Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Mandelbiscotti – det beste som fins!

En myk kake som minner om kransekake, men med mye mer smak. En deilig kake i en litt sunn variant med speltmel og rårørsukker, frister det? Det er lov å fråtse, men det lar seg lett kombinere med sunnhet. Det må ikke være hvitt for å være bra! 

La meg presentere:

Mandelbiscotti!

Med omtrent en desiliter kesam er tanken kort til mandelbiscotti. De beste kakene jeg vet om!

I skapet vet jeg at glasset med mandler minker betydelig for hver dag, men et par desiliter er det av dem ennå. På toppen av det høye skapet står en flaske congac og på et mer synlig og tilgjengelig sted finner jeg bakepulver (jeg trenger bare 1 1/2 ts), vaniljestang en halv t-skje salt og en halv liter sammalt, fin spelt.

Leter jeg en stund, finner jeg til og med rårørsukker, nøyaktig to desiliter som jeg trenger. Jeg nærmer meg det beste jeg vet!

Så går jakten til kjøleskapet, hadde vi bare den kesamen eller var det mer av det jeg trengte for å bake? Hmm.. joda, jeg fant både to egg og en halv desiliter olje. Jepp, da var det bare å finne fram mandelkverna og sveive ivei. Magen forbereder seg!

Når egg og sukker er vispet has olje, kesam, en spiseskje congac, korn fra vaniljestangen i og røres raskt sammen, kan ikke dra det ut i langdrag, man vil da ha kakeresultater! Så hiver jeg i det tørre og blander godt, heller deigen ut på bakebordet og tilsetter litt mer mel, nok til at jeg kan forme deigen til en tykk rull.

Jeg legger deigen på stekebrettet og klapper den litt flat på toppen før jeg setter den i stekeovnen og lar den bli alene i 25 minutter på 150 grader.

Når tiden er omme, tar jeg ut brettet og skjærer rullene med et pizzahjul på skrå, så heller jeg dem på en rist til avkjøling.

Så sprer duften seg og det er virkelig vanskelig å holde seg unna til de er nedkjølte. Faktisk klarer jeg ikke utsette smaksprøvene i det hele tatt og tar en liten bit.

2013-12-18 21.03.27

Smaken er fantastisk, men jeg ser jo at den ikke reflekteres i utseendet, men hei,det ytre er definitivt ikke alt!

Lykken er nybakte biscotti bakt på innfall og en kesamrest!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Mandelbiscotti – det beste som fins!

  1. Refleksjon på livsvegen
    18. desember 2013

    Sunt og godt er ikkje å forakte 🙂
    Og ja, du har rett. Ikkje alltid at utsjånaden er det ein bør sjå på 😉

    Fortsatt fin innspurt frå meg som berre måtte finne litt lefse i frysaren til kaffien.

    Lik

    • Lammelåret
      18. desember 2013

      Sannheten er vel at jeg ikke baker selv, bare smaker og det får jeg bra til, om jeg skal si det selv. Ellers gjør jeg minst mulig og synes det er helt greit.

      Ønsker deg fine adventsdager!

      Lik

  2. Ann Judith
    18. desember 2013

    Mmmm, dette MÅ jeg prøve!

    Lik

  3. beparfymania
    19. desember 2013

    Takk for oppskrift på Mandelbiscotti. God jul til deg og dine.

    Lik

    • Lammelåret
      19. desember 2013

      Håper du vil teste den ut!

      En god jul ønskes tilbake.

      Lik

  4. Christine
    20. desember 2013

    Jeg har en litt annen oppskrift, men tror det er mannens ynglingsjulekake (som han ikke får i år, fordi jeg er blitt sofagris..) God jul!

    Lik

    • Lammelåret
      20. desember 2013

      Stakkar mann som ikke klarer bake kake selv.
      Seriøst: Denne oppskriften tar ultrakort tid å smekke sammen. En bra nybegynnerkake, faktisk.

      Ønsker deg en god jul og velkommen til bloggen, Christine!

      Lik

  5. Tilbaketråkk: Resterett med god samvittighet | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 18. desember 2013 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , , , , .

Twitter-oppdateringer

