Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Niqab, hijab og tatoveringer

Hva får en jente som er født og oppvokst i Norge til å dekke seg til – helt – i plagget niqab, når det innebærer stigmatisering og oppblomstring av fordommer? Når blikket henger ved, som en klump om foten?

Aisha  Shezadi er en av bidragsyterne i antropologien «Utilslørt – Muslimske RÅtekster». I teksten stiller hun mange relevante spørsmål og jeg elsker tanken på utfordringene hun gir og hvordan hun utfordrer vårt bastante virkelighetssyn!

Aisha spør:

Hvorfor har folk et behov for å lære meg at jeg må være tolerant? Er det ikke slik at den som kommer til meg for å belære, selv er intolerant?

Aisha er en modig jente og i beste fall gir hun oss det vi trenger – hvis vi bare lytter med åpenhet. I verste fall vil hennes valg møte fordommene vi allerede har, og forsterke dem.

For ikke lenge siden stengte Aftenposten kommentarfeltet for anonyme ytringer, fullt navn er en forutsetning for å uttrykke seg der. Det er riktignok mye som taler for anonymitet, som Maria Gjerpe skriver om i innlegget Retten til anonymitet, men det jeg er opptatt av er hva som skjer når identiteten til den man snakker med skjules.

Slik er det i mange sammenhenger og ikke bare koplet til bruk av niqab (en heldekkende drakt som ikke engang viser øynene, brukt av enkelte muslimske kvinner). Nettopp fordi den er heldekkende, gjør den oss utrygge, for hvem er egentlig under der? Er det virkelig et privat anliggende når den omfatter offentligheten?

Der niqab fører noen mennesker nærmere Gud, skaper det samtidig større avstand til menneskene rundt. Den som ifører seg niqab anonymiseres ikke, men gjør at mange av oss bare ser plagget og møter vedkommende med fullt sett av fordommer.

(teksten fortsetter under bildet)

2013-11-12 14.15.40

Jeg kan ikke forstå at det er nødvendig å vise ansikt for å bli tatt seriøst. I bloggsammenheng betyr det ingenting for meg om folk bruker navn og bilde av seg eller beholder nick – jeg får likevel inntrykk av hva slags person det er. Når jeg en sjelden gang snakker med ukjente i telefonen, er det hvordan de presenterer seg som betyr noe – naturlig nok ikke hvordan de ser ut (neitakk til web-kamera) – selv om jeg også synes det er slitsomt å ikke få den non-verbale tilleggsinformasjonen. En blind er ekspert på å forstå mennesker uten ansikt, han forstår uten hjelp fra synet.

Når vi vet hvordan folk ser ut, møter vi dem med fordommer, som både Ebru Akinci og Marion Valen Bergland  eksempler på.

Valen Bergland opplevde mange blikk og redde eldre da hun viste frem tattoveringene sine – småbarnsmødre skal visst ikke se slik ut.

Ebru Akinci på sin side ble innkalt til sjefen fordi hun valgte å bruke hijab på jobb.

Klart det betyr noe hvordan vi ser ut (bare sjekk rabalderet rundt Fotballfruens barselbilde!). Vi kan likevel ikke godta at folk ikke anses for å være like gode på grunn av hvordan de ser ut!

Så; dersom niqab er et problem på grunn av vår usikkerhet, hva gjør vi med det?

Hvorfor tror du vi er så opptatt av å skjule oss (enten det er bak meninger, interiør, mammahjerter eller niqab)? Og ikke minst lurer jeg på hvorfor vi tror vi kjenner andre så mye bedre hvis vi ser den sist anskaffede interiørdingsen eller bildet av ungene?

