Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Ånei ånei, nå får jeg dårlig samvittighet igjen!

Etter et drøyt år med beklagelse i blikket og tåredryppende, skamfulle avskjeder fordi nista ikke var riktig, har jeg følt at nå, nå kommer vi på oppløpssiden!

Endelig er det sånn omtrent sosialt akseptert med trege nister, du vet sånne som vi alltid fikk med oss da vi var barn: Norwegia med vippekanter, leverpostei med innsunkne løvtynne agurkskiver og mørkere gråbrune kanter, rød saft på plastflaske. Nå har alle de andre mødrene også gitt opp forsøket på å nå en annen sosial klasse og innsett at vi er gode nok, miserable som vi er.

god gammaldags niste

god gammaldags niste

MEN SÅ KOMMER DEN FORDØMRADE FAREN OG SÅ ER DET PÅAN IGJEN!

Hva er det med fedre? Fatter de ikke at de skal holde seg langt unna kjøkkenbenken og dyrke maskuliniteten ved høvlebenken og ikke henge seg opp i mors domene?!

Altså bare se på denne faren som tegner på nisteinnpakningen til ungene sine. Siden jeg er en sånn veldig korrekt person, stjeler jeg selvsagt ikke bilder, så du får besøke Flickr for å se og gremmes over hvor ordinær du selv er.

Tobarnsfaren har altså dekorert 2000 nistepakker og hvor mange har jeg? None.

2014-01-17 12.03.13

okei, ei da – for bloggens skyld

Det er for bagateller å regne at fyren er grafisk designer og per definisjon kan tegne og er kreativ med mer enn er par ord utenfor skjema, som meg selv.

Likevel; jeg kan da ikke tillate meg å være dårligere og når jeg åpenbart er det, så er det hans skyld at jeg får dårlig samvittighet! At jeg er litt sånn dårlig mor, du vet.

Og Aftenposten kan også ta sin del av skylda, som ikke kan holde seg til det vanlige triste stoffet, men som dytter utilstrekkelighet min opp i ansiktet. Det er slemt!

**

Kilder som ikke ligger i teksten:

Aftenposten – Tobarnsfar har dekorert 2000 sandwichposer ( hvis du ikke kommer inn på lenken, finn den på Facebook Aftenposten og klikk deg videre derfra)

Nrk – – Denne trenden kan skapa klasseskilje – om disse skrekkelig dekorative nistene

Oslo by nyheter – Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Andre bloggere om sinna snekker: 

Monstersnupp – Sinnasnekkeren

Superpapsen – Til Sinnasnekker’n og alle andre pappaer som ikke har glede av pappapermen

God helg med eller uten hammer!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

16 comments on “Ånei ånei, nå får jeg dårlig samvittighet igjen!

  1. Ellen
    17. januar 2014

    Jeg går for ferdigdekorert matboks! 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      17. januar 2014

      Blir ikke det kjedelig da? Samme motiv hver dag. Unger må ikke kjede seg, vet du. Det er en slags foreldrelov.

      Liker

  2. Anja Elisabeth Holt
    17. januar 2014

    Jeg er en enda dårligere mor… Jeg sier nemlig at de må smøre selv! *gremmes*

    Liker

    • Lammelåret
      17. januar 2014

      Fysjamei! Tenk å lære ungene til selvstendighet, nei sånt kan vi ikke ha noe av!

      Liker

      • Anja Elisabeth Holt
        17. januar 2014

        Jeg elsker mine sélvstendige unger, som du kanskje har skjønt? Ja til nye matbokser!

        Liker

  3. sofeleringer
    17. januar 2014

    Han er jo innmari flink da, det skal han ha. Sånn ellers syns jeg matboks er tingen.

    Liker

    • Lammelåret
      17. januar 2014

      Helt enig med deg, sofeleringer! Matboks er miljøvennlig og bra.

      Liker

  4. hege
    17. januar 2014

    Synes den så litt grotesk ut jeg…..og innholdet, vel..? Her er det brødskive med leverpostei UTEN agurk…. han vil ikke ha noe annet og agurker fremkaller kløe i halsen. Innimellom slenger jed noen druer etc eller grove vafler ( sjeldent….). Så ring barnevernet :-))

    Liker

  5. Nina Elisabeth
    18. januar 2014

    Får trøste oss med at bak de fagre kunstverkene skjuler det seg tilsynelatende en gjennomsnittlig norsk skolematpakke. Men den der har sikkert peanøttsmør og syltetøy 😉

    Liker

  6. Sovebebibloggen
    18. januar 2014

    Til ditt forsvar har du rundstykke og han andre duden har ferdigoppskjært brød!
    1-0 til deg!

    Liker

  7. underveis
    18. januar 2014

    Jeg synes vi må legge vekt på å behandle barna våre mest mulig som praktiske gjenstander a la møbler, uten følelser, uten evne til frustrasjon eller begeistring – slik vil det i det minste kunne bli mer likhet her i landet og mindre dårlig samvitighet. med vennlig hilsen helt nøytral mor

    Liker

  8. Barbarella
    19. januar 2014

    Er faktisk ikke helt sikker på om du er ironisk eller ei. Men det kan ha med at jeg er meget trett når jeg leser dette. Men jeg har to ting å si : 1. Ikke kast bort tiden på dårlig samvittighet for at noen andre gjør noe bedre enn seg. Verden er full av folk som gjør ting bedre enn en selv. Men ingen er best i alt. 2. Frustrer barna! La dem kjede seg, misunne andre en kulere matpakke, få oppleve at man ikke får noe gratis. Den som øver, blir flink. Lær dem at det er gøy å vinne men ok å ikke være best i alt. Da ruster du dem for voksenlivet.

    Liker

  9. Drømmelykke
    19. januar 2014

    Det viktigste er vel hva som er i den matboksen (posen) og ikke hvordan det ser ut tenker jeg? Min erfaring er at de spiser det uansett om det er sånn eller sånn så ingen grunn til dårlig samvittighet 🙂

    Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

