Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Minus en gutt

Når den ene ikke er der, og den andre er igjen, kjennes det veldig rart. Noe mangler, en gutt i minus.

Jeg har det liksom i meg at rommet er litt tomt, huset er litt stille. Det er som fantomsmerter, selv om det ikke er smertefullt, bare en stille konstatering av at det skulle vært noe der.

En slags ventefølelse, en venting på noe som skal gjenopprettes og bli riktig igjen.

En forsiktig titt på det som en gang blir hverdagen vår, der den ene aldri er der. Og om mange år til, der ingen er der hele tiden.

Nå er det bare stille, noen små klunk mot vinduene – det er dråper. En slags hvisken fra andre etasje – det er høytlesing på gang. En slags susing fra peisen – snart blir det varmt.

2014-01-29 10.31.49

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Minus en gutt

  1. Janne
    8. februar 2014

    Den ventefølelsen kjenner jeg godt! Min lille er jo borte annenhver helg, og disse helgene går jeg inn i et slags vakuum. Fint lite blir gjort, er liksom bare å vente til søndag ettermiddag da hun kommer hjem. Stille har det blitt etter at de to største flyttet ut, men det kjentes igrunnen ganske deilig ut. Lurt å ha en attpåklatt, så blir ikke tomheten så total!

    Lik

  2. Nann Karin
    8. februar 2014

    Kjenner ventefølelsen, og den innbefatter til og med hunden vår. Jeg kjenner tomrommet når gjengen ikke er samlet. Og jeg trives best sammen min familien min, hunden inkludert. Men fiskene, de var det greit å gi til barnehagen. 🙂

    Lik

  3. Diaperdiva
    8. februar 2014

    Dette har jeg tenkt på en del i det siste.. I løpet av 3 og et halvt år, har vi ikke vært borte fra dem nesten i det hele tatt pga. at jeg ikke orker #den følelsen
    Og bestemor maser om hyttetur.. NO WAY! Hvordan skal jeg takle tenårene? Håper det går seg til på et eller annet vis?! Det håper nok bestemor også…
    Ps. Heldigvis er jeg og mannen ganske enige her, så at det ikke har vært noen kjærestetur de siste årene.. er heelt greit. Vi har kjærestetid hjemme, og det er veldig fint det og!! 😉

    Lik

    • eventyrelin
      8. februar 2014

      Der har du meg, eller oss, også. Vi har fått en del pes fra omverden som visstnok mener vi utsetter guttene våre for store traumer som ikke lar dem få lov til å fly litt fra redet innimellom (nå har eldstemann vært på tre overnattingsturer borte fra oss, og mellomste har vært på to – jeg syns det er MYE).

      Du beskriver følelsen når en ikke er fulltallig på en utrolig fin måte. Det er et tomrom, ikke nødvendigvis et stort savn, men noe som mangler. Et venterom. Flotte deg! 🙂

      Lik

      • Lammelåret
        11. februar 2014

        Dere har bittesmå barn, Elin, og de er vel ikke traumatisert pga mye tid sammen med dere, akkurat.

        Det går seg vel til. Tror ikke unger har vondt av å være med andre enn foreldrene innimellom, så lenge dette er gode personer. Det er da heller ikke sånn at en treåring MÅ ha en overnatting hos andre for å bli et helt menneske.

        Lik

        • EventyrElin
          11. februar 2014

          Veldig enig! 🙂 Men jeg er ganske sikker på at andre voksne omsorgspersoner er en styrke for de aller fleste barn, så lenge de er, som du skriver, gode personer.

          Lik

  4. Forklefeministen
    9. februar 2014

    Om halvannet år flytter eldstejenta, snufs! Orker ikke tenke for mye på det. Men barn er barn resten av livet. Det er bra da! 🙂

    Lik

  5. Lammelåret
    11. februar 2014

    Fint å lese deres historier, ser ut til at flere får denne ventefølelsen når den ene er borte. Jeg konkluderer med at det er helt normalt!

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 8. februar 2014 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

