Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Kosedag i morgen, vi skulker skolen!

Han er så flink atte, en mester i matte.

Han leser som en gud, er velartikulert og flott. Og dessverre for han; lite syk.

Mange hjemmekosedager går han glipp av og det er urettferdig, så når faren stikker av gårde på jobben, åpner jeg dyna og han smetter inn.

Andre drar på sydenferie to ganger i året, det gjør aldri vi, så det er rett og rimelig at vi tar oss en ekstra dag innimellom. Dessuten kjeder han seg på skolen og kan alt fra før, så hva er likevel vitsen?

Det er mye bedre å la morgenen bli lang, stå opp, spise bløtkokt egg med sjokoladebiter på toppen og drikke en svær kopp kakao med krem foran peisen. Siden pusle litt og lese bok. La dagen gå.

Mitt lille gull fortjener det!

.. så får mor også litt selskap.

2014-01-02 12.58.11

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

32 comments on “Kosedag i morgen, vi skulker skolen!

  1. Sigrun Johanne Karbu
    14. januar 2014

    Vi hadde «kosedag» hjemme i skogen i dag faktisk, simpelthen fordi vi ikke hælte å gå ut i -5 grader og piskende vind for å skrape is på bilen og kjøre avgårde! Nå går min lille frøken fortsatt i barnehagen da, men det må jo være lov å ta en «kosedag» i ny og ned! Kos dere i morgen med god samvittighet!!

    Lik

  2. Marthe
    14. januar 2014

    Det eneste jeg tenkte var rart var .. egg med sjokolade? Seriøst?

    Lik

  3. Janne
    14. januar 2014

    Jeg hang meg også en smule opp i de sjokoladebitene på det egget….. men ja til kosedag!

    Lik

  4. Anja Elisabeth Holt
    15. januar 2014

    Sjokolade i egg? Som andre var det det eneste jeg reagerte på (eller pirret det egentlig bare nysgjerrigheten?). *ler høyt* Kos dere med kosedag!

    Lik

  5. Tanketrollet
    15. januar 2014

    Jeg har hatt mammarolle i snart 28 år- og begge mine har hatt gleden av skulkedager. Særlig han første, for han var også sånn som din-særdeles pliktoppfyllende. DA er det viktig å skulke. Hun minste er også pliktoppfyllende- men er mindre begeistret for skulkedager- men en og annen har det blitt 🙂 Jeg også undrer meg over sjokoladen på egget- men ha en hærrlig skulkedag !

    Lik

  6. Så herlig at det finnes foreldre som deg ❤ Viktig med slike dager innimellom 🙂

    Lik

  7. ToPlussTre
    15. januar 2014

    Hahaha, nå ler jeg her… kosedag reagerte jeg lite på (høres helt topp ut)… men egg med sjokolade?? Husker jeg reagerte på samme måte da en venninne fortalte om faren som spiste rekesalat med jordbærsyltetøy. Hehe. Tror jammen jeg må prøve denne egg-varianten, bare for ordens skyld…! Ønsker deg en fin dag! 🙂

    Lik

  8. underveis
    15. januar 2014

    Vi kaller det hviledag her. Og ja – det trengs virkelig innimellom. Det husker jeg fra egen barndom også. Måtte jo bremse i blant. Men det blir ikke sjokolade på egget her heller.
    Men – du som er så streng og prinsippfast – jeg var sikker på at det du skulle skrive her var en kritikk av alle som fant på noe sånt som kos og hvile på en vanlig onsdag! Men neida – der tok jeg feil!! Fleksibilitet og det å se ulike behov i rett tid er også et bra prinsipp!

    Lik

    • Carina
      15. januar 2014

      Og jeg trodde det bare var ironi..!

      Lik

    • underveis
      16. januar 2014

      Forøvrig – andre forslag på snaddermat som praktiseres av den yngste her i heimen: Kaviar m brunost. Honning m bacon. Brunost, honning og syltetøy. – Så hvorfor ikke egg og sjokolade…. 🙂

      Lik

  9. mette
    15. januar 2014

    Egg med sjokolade…..-høres rart ut, men smaker kanskje godt? Min sønn spiste blåbærsyltetøy med majones da han var liten….-rart det og, men jeg har ikke smakt det! Min eldste sønn med diagnoser, har en og annen hviledag fra skolen innimellom. Urettferdig, synes lillebror på åtte. Så da får han en kosedag hjemme med mor, en sjelden gang, for å rette opp det urettferdige. Helt greit med en hviledag hjemme fra skolen, selv om ungen ikke er syk. Super koselig! Ha en fin kveld.

    Lik

  10. Therese
    16. januar 2014

    Er det bare meg som synes kosedag ikke er greit?
    Sjokolade på egg – velbekomme – men å bare være hjemme for å ha kosedag synes jeg ikke er greit.

    Høres i teorien koselig ut, men det er så mange fridager i et skoleår at jeg strengt tatt ikke synes kosedager trengs. Er man syk er man hjemme, er man ikke det går man på skole/jobb.

    Lik

    • Pia
      16. januar 2014

      Jeg er enig med deg, Therese. (Og jeg trodde som Carina at dette innlegget var ironisk skrevet….)

      Lik

    • Camilla
      17. januar 2014

      Enig med deg, Therese.
      I løpet av en skoledag kommer det info, det startes en ny lek, det fortelles om et kommende prosjekt f.eks. Og dessuten- det er skoleplikt i Norge. Akkurat som i yrkeslivet, er mandag-fredag (eller hva stillingen din innebærer) pliktig oppmøte.

