Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Andre søndag i advent – med tanke på alle andre

Linda er mamma til sju – imponerende, ikke sant? I innlgget

Pakkekalender til besvær

reflekterer hun rundt hva vi tror vi trenger og hvordan vi selv guffer opp behovet for å være som alle andre. Hvorfor er det så ille å skille seg ut?

Anne Marie Dahl i Malles magiske verden skriver

JEG kommer aldri til å synes synd på deg fordi du stresser, kaver og lager deg kaos..det er DITT valg

– er det ikke slik det er da: At vi selv velger hvordan livet vårt skal være?

(innlegget fortsetter under bildet)

IMGP0209

Det er selvfølgelig ikke helt slik, for vi er bare til dels vår egen lykkes smed. Det er ikke så mye vi kan gjøre med genene våre, eller med oppvekstmiljøet vårt, og det gjør mye med hvordan vi ser på livet og hvordan vi forstår ting.

Selv om utgangspunktet vårt er forskjellig, har vi likevel mulighet for å gjøre endringer. Løpet er aldri kjørt selv om vi har opplevd vanskelige ting og hatt tøffe utfordringer i livet.

Hvor godt vi har det henger sammen med hva vi velger å fokusere på. Med ujevne mellomrom dukker det opp debatter som viser tydelig hvor fjernt dette med tankestyring er for mange. Hver gang vi legger skylden over på andre for vår selvfølelse eller selvtillit, tenker jeg nettopp dette: at det er ansvarsfraskrivelse og at dem som gjør det, kunne ha godt av et kurs i kognitive teknikker, som Liv-Inger har vært på.

På konferansen ble hun fortalt at

hun rett og slett kunne bestemme seg for å ha det bra.

Tenke seg til!

Jeg er ikke helt enig i at man bare kan bestemme seg for å ha det bra, men man kan bestemme seg for å jobbe med seg selv slik at man lettere ser det som er bra i livet. Det gjelder på alle livets områder.

Men: Teknikkene tar tid å innarbeide og de krever at en våger kjenne etter og er åpen for endringer. Det krever mot å gå inn i seg selv, i egne tankemønstre og egen psyke. Det kan kjennes påtrengende å rømme!

**

Har du gjort store endringer i livet ditt? Opplever du at hverdagen kveler deg?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

3 comments on “Andre søndag i advent – med tanke på alle andre

  1. Anja Elisabeth Holt
    8. desember 2013

    Jeg har gjort store endringer i mitt liv, jeg har tatt tak i meg selv. Jeg har bevisst gått inn i situasjoner og tenkt: kan jeg gjøre noe med dette? Hvis svaret er ja gjør jeg det jeg kan for at det skal føles riktig. Hvis svaret er nei, aksepterer jeg det. Noen ganger går jeg videre allikevel, men da har JEG bestemt meg og JEG vet konsekvensene og da har JEG det greit. Enkle grep forklart vanskelig, skjønner jeg, men jeg klarer ikke forklare det bedre etter en dag i akebakken.

    Hverdagen kveler meg ikke lenger. Litt skit i kroken gjør ingenting. En Toro- middag dreper ikke familien. Vaskehjelp hver fjortende dag er ikke «råflott». Gode hverdager er fantastisk. Et langt oljebad er hverdagsluksus. Jeg er sjefen i mitt liv og jeg prøver så godt jeg kan å leve etter Kardemommebyloven underveis. Det er nemlig en forskjell på å sette seg selv først eller i førersetet. Mange tror nemlig at det er greit å valse over andre for å ha det bra sjøl.

    Lik

  2. Sovebebibloggen
    8. desember 2013

    Hei!
    Det kan vel ikke akkurat beskrives som en endring jeg har gjort i livet mitt, men en endring ble det iallfall!
    Etter at jeg fikk barn, har jeg klart å gi litt mer f…. i ting som egentlig ikke betyr noe! Det er helt utrolig hva slags innvirkning det barnet har på livet mitt. Hva så om ikke kontoen flyter over, eller om alle er fornøyd med deg til enhver tid? Familien min er der uansett når jeg kommer hjem, og jeg merker at jeg blir verdsatt herfra til månen.
    Før jeg gikk ut i permisjon, betydde jobben bortimot alt for meg, og jeg gjorde alt jeg kunne for å leve opp til forventningene. Det var jobb fra heg sto opp til jeg la meg. Jeg merker allerede nå, at når jeg skal tilbake til jobb om noen måneder, kommer ikke jobben lenger til å komme i første rekke. Resultetet på jobb kommer kanskje til å bli litt dårligere, men det kommer til å gi enda større utslag i positiv retning på livskvaliteten! Jeg er spent på hvordan «det nye» arbeidslivet vil bli:)

    Lik

  3. Refleksjon på livsvegen
    8. desember 2013

    Kjenner at eg har lett for å stresse,,
    Blir fortalt at eg bør prøve puste på ein annan måte..
    Skal ikkje vere enkelt nei 🙂
    Og det er sant, ein er ikkje alltid sin eigen lykkes smed ..
    andre blandar seg inn..og er med på å gjere livet Bra eller dårleg..

    Takk at du deler!

    Fortsatt fin Adventstid!

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

