Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Jeg – en dårlig nordmann

Selv uten å være tv-slave, kan jeg ikke unngå å få med meg at det er OL nå. Blæh!

Da rettssaken mot Anders Behring Breivik pågikk, la Dagbladet på et filter man kunne velge inn eller vekk, slik at man kunne slippe eksponering hver eneste dag. Uten sammenligning forøvrig: Hvorfor kan vi ikke få samme mulighet når det kommer til sport? Jeg hater sport! Virkelig.

Som voksen slipper jeg gymtimer, men jeg slipper ikke unna andres gymmerier, med mindre jeg vil slippe andre i det hele tatt. Greit nok at folk trener, altså, men må folk på død og liv fylle statusene og bloggene sine med OL? I tillegg til sine egne treningsrunder og -resulater?

2014-02-12 14.23.06

Jeg er en dårlig nordmann som ikke heier på de norske utøverne, som ikke bryr meg, som ikke elsker det, som heller lar meg irritere over mangel på frirom denne perioden.

Jeg kan ikke forstå dette fellesskapet rundt OL, denne tvangsmessige hyllesten av våre egne, denne uforstående ristingen på hodet når man ymter frempå at OL er gørr.

Jeg er enig med Fabian Stang som ikke vil la ansatte se OL i arbeidstiden, for den som er så interessert i sport at han lar den få oppmerksomhet framfor arbeidet, ja, han får ta seg en friuke istedenfor å snike seg til fri i arbeidstiden.

Forøvrig mener jeg jobben alltid skal prioriteres høyest på jobb, da inkludert røykepausene som  for mange blir hyppige og lange – røyking kan man gjøre i lunsjen og på fritiden! Og OL likeså!

**

Obs! Jeg tror jeg har funnet et filter som begrenser OL-gnålet fra nettavisene, sjekk strekke.net, men det spørs om det er noen nyheter igjen etterpå..

**

Er du enig? Uenig? Del innlegget og la andre få ta del i det!

Er du også en dårlig nordmann eller følger du med på OL og synes det er helt topp?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

18 comments on “Jeg – en dårlig nordmann

  1. Anja Elisabeth Holt
    12. februar 2014

    Jeg er sånn passe interessert…. jeg synes det er helt greit, noen ganger, men sitter ikke med VG oppe for å se live overføring.Jeg synes det er bedre å trene sjøl enn å se på andre. 🙂

    Lik

  2. Ellen Hageman
    12. februar 2014

    Sport og røyking klarer jeg meg også uten.

    Gøy om Norge vinner, men det ække viktig. Og snart er det over. Forresten synes jeg paralympics er mer spennende!

    Lik

  3. Åshild
    12. februar 2014

    Jeg er helt uinteressert. Den gang det bare var en TV-kanal var jeg irritert, nå gjør jeg bare andre ting. Likevel stiller jeg spørsmål med underholdningsverdien av idrett totalt sett.

    Lik

    • Lammelåret
      12. februar 2014

      Det er en overdreven forventning om at alle skal synes det er storveis, men slik er det jo ikke. Det er nok av andre ting som er vel så viktig, men som ikke får noen oppmerksomhet. Tv’n er lett å holde avslått, det er mer givende å lese på nett – hvis man bare kunne fritas fra sport totalt! Det hadde vært noe, det.

      Lik

  4. Dongwook
    12. februar 2014

    Jeg er sånn passe interessert, men ser ikke på nett-tv i arbeidstiden. Får med meg høydepunktene i oppsummeringen som går hele kvelden. Jeg tror på en kombinasjon, litt egentrening og litt OL på fritiden. Forørig ser jeg ikke sammenhengen mellom røykepauser i arbeidstiden og OL, evt Tv-titting i arbeidstiden foregår innendørs, røyking utendørs

    Lik

    • Lammelåret
      12. februar 2014

      Sammenhengen er at en privat interesse stjeler tid fra jobben, det er selvsagt ikke bra.

      Jepp, jeg er streng og kompromissløs.

      Lik

  5. superpapsen
    12. februar 2014

    Jeg syns det aller kjedeligste er lunsjsamtalene som blir fylt opp med OL og sport. Ja takk til filter både på nettavisene og IRL!

