Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

God jul. Hvor er du?

Hvor er den gode jula?

Det var slik jeg først leste tittelen i overskriften, som er fra Beate Grimsruds bok. Hvorfor ikke, tenkte jeg, en ukul jul er mer spennende enn jul med bare kos og gløgg.

Jeg skal ikke påstå at jeg ble skuffet da jeg oppdaget at boka var langt fra trist og kjip, jeg ble vel heller .. glad.

Jeg likte meg i Grimsruds bok. Jeg ble tatt med fra ørkensoving til snøhulesoving, fra tradisjonell jul til antijul. Boka er ingen idyllisk-romantisk bok, jeg vil heller definere den som en realistisk bok om den faktiske juleferingen, den faktiske stemningen og de faktiske følelsene til Grimsrud. Jeg tenker at vi som lesere, har godt av det. Vi har godt av å se at det er mange måter å feire jul på og mange steder å feire på, der den ene ikke er «bedre» enn den andre.

Vi skulle kanskje være mindre kravstore til rammene rundt julefeiringen? Kanskje mister vi interessen for bagateller dersom det store bildet gis større plass?

2013-12-22 13.10.04

Grimsruds lille perle anbefales til deg som ønsker et lite innblikk i alternative juleomgivelser, vanlige tanker og uvanlige handlinger.

Har du lest bøker i jula?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

3 comments on “God jul. Hvor er du?

  1. gamle ugle
    29. desember 2013

    Jeg liker Grimsrud og den boka virker fristende. Kanskje jeg satser på den til neste jul? Takk for tipset.

    Lik

    • Lammelåret
      30. desember 2013

      Gjør det, den er en nydelig pause fra det andre.

      Lik

  2. Tilbaketråkk: God jul. Hvor er du? : Hjem og familie

Takk for at du legger igjen en kommentar!

