Din side.no og Tv2.no.

Jeg mener:

over to milliarder i ubrukte gavekort, altså TO MILLIARDER

– det er sykt mye penger!

Om dette ikke er tegn på at folk får altfor mange gaver, så vet ikke jeg, altså! Den som får gavekort på et kjøpesenter kan bruke det i alle butikker – altså matbutikkene også, og mat trenger da alle. Det er lett å glemme det lille kortet, men masse penger å spare på å bruke det. Og den som virkelig ikke trenger det, kan vel gi det bort til en organisasjon som jobber direkte med mennesker som trenger noen ekstra kroner?

Det er egentlig ganske kvalmt hvor lett vi tar på ting.

Den gode lørdagsfølelsen blir jo litt amputert når man tenker sånn på det, jeg innrømmer det.

Tror jeg tar meg en bolle.. eller en brioche, kanskje heller!

2013-12-07 20.14.31

Hvordan er det med deg? Får du dårlig samvittighet når jeg skriver om dette? Litt mer behagelig å kjenne på tilfredsheten, ikke sant? Joda, det er slik for meg også. Jeg er overhode ikke hellig.

**

Fakta om gavekort – Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet

**

Fikk du ikke med deg geiteinnlegget om samvittighetsgaver? Da kan du ikke logge deg ut ennå!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Briocher og gavekort

  1. sotengelen
    7. desember 2013

    Joda, har ett liggende fra forrige jul. Det går ut 18. desember og jeg tror faktisk ikke jeg får brukt det…

    Lik

  2. Janne
    7. desember 2013

    Jeg fant et gavekort her forrige uke, som går ut et par dager før jul, det er nesten tre år gammelt…. Kunne ikke huske hvor det kom fra, før jeg kom på at det faktisk var min datter sitt, men at jeg kjøpte henne ut av det. Så HUN har altså fått uttelling for kortet, mens jeg hadde glemt det. Vel, jeg puttet det i lommeboken og husket faktisk på å bruke det, sammen med en rabattkode jeg fikk, så nå står det bare 50 kroner igjen på det. Så var det noen som sa at man ikke kan bruke mindre enn 100 kroner på et sånt kort….. Da må jeg kanskje regne dem som tapt. Får undersøke litt før jeg gir helt opp.

    Lik

    • Lammelåret
      7. desember 2013

      Jeg synes det kan være vanskelig å komme på at jeg har gavekort, det er så mye lettere å huske på bankkortet og da blir det gjerne slik. De gangene jeg er ute, altså..

      Du, det er virkelig sleipt gjort å stjele en femtilapp fra kunden. Det fortjener en kraftig protest!

      Lik

  3. Refleksjon på livsvegen
    7. desember 2013

    Altfor fort gjort ja. Har gått på den blemma sjølv, og ikkje berre ein gong diverre. Men no legg eg alle gavekort i lommeboka saman med andre kort i håp om at dei vert brukt. Bra dette kjem opp så kanskje nokon klare bruke dei i tide.

    Nattaklem

    Lik

  4. John Olav Ytreland
    7. desember 2013

    Jeg er skikkelig håpløs med gavekort, men synes det er lettere med plastkort. Den eneste gangen jeg klarte å bruke et gavekort var da jeg fikk et plastkort fra et stort kjøpesenter i Haugesund. Det hadde jeg nemlig i lommeboka. Den gamle typen, i form av et julekort e.l. blir som regel lagt i et skap og funnet et par år seinere. Jeg foretrekker nok at giveren tar en avgjørelse selv og kjøper noe konkret.

    Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 7. desember 2013 av i Med sløvt blikk på verden med stikkord , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

