Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Den vrange samtalen med tenåringen

Det blir for dumt å måtte gå på kurs for å kommunisere med barnet sitt, tenker jeg, men så synker tanken dypere inn og det vokser en nysgjerrighet i meg.

Kommunikasjon med tenåringen

Er det altså så komplisert at det trengs egne kurs? Eller er dette nok et signal om at det ikke holder å bare være foreldre, men at man bør ha noen studiepoeng i psykologi, helse og kommunikasjon – som et utgangspunkt? En kan lure noen ganger, altså, for å være forelder i dag er langt mer avansert og omfattende enn for en generasjon siden. Og jo mer kunnskap som fins, jo mer usikre kan vi bli – på oss selv. Samtidig kan tilliten til profesjonelle aktører vokse. Noen har f.eks større tillit til ansatte i barnehagen enn til seg selv som mor/far og noen gir en kleskjede så stor makt at de forsvinner selv. Hvor blir foreldreselvtilliten av?

Selv om min spontane reaksjon er tull!, så må jeg selvsagt likevel finne ut hva boka Motivasjon, mestring og medfølelse – om å samtale med tenåringer av Mia Börjesson handler om. Tittelen vekker meg. Jeg leser om boka i Sykepleien, et intervju med forfatteren.

trykk på bildet for å komme til omtale av boken

Mia Börjesson synes vi er for problemfokusert når vi snakker med ungdom, og jeg tror hun har rett. Det er så lett å henge seg opp i alt tenåringen ikke skal gjøre og gi henne en rekke påbud. Mange av oss har flere barn og mye skjer hver dag, å holde stort fokus på ett barn, det er ikke lett. Dermed gjør vi heller det vi føler for enn å gjøre det som er smart. Egentlig vet vi det; at sannsynligheten for å «lykkes» med en beskjed er større dersom vi er lydhøre og bruker tid enn om vi kaster ut en beskjed i forbifarten. Det er ingen forskjell på folk i ulike aldersgrupper der.

Boka er rettet mot folk som arbeider med ungdom, men det høres ut som om den er aktuell for oss som bare har barn også. Jeg liker veldig godt at hun tar for seg positiv kommunikasjon, og ikke fokuserer på traumer, dysfunksjonalitet og psykiske vansker. Jeg tror alle tenåringer går gjennom usikre perioder der de stiller spørsmål ved seg selv. Å ha noen som peker på de positive egenskapene og som heiser frem ressursene, det er veldig viktig! Den psykiske helsen er undervurdert. Når psykisk helse står på dagsorden er det gjerne psykisk uhelse med vekt på sykdom og elendig selvbilde. Den positive varianten er lite pratet om (selv om ordet framsnakk er kjent). Dessverre.

Börjesson fokuserer også på håp. Hun sier

Først og fremst er jeg opptatt av å gi ungdom håp

.. tenk det: håp! Det er selve kjernen i livet tenker jeg. Håp om at ting vil bli bra, at det fortsetter å være bra og at ting ordner seg!

Jeg tror at dersom vi fokuserer mer på muligheter og ikke sabler ned drømmene med realismen vår, så blir vi flinkere til å se mulighetene selv. Begrensningene er så mange, vi trenger ikke skaffe til veie enda flere. I bunn og grunn trenger vi det samme uansett alder: Å bli sett og lyttet til, å føle at vi er viktige!

Det er ikke slik at jeg mener vi som foreldre bør snakke med ungene våre som terapeuter og ha en profesjonell tilnærming til dem, men noen ganger tror jeg det kan være godt å hente støtte og inspirasjon til samtaler vi opplever som vanskelige.

Det er kanskje ikke så komplisert som vi tror?

**

Direkte til boka LENKE

– med ønske om en god helg –

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

14 comments on “Den vrange samtalen med tenåringen

  1. Drømmelykke
    24. januar 2014

    Jeg er enig! Er nok vi voksne som gjør det komplisert. Samtidig tror jeg det er en følsom tid for både tenåring og foreldre. Tenåring er i ferd med å løsrive seg, mens foreldrene kanskje vil holde litt igjen og føler de mister litt kontroll 🙂 God helg!

