Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Posekos

Ute er det iskaldt, inne bare passelig kaldt – lett kjølig vil jeg si.

Posen har ligget inne siden forrige soving, jeg har puttet to varmeposer i den. Snart skal babyen sove formiddagsluren sin og jeg skal jobbe min andre periode den dagen.

Jeg er student og bruker babyens dagsoving som arbeidstid. Jeg kan ikke tenke meg noe mer meningsfullt å gjøre enn å jobbe når han sover. Dessuten elsker jeg å være noe mer enn bare mamma, å ha noe annet i tankene enn den lille bestandig.

Dager med mer enn ti kalde setter jeg vognen i yttergangen, dagene under ti minus sover han ute. For å forsikre meg mot kuldegys fra bunnen av vogna har jeg kledd den med isolasjonsbrikker, du vet sånne som er sitteputer til turbruk. Jeg er temmelig trygg på at han har det godt inni der. God og lang søvn tyder på det. Dessuten sjekker jeg innimellom med termomenter om det er godt nok inni voksiposen. Det er det alltid.

Det er alltid kaldere i stua etter han har sovet, for jeg sitter på motsatt side av huset av der han ligger. Vinduene står på vidt gap slik at jeg kan høre hans første lyder, men har tydeligvis fått en indre stemme som forstår når han våkner – selv uten en lyd fra den lille. Jeg er litt stolt over akkurat det, føler meg som en ordentlig mamma som har ungens behov under huden og som liksom bare forstår helt av meg selv hva han trenger.

Det er så fantastisk å ha den lille tiltroen til seg selv og ha noen sånne stolte supermamma-øyeblikk. Da leker en liksom ikke mor lenger, men er blitt det!

~

Det er lenge siden barnet var baby, men triksene jeg brukte den gangen kan fortsatt brukes av deg som har. Spre gjerne!

2014-01-25 20.14.19

Hvem har vel sagt at soveposer bare kan brukes i telt?

Ps! Voksiposen er byttet ut for cirka en meter siden, nå er det sovepose som gjelder – noe som brukes både hjemme og på overnattingsbesøk hos venner. Utrolig kjekt å ha! (og jeg som trodde sovepose bare var en sånn tullete vil-ha-det-samme-som-alle-andre-greie – der tok jeg feil, gitt!)

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

9 comments on “Posekos

  1. Sovebebibloggen
    26. januar 2014

    Den under huden-greia har IKKE jeg (enda), så inntil videre er babycallen en av mine beste venner:)
    Å legge termometer i posen var jo kjempelurt! Jeg har ofte lurt på hvordan det egentlig står til nede i den posen på lange, kalde turer. Takk for den:)

    Lik

    • Lammelåret
      26. januar 2014

      Bare hyggelig! Det er velidg kjekt å kunne ta en kontroll. Ikke noe hyggelig med forfrosne tær.

      Lik

  2. Anja Elisabeth Holt
    26. januar 2014

    Mine har også (nesten) alltid sovet (lenge!) ute. Vogna sto i le og de hadde gode ting over og rundt seg. Vilde sover fortsatt ute innimellom. På terrassen. Hun er nå så stor at hun fint kan regulere hvor hun sover selv.

    God søndag!

    Lik

    • Lammelåret
      26. januar 2014

      Det er så deilig når ungene sover dagluren sin – en stor overgang (for foreldrene) når de slutter med det.

      Lik

  3. Nann Karin
    26. januar 2014

    Her er det utesoving som gjelder i en gammeldags voksipose, sauskinn og ullpledd fra bunnen. Poden sover lenge, og har alltid gjort det, og vi har også skjekket temperaturen, og han har det godt og varmt. Poden er tre år og han sover enda på dagen og sover godt gjennom hele natten. Jeg har hørt at søvn avler søvn, noe jeg faktisk tror er sant. Her er det blide unger, som heldigvis sover mye… Lykke til med studie 🙂 Hva skal du bli når du blir stor?

    Ha en god fortsettelse på søndagen!

    Lik

    • Lammelåret
      26. januar 2014

      Høres helt fantastisk ut med en unge som fortsatt har sine soverutiner på dagtid!

      Tror ikke jeg har ønsket deg velkommen før? Nå gjør jeg det: Vekommen hit!

      Det var en videreutdanning jeg tok den gangen.

      Lik

      • Nann Karin
        26. januar 2014

        Tusen takk, alltid hyggelig å bli ønsket velkommen …. og tusen takk for at du tar turen inn til meg. Det er kjekt med besøkende

        Lik

  4. Tilbaketråkk: Posekos : Hjem og familie

  5. ToPlussTre
    27. januar 2014

    De to yngste ligger ute i hver sin pose og sover søtt i dette øyeblikk. Heia posekos! Jeg trenger heller ikke noe vindu åpent, for her i England er hus-isolasjonen så dårlig at det blåser gjennom huset når alt er lukket… Fin dag ønskes deg 🙂

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

