Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Æsj, unger i butikk

Effektive skulle vi være, men så sto det et barn der og kikket, lenge.

Opp med blikket, dette har jeg ikke tid til. Rett fram, rett fram samma hva jeg støter på! tenkte jeg innbitt mens jeg plukket med meg den ene varen etter den andre, men hva dukket opp på ny? Joda nok et barn. Med foreldre som studerer frukt, studerer barnet leker og skolisser.

Effektiviteten blir brått begrenset når det dukker opp unger over alt, for det er ikke til å komme bort fra at disse små, nydelige vesenene vet å stjele oppmerksomhet. Og fjerne enhver konsentrasjon.

På barnløs Obs-date og så møter man på andres barn istedet!

Dårlig valg av datested, altså, men hva gjør man når det er få dager til jul og man ikke helt er der at man oppfatter koblingen nesten-jul, lørdag og butikk også gjelder for andre – med barna på slep?

Nei, takke meg til ørepropper og rett fram-blikk og en helt annen handledag enn lørdag, særlig rett før jul.

.. og litt raskere innlæringsevne!

- hvorfor i all verden kjøper vi frukt i tykk plast, sånn bortsett fra at den smaker fantastisk? Plastsløseri, spør du meg!

– hvorfor i all verden kjøper vi frukt i tykk plast, sånn bortsett fra at den smaker fantastisk? Plastsløseri, spør du meg!

Lar du deg forstyrre av andres unger i butikken når du skal være effektiv? Blir du irritert over unødig plastinnpakning?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

10 comments on “Æsj, unger i butikk

  1. gamle ugle
    21. desember 2013

    Hah, her hos oss, i lokalavisen har det vært: æsj pensjonister og trygdede i butikk. Travle mennesker med barn vil ha egne kasser for disse andre som sinker alt, eller egne handletider.
    Unnskyld meg, men jeg kan alltids irritere meg over både barn, hunder og trege folk. Men klage over det i avisen og krever en form for segregeringer?

    Lik

    • Lammelåret
      21. desember 2013

      Jøss!
      Utrolig at folk kan tro at de vet hvem som er trygdet og ikke, hallo! Snakk om stigmatisering. Dette må være en spøk? Folk kan ikke i fullt alvor mene at de er vesentligere enn andre befolkninggrupper? Jeg mener; er det noe travle mennesker trenger, så er det å sette ned tempoet og redusere stressreaksjonen. Skrive til avisa og klage.. er det mulig?!

      Lik

      • gamle ugle
        21. desember 2013

        Det var nok alvorlig ment ja. Det kom mange svar i avisen, de fleste synes dette var helt absurd. Men noen støttet det også.
        Tror vi er litt på villspor når vi ikke tåler hverandre på offentlige arenaer.

        Lik

  2. Neida, jeg lar meg ikke forstyrre av andre sine barn med mindre de lager bråk og gjør rampestreker i butikken. Sånt liker jeg ikke, kanskje fordi mine egne alltid har «oppført» seg i butikker? Hm. Men frukt i plast er jeg IKKE glad i! Og kjøper det aldri, kjøper løsvekt. Kan man ikke det lar jeg være. Eneste unntaket er druer, de får man jo omtrent ikke uten plast for tiden.

    Lik

  3. mette
    21. desember 2013

    Hei. Plasten som frukt og annet er pakket i er en sann plage. Også noe så unødvendig da……og nesten ikke til å få åpnet. Jeg ønsker meg de gode gamle papirposene hvor du kunne legge frukten i. Så lettvint og veldig miljøvennlig attpåtil.. Andres unger i butikken er greit nok så lenge de er rolige og vet å oppføre seg…sier jeg med de gærne ungene 🙂 Treige trygdede i butikken! Nå må jeg passe meg, jeg som er trygdet. Uffa!

    Lik

  4. John Olav Ytreland
    22. desember 2013

    Det hender nok jeg blir irritert av unger i butikken, men da var jeg nok ganske irritert i utgangspunktet. Det er mer slitsomt at vi bor på en liten plass der jeg hele tiden må forholde meg til elever, foreldre, kolleger, PPT, lege i absolutt alle situasjoner, også i butikken.

    Lik

  5. sotengelen
    22. desember 2013

    Det eneste som nytter i jula er å bevisst stresse ned, følge mengden og flyte med strømmen. Lar meg ikke forstyrre av barn, så lenge de ikke hyler som stukken gris. Dog, mitt julestress er begrenset til å begynne med.

    Lik

  6. Fru Jacobsen (@frujacobsencom)
    22. desember 2013

    Haha, du er herlig. Her har vi stortsett alltid 3 barn med på slep i alderen 5 år – 8 mnd, så rekker ikke ha fokus på andres barn gitt 🙂 Men om vi formodning skulle være uten barna på butikken så lar jeg meg egentlig ikke distrahere av andre barn, og det ikke er en liten baby da, eller hylende barn slik at jeg kan tenke: åååh så søt, kanskje vi skal tenke på en til? eller godt det ikke er bare mine barn som kan slå seg vrange, tror det holder med tre tette 🙂

    Ha en super jul 🙂

    Lik

  7. Drømmelykke
    22. desember 2013

    Jeg blir kun distrahert av andre barn om de gjør seg bemerket. Som da vi skulle hente noen på Flesland og to unger drev og lekte på rullebåndet mens far var mest opptatt med mobilen! Men utfra siste innlegget mitt har du vel skjønt at julen i seg selv gjør meg litt stresset… Hehe

    Lik

  8. ToPlussTre
    23. desember 2013

    Hehe. Barn har jeg ikke tenkt så mye over (sikkert fordi jeg stort sett har to eller tre på slep selv), men plastikken – ja definitivt! Og emballasje som man tar på ting som ligger inne i en plasteske inni en pappboks…!

    Titter bare innom for å ønske deg en riktig god julefeiring – regner med at alt av butikker og andre stressende elementer er et fjernt minne i løpet av noen timer… 🙂

    Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 21. desember 2013 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