    Lik

    • Lammelåret
      24. januar 2014

      Det er nok en følsom tid, ja, vanskelig for begge parter når den lille ikke er liten, men skifter «ham». Skummelt (vil jeg tro) å miste kontrollen da ungen kan være hvorsomhelst i teorien. I motsetning til små barn, har man ikke så stor kontroll på tenåringer..

      Lik

  2. Ragnhild von Harling Lien
    24. januar 2014

    Jeg vet ingenting om boka (skal sjekke den ut, altså), men vet noe om å være mor til tenåringer.
    Jeg føler ikke at problemet er påbud/forbud osv, mer hvordan man skal takle at de plutselig blir allvitende og ufeilbarlige. Og hvordan få dem til å innse at også søsken har livets rett…

    Lik

    • Lammelåret
      25. januar 2014

      Det er sant, og i tillegg kjenner de deg altfor godt og vet hva de kan ta deg på og hvilke knep som virker..

      Lik

  3. Therese
    24. januar 2014

    Tro det eller ei, men jeg har den boka! Jeg har også vært på foredrag med Mia Börjesson, som er ei helt rå dame.

    Jeg tror vel det på mange måter holder å være forelder, men vi som har levd med tenåringer i huset noen år vet at det dukker opp situasjoner man ikke hadde forutsett ville dukke opp.
    2-3 og 4 års trassen er en glede i forhold til tenåringsutfordringene. Hvis du strever med de små, kan det være greit å forberede seg til de blir større. 😉

    Jeg sier det med glimt i øyet, altså. Men noen ganger trenger man litt inspirasjon når man har gått rundt i den samme sirkelen mange nok ganger og utfordringen fremdeles er stor. Vi mennesker er gode på å gjøre det vi alltid har gjort, det å utvikle seg i slike situasjoner er ikke alltid like lett.

    Noen ganger ser man mange muligheter, men så kan jo disse tenåringstassene både argumentere og snakke, eller enda verre bare nekte å snakke og man kommer ikke til noen løsning. Noen ganger er det fint med inspirasjon.

    Lik

    • Lammelåret
      25. januar 2014

      Er boka god, eller?

      Jeg tenkte vel som du bekrefter, nemlig at en sånn bok kan være god å lese hvis situasjonen er i ferd med å bli låst. Da slipper en å repetere de samme feilene igjen og igjen.

      Lik

  4. Morten Besshø
    25. januar 2014

    God tekst!

    Lik

  5. Janne Ellingsen
    25. januar 2014

    Bra tema! Merker at dette med sånne bøker har det blitt mer og mer av de senere årene. Jeg tror kanskje det er fordi «behovet» blir fabrikert på et vis, media er med på å gjøre foreldre mer usikre. Samtidig forandrer samfunnet seg så fort, så de vi selv vokste opp med ikke gjelder lenger. Selv har jeg IKKE brukt en bok for å forstå mine ungdommer bedre. Vi er alle så forskjellige, både som foreldre, og barna våre er ulike. Mine to ungdommer har vært og er så utrolig forskjellige, at samme «metode» på dem aldri ville funket. Dessuten er de så tette at jeg ikke kunne kjørt hver sin metode på dem, så her er det duket for full forvirring.

    Men det viser seg at det har gått bra! Jeg har fått to flotte unge voksne som klarer seg veldig bra i verden, de følger drømmen sin, er sterke og solide begge to. Og selvsagt er jeg stolt over jobben jeg har klart med dem. Men jeg skal ikke stikke under en stol at det har vært vanskelig underveis. Veldig.

    Nå har jeg jo en igjen som ikke er ungdom enda, men livet er så annerledes nå, så ingenting kommer til å bli likt, så her er det bare å starte fra begynnelsen igjen.

    Lik

    • Lammelåret
      25. januar 2014

      Jeg synes det er så deilig å høre fra folk som har gått denne veien før meg. Takk!

      Lik

  6. Ellen
    27. januar 2014

    Nei, men, hvor ble det av min kommentar da? Jeg som liker så godt å snakke med tenåringen min!

    Lik

    • Lammelåret
      27. januar 2014

      Du, det lurer jeg også på! Den lå ikke i spamfilteret.

      Lik

      • Ellen
        27. januar 2014

        Kanskje jeg postet den i feil blogg – eller på verdidebatt midt i reservasjonsdebatten..???

        Lik

  7. Tilbaketråkk: Jeg – en maseguri | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