      Lik

      • Anette
        22. januar 2014

        Opplæringsplikt, ikke skoleplikt.

        Lik

  11. vnettum
    16. januar 2014

    en gang innimellom må man kose seg litt ekstra! alle fortjener litt ekstra kosedager i ny og ne, selv friske skolebarn, de har godt av det de og 😀

    Lik

  12. Drømmelykke
    16. januar 2014

    Vi voksne tar jo fri fra jobben innimellom så hvorfor skulle ikke barna våre trenge det? Riktig så koselig hørtes det ut! 🙂 Og egg og sjokolade? Hmmm… Pirret i alle fall min nysgjerrighet!

    Lik

  13. Elisabeth, Innerst i veien
    16. januar 2014

    Koseskulkedag var nytt for meg. Jeg skjønner at du forsvarer det med at han er faglig sterk, men jeg synes du glemmer hvilken holdning du lærer bort. Vi voksne kan jo heller ikke bare ta fri fra jobben en dag bare fordi vi har mer lyst til å kose oss hjemme med varm sjokolade….eller en gin tonic, for den del. I alle fall ikke i min verden. 🙂

    Lik

  14. Hege Ø. Eikin
    17. januar 2014

    Jeg reagerte også på koseskulkedag. Det er viktig å kose seg, men bruk de mulighetene som finnes – kose seg med frokosten, på ettermiddagen – spille et spill sammen når leksene er gjort etc. Eller le sammen!

    Lik

  15. Sovebebibloggen
    18. januar 2014

    Egg med sjokkis på så jo bare skikkelig digg ut! 😀
    Og kosedag er helt innafor – alle andre gjør det jo, store som små, syndenturer eller ei, det er bare ikke alle som skriver det på bloggen sin;D

    Lik

  16. tonetrinn
    18. januar 2014

    Flink eller ikke flink, jeg syns ikke barna skal læres opp til å skulke skolen. Og belønnes med sjokolade og masse kos. For meg høres det ut som en kjempedårlig ide! I løpet av året har ungene skolefri 175 dager, det burde være nok tid til å kose seg hjemme! Hva skal du si hvis barnet ditt blir skolelei i ungdomsskolen? Helt greit å skulke?

    Lik

    • Lammelåret
      19. januar 2014

      Jammen meg godt at innlegget er ironisk!

      Lik

      • tonetrinn
        19. januar 2014

        Ja det var jammen godt! For nå ble jeg skikkelig provosert! 🙂 merkelig nok ser det ut til at mange syns det er helt ok, i følge kommentarene her.

        Lik

        • Lammelåret
          19. januar 2014

          Jeg ble også provosert da jeg leste om dette første gang, så jeg ville skrive om det selv. Så viser det seg at responsen overhodet ikke ble som jeg trodde den skulle bli. Jeg lurer på hvor godt kommentarene her representerer holdningene i befolkningen?

          Lik

          • Anette
            22. januar 2014

            Du burde ha vært mye mer overdreven i skrivestilen. For meg var det i alle fall ikke helt åpenbart at du var ironisk (tenkte tanken, men dog). Kan jo hende at enkelte føler seg litt «lurt» til å fortelle det de syntes om saken. (Type: «Endelig noen som skriver det slik det er» )

            Lik

            • Lammelaaret
              22. januar 2014

              Flere tenkte tanken om at det kunne være ironi, men hvorfor slo de den fra seg?
              Jeg lurte på om jeg skulle avsløre at det var ironi på et tidligere tidspunkt, men slo det fra meg. Som du sier så er det en risiko for at folk føler seg lurt. Her var det så mange som var enige og glade på våre vegne og det det hele ble litt vanskelig. Jeg vil ikke henge ut noen.

              Jeg har stort sett faste lesere og de som har lest bloggen lenge vet hva jeg står for, men samtidig har jeg igjen sett at responsen ikke blir slik jeg tror. Det gjentar seg. Innlegg jeg tror folk skal le av, blir folk sinte av. Innlegg jeg tenker provoserer får knapt nok kommentarer og innlegg jeg tenker at ingen gidder kommenterer på får en lang rekke kommentarer. Og så dette som folk tror er skrevet i fullt alvor, men som overhode ikke er det. Det viktigste jeg har lært i min bloggefartstid er at jeg ikke skjønner noe som helst. Samtidig så er det litt av det morsomme med blogging, nemlig å se hva slags respons som kommer.

              Takk for respons!

              Lik

  17. Tilbaketråkk: Kosedag i morgen, vi skulker skolen! : Hjem og familie

  18. Randi
    27. januar 2014

    Hei! Så trivelig at du la igjen en kommentar hos meg! Farger gir ihvertfall meg energi iløpet av en dag!! Tror alle har godt av det 🙂 Her i huset er det dårlig med skulking! Kosedager tar vi i helgene! Det er vårt ansvar som foreldre å passe på at barna ikke må skulke for å bli uthvilt? Kanskje er det ikke så lurt å være med på noe etter skoletid hver eneste dag. Og kanskje vi kan være flinkere til å ikke legge planer for hele helga,men heller ta det som det kommer og ta det i barnas tempo?!
    I mange tilfeller er det nok helst mor som vil ha en kosedag,og ikke barna!

    Lik

    • Lammelåret
      27. januar 2014

      Bra forslag og perspektiv du har her, synes jeg!

      Lik

  19. Tilbaketråkk: La ungen min spy! | Lammelårtanker

  20. Tilbaketråkk: Skoleslappe foreldre | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 14. januar 2014 av i Med sløvt blikk på verden, Skole med stikkord , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

