Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Resterett med god samvittighet

Januar er en skikkelig restemåned.

Siste rest av jula skal ut, siste rest av 2013 skal oppsummeres slik at man får frem en flott statistisk oversikt over livet sitt, og de siste matrestene skal kreeres på en lekker og delikat måte.

Det siste der er en ordentlig husmorutfordring jeg som regel ikke tar, med mindre jeg får et skikkelig sug etter mandelbiscotti.

Hva gjør man med noen stilker stangselleri eller en rest rømme, liksom?

Denne gangen er jeg veldig stolt av meg selv som har klart å bruke restene istedenfor å kaste dem. Dette fikk jeg til:

2014-01-06 16.56.12

Pasta med pølse og grønnsaksrøre

Spaghetti

Et par stilker stangselleri

En rød løk grovt hakket

En gul løk grovt hakket

En bit pølse med ekstra smak, jeg fant rødvinspølse

Ett fedd hvitløk

Noen biter soltørkede tomater marinert i olje

En liten gulrot hakket

~~

Så er det bare å hive de hakkede grønnsakene i stekepanna med litt olje og la surre på middels varme så lenge du gidder.

Jeg synes det er supergodt med en slik røre av grønnsaker og litt sterk pølse sammen med pasta.

Hvis jeg har en bit parmesan og litt basilikum blir det også slengt på toppen.

Og du? En slik rett må du nesten tenne stearinlys til! 

God helg!

Ps! Tusen takk for engasjementet på forrige bloggpost! Mye respons er alltid gøy og motiverende!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

7 comments on “Resterett med god samvittighet

  1. mette
    10. januar 2014

    Ser veldig godt ut! Jeg elsker restemat, og skal om litt legge ut en skikkelig god rett m/resterett på bloggen. Det er en sann glede å bruke opp maten i stede for å kaste den? Har kastet mye mat i mitt liv, men nå er det slutt. All mat skal brukes opp så langt det går. Hørte om en familie som sparte restene etter hver middag gjennom uken, så samlet de alle restene og hadde som fredagskos. Som et mini koldtbord….-smart?
    God helg 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      17. januar 2014

      Når vi er flinke kan det bli to restemiddager i uka, det blir en del penger på en måned.

      Bra forsett!

      Lik

  2. Anja Elisabeth Holt
    11. januar 2014

    Her kastes veldig lite mat, min mor lærte meg det, men min mat ser ikke alltid like innbydende ut som din. Tenner lys koke som, jeg! 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      17. januar 2014

      min mat og min mat, du, det var vel heller mannen som ikke fikk spise sin fordi jeg skulle ta bilde av den først, men ikke si det til noen.

      Lik

  3. Landlig livsstil
    17. januar 2014

    Vi kaster lite mat. Har lært meg å fryse ned det som blir ekstra.
    Retten din ser enkel og god ut.

    Lik

    • Lammelåret
      17. januar 2014

      Jeg har virkelig forbedringspotensiale når det gjelder mat. Det krever mye tid og det har jeg som regel ikke. Flink du er da!

      Og velkommen hit!

      Lik

  4. Tilbaketråkk: Gulrot med dings | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 10. januar 2014 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , , .

Twitter-oppdateringer