**

Anbefalte innlegg hos andre, som ikke er lenket i teksten: 

Er Underveis – Anonymitet på nett 

Valgerd – Den typen islam Niqab-Aisha står for, er den jeg frykter og avskyr mest av alle -ismer på jord (min klipping – teksten har en annen tittel)

Nyheter:

Niqab i Norge er bakstreverks og naturstridig

Øivind Holthe  – Sannheten i grøftekanten

 

Lik gjerne Lamme Tanker på Facebook!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

12 comments on “Niqab, hijab og tatoveringer

  1. underveis
    11. desember 2013

    Du – dette var godt tenkt og skrevet!
    OG det er jo liksom dette spørsmålet – om hva som er EKTE, hva er det som er EGENTLIG meg – og deg – og hvor langt inn i sjela og av med klærne (eller på med klærne, jf. F.frue) er vi forpliktet til å gå for å være troverdige, for å være en som er verdt å lyttes til eller leses. Finnes det noen «egentlighet» – egentlig? Når skal vi klare å innse at alt vi har å forholde oss til er utsnitt, uansett. At en sminket og frisert og styla debattant eller skribent eller whoever – også både har en ytre tilrettelagt presentasjon av seg selv OG et budskap – akkurat som hun som kommer i niqab eller hijab eller noe annet. Vi kan lytte til budskapet allikevel.

    Lik

    • Lammelåret
      11. desember 2013

      Takk, underveis, det betyr mye når det kommer fra deg!

      Jeg har tenkt en del på hva slags inntrykk vi legger igjen etter oss. Det handler kanskje mest om «den andre», dennes fordommer og preferanser.

      Å skjule seg kan noen ganger være den beste måten å bli sett på?

      Lik

      • underveis
        11. desember 2013

        hehe – vi er kanskje så «strenge» begge to at vi verdsetter hverandres anerkjennelse ganske høyt….🙂 Det gjør jeg i hvertfall. (Men du er litt mindre streng nå enn før…. eller kanskje jeg er modigere!)

        Lik

        • Lammelåret
          11. desember 2013

          🙂 det er mulig.

          Så jeg er litt mindre streng enn før, altså? Det må jeg gjøre noe med, haha!

          Lik

  2. Ellen
    11. desember 2013

    For det første: Aftenposten tillater anonyme ytringer dersom det er gode grunner for det.

    Hijab synes jeg er ok den dagen muslimske menn også begynner å gå med det.

    Ellers vil jeg se hvem jeg snakker med. Jeg er ikke blind. Fordommer forsvinner når vi viser hverandre hvem vi er. Niqab er uniformering og skaper i seg selv fordommer. Og man skal ikke se bort fra at en del av dem som bruker det, nettopp lever av de fordommene. Minner litt om AKP, synes jeg.

    Lik

    • Lammelåret
      11. desember 2013

      Jada, jeg vet at man kan poste «anonymynt» på Aftenposten, men det er først under Ap’s vurdering, ikke noe man velger selv, som det var før.

      Hvorfor trekker du inn kjønnsperspektivet ihht hijab?

      Jeg tror tvert imot at fordommer vokser opp hvis vi ser hvem den andre er, særlig i tilfeller som der man har spesielle ytre kjennetegn, som mammaen med alle tatoveringene eller som hun med «feil» hudfarge – de blir ikke møtt på nøytral grunn. Budskap blir forstått på bakgrunn av hvem man er, det er ikke likegyldig hvem som sier hva. Noen gang er det en fordel, andre ganger ikke.

      Niqab bygger bare opp om fordommer dersom vi snur ryggen til den som bærer plagget og ikke lytter med åpenhet.

      Hva mener du med «.. man skal ikke se bort fra at en del av dem som bruker det, nettopp lever av de fordommene» – den forsto jeg ikke.

      Lik

      • Ellen
        11. desember 2013

        Jeg tenkte på radikaliseringen av en liten gruppe muslimske ungdommer som det har vært endel skriverier om. Å ikle seg niqab kan være en form for uniformering man vet er provoserende og vil bli møtt av fordommer. Og så bruker man de fordommene man møter som begrunnelse for sine egne standpunkter.

        Jeg vil ikke prate med et svart plagg. Jeg vil møte et menneske.

        Lik

  3. motionocean
    11. desember 2013

    Veldig reflektert innlegg her, altså. Den boka der har jeg faktisk, tror det er på tide å lese den!!

    Lik

    • Lammelåret
      11. desember 2013

      Ja, det er på tide! Boka burde vært obligatorisk for alle nordmenn.

      Lik

  4. Tilbaketråkk: Hva er det norsk-somaliske miljøet redd for? | Lamme Tanker

  5. Camilla
    15. juni 2016

    Jeg tror at kvinner ikke bør kle seg som de gjør i dag. spesielt i Europa. Asiatisk jente i dette tilfellet er mye mer sømmelig

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

