Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Men baken er fortsatt bak, selv om året er grønt.

Snart er det neste år.

Disse årskavalkadene og tilbakeblikkene er temmelig kjedelige. De kan muligens fungere som hjelp til hukommelsen, eller som årsquiz, men jeg har aldri likt quiz, og det som er glemt, det er glemt. Antakelig er det en god grunn til det. La det glemte forbli bortgjemt. La det som ligger bak, forbli der bak.

Jeg har lurt på dette noen år: Hvorfor det er så stas med påminnelser om alt som har skjedd. Er det mest for å fylle en ny bloggpost, for å fortelle leserne at vi faktisk har produsert noen tekster i året, eller er det private behov for å være flink som dekkes av offentlighetens interesse for det vi har gjort? Er et godt blogginnlegg et som er mye lest og delt? Mitt mest leste uten VG-eksponering er ikke det best skrevne, for å si det sånn..

- baken er fortsatt bak - like greit å la den være det -

– baken er fortsatt bak – like greit å la den være det –
jeg elsker denne buksa, sikkert fordi den er eldgammal

Ikke det at alt trenger en fortolkning, men det er morsomt å fabulere litt rundt hvorfor folk gjør det de gjør.

Jeg har en mistanke om at avisenes årskavalkader er alibli for mer ferie. Sleng på noe som skjedde for lenge siden og kall det «nyhet», så kan vi sende flere ut i ferie! Ikke at det er noe galt med ferie, altså, men det er drepende kjedelig å lese om det som var. Særlig hvis det bare er refererende og fritt for lange linjer.

Jeg har lurt på om jeg skulle lage en oppsummering av bloggeåret mitt, men ærlig talt ville det koste meg en del arbeid og jeg vet ikke om det er interessant for andre enn meg selv? Som den stolte blogger jeg er, tar jeg selvsagt hensyn til dere som titter innom. Om presset er stort nok, kan jeg alltids vurdere å komprimere året og sende det ut igjen som en hard liten sten, men inntil videre lar jeg det som er glemt forbli gjemt.

2014 blir fylt med nye innlegg og jeg håper du vil fortsette å følge meg! Jeg håper du vil fortsette å kommentere og dele innleggene mine. For meg er et blogginnlegg et utgangspunkt for samtale eller diskusjon. Ikke alltid har jeg mulighet til å følge opp kommentarfeltet, men hopper over til andre temaer, men jeg trives veldig godt med at dere likevel bruker det og diskuterer med hverandre. Fortsett med det!

2013-08-01 18.07.38

Tusen takk for følge så langt, vi møtes igjen og igjen. En riktig fin avslutning på året ønsker jeg deg!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

16 comments on “Men baken er fortsatt bak, selv om året er grønt.

  1. villkatta
    1. januar 2014

    Godt nyttår til deg, gleder meg til å følge deg videre inn i 2014 🙂

    Lik

  2. Ellen
    1. januar 2014

    Årskavalkader er dørgende kjedelige. Takk for at du hopper over og heller hopper rett uti det nye året!

    Tenk, nå er det 2014. Tror jeg går og tar oppvasken fra i fjor…

    Godt nyttår!!!

    Lik

    • Lammelåret
      2. januar 2014

      Jeg elsker det direkte språket ditt, Ellen!

      Lik

      • Ellen
        2. januar 2014

        Men det kan hende jeg var litt for stor i munn. Fordi alle de julebrevene som dumper inn i postkassa rundt jul – de elsker jeg! Og hva annet er det enn årskavalkader???? Men når alle aviser lager nyheter av fjorårets nyheter SAMTIDIG, da blir det kjedelig.

        Lik

  3. TreTette
    1. januar 2014

    Tja. En oppsummering er kanskje ei dør til å se hva en prioriterer med litt større perspektiv? Kanskje. Jeg, som har kommet til bloggverden i år, eller nei, i fjor, syns det er fint med innlegg som tar oss med tilbake all den tid jeg oftest er for lat til å bla meg veldig langt tilbake i arkivet. Så for min del, ja, takk til årskavalkader.. Riktig godt nyttår, jeg gleder meg til nye innlegg fra din kant! 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      2. januar 2014

      Det kan det nok være. For å overføre til revisorens språk: Planene blir budsjettet og tilbakeblikket/oppsummeringene blir regnskapet. Med for fast blikk bakover kan det bli mye snubling, men ellers greit å se litt på hva en har kommet seg helskinnet gjennom og hva en har fått til bra. Antakelig er det mer enn vi ser med første øyekast.

      Lik

  4. Ann Judith
    1. januar 2014

    Liker deg som du er, jeg:) Og ja, jeg leser, men tar meg ikke alltd tid til å kommentere… – likevel vil jeg du skal vite at jeg liker bloggen din VELDIG!!!
    Godt nytt år fra meg og mine vrikkede tanker:)

    Lik

    • Lammelåret
      2. januar 2014

      Fint å se deg her, Ann Judith!
      Hvis det er lenge siden du har sett meg hos deg, må du gjerne gi meg en påminnelse, altså, for det hender jeg glemmer hvem jeg skulle besøke.

      Lik

  5. Sovebebibloggen
    1. januar 2014

    Hallo!
    Jeg synes årskavalkader er en kjekk måte å teste egen hukommelse! Jeg regner med at jeg ikke kommer til å huske stort fra andre halvår av 2013, da dette stort sett har gått med til amming.
    Min egen årskavalkade hadde derfor blitt ganske ensformig, så jeg tror jeg står over:)

    Godt nyttår til deg og dine!
    Bloggen din har, siden jeg oppdaget den for bare kort tid tilbake, raskt utviklet seg til å bli en av mine favoritter:)

    Lik

    • Lammelåret
      2. januar 2014

      Når bloggere viser til hva de har gjort, blir det rett i fleisen hvor mye tid en (eh, jeg) har brukt der, i enkelte tilfeller temmelig mye. Det kan være helt greit, altså, synes ikke det er feil å skrive om hva en har gjort.

      Takk for at du leser bloggen, sovemor! Det er så fint at du legger igjen kommentar, for da finner jeg deg lett (og andre som leser hos meg og ikke hos deg).

      Godt nytt skriveår!

      Lik

  6. Mormor
    2. januar 2014

    Årskavalkade? Alt etter som man føler for det.
    Godt nytt år, enten du kavalkaderer eller ikke 🙂
    Klem 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      2. januar 2014

      Jeg har så lyst til å kalle det «kalvakade» – kalver er så søte! Og dessuten låter det mye bedre.

      Godt nytt år til deg også!

      Lik

      • Mormor
        2. januar 2014

        Nye ord skal man ha 🙂
        Kalvakade, høres fint opp, nesten til å spise opp 🙂

        Lik

        • Lammelåret
          2. januar 2014

          Jeg skrev konsekvent «kalvakade» i innlegget, men så kom jeg på at det sikkert var et ord jeg har funnet på selv og tenk at det stemte! Veldig dumt, må jeg innrømme, jeg som var så godt inni dette med kalver.

          Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