    Lik

  6. Sigrun Johanne Karbu
    12. februar 2014

    Her i skogen gymmes det relativt lite gitt. Jeg foretrekker nok å bruke øyemuskulaturen til å glane mer meningsløs underholdning som kakebaking og husbygging på Discovery channel på kveldene. Ingen «OL floke» foran tv`en her i huset akkurat. Men jeg synes jo det er gøy at vi har så mange tøffe damer som representere Norge da, selv om jeg ikke er noen idretts fantast! Jeg er helt enig i at «sportsfanatisme» måtte det væres seg ski, fotball eller synkronsvømming ikke hører hjemme på arbeidsplassen, med mindre man er sin egen arbeidsgiver da så klart! Ha en fortsatt fin og OL-filtrert onsdag!
    Sigrun J. Karbu

    Lik

  7. ToPlussTre
    12. februar 2014

    Hehe. Jeg har vokst opp med to idrettsinteresserte foreldre og en far som den dag i dag jobber innenfor norsk toppidrett, så jeg er dessverre en skadet sjel… Jeg følger ikke mye med på OL nå i England, men hadde vi vært i Norge hadde nok tv-en stått på… mye for stemningens del. Men jeg er ikke sånn hals-over-hode-engasjert. Og fotball kunne gjerne vært bannlyst fra samtlige kanaler spør du meg!! 🙂

    Lik

  8. gamle ugle
    12. februar 2014

    Jeg måtte le da jeg leste dette og et øyeblikk lurte jeg på om du var ironisk. Nå har jeg lest kommentarene og landet på real meaning.

    Jeg ser ikke OL, ikke sport i det hele tatt. Og jeg kan vel tidvis irriterte meg over flertallstyranniet. Men stort sett driver jeg med mine ting, når han jeg deler hus med ser sport.

    Gymmen fra skolen er jeg veldig glad jeg slipper. Selv om det virker som noen har tenkt å gjeninnføre den, også for oss voksne. Synes det blir vel mye «du må…», det kan slå kontra.

    Som «dårlig» nordkvinne (og mann) er du i selskap med flere, bl.a. meg.

    Lik

    • Lammelåret
      12. februar 2014

      hehe.. det er en fin blanding av ironi, humor og alvor i dagens post – les den som du ønsker!

      Lik

  9. Klissi Mandarin
    13. februar 2014

    Anbefaler folk å kvitte seg med TV og spille World of Warcraft i stedet. Det er nesten et garantert OL-fritt miljø, iallfall på min server (hvor dere alle er hjertelig velkomne!).

    Men seriøst. Jeg greier heller ikke den OL-tingen. Vet ikke om jeg er dårlig nordmann eller om jeg bare har bodd for lenge i utlandet. Jeg skjønner det bare ikke. Liker idrett i visse former, elsker f.eks. fotball-VM, men det er antakelig fordi Norge nesten aldri er med.. Diskuterte det med kontornaboen min den andre dagen -han påpekte at sånne folk som Northug (dvs. mennesker som er arrogante og lite hyggelige) bør man ignorere til de forsvinner fra nyhetsbildet). Heldigvis for meg har jeg få OL-interesserte venner på Facebook (høydepunktet så langt var da en engelsk kompis la ut bilde av «Andreas Wank», noe jeg fant barnslig underholdende, hihi), så da er det bare å unngå norske nyhetskilder et par uker så er man home free. Du er ikke alene!

    Lik

  10. duBedåre
    13. februar 2014

    Neimen du, da! Heldigvis veit jeg at du ikke er en sutrete surpomp, ellers hadde jeg begynt å lure nå! Å se OL er selvfølgelig helt valgfritt, å lese aviser likeså. Det er nok av OLfrie kanaler på tv, men forbered deg på en stor dose klarsynthet, hundevisking og blendahvit oppussing! Hva velger du? Pest eller kolera? Og om du for et par uker bytter ut Aftenposten med Se og Hør, slipper du gullstatistikk (men får muligens vite mer om utøvernes privatliv og kjøkkeninredning enn noen er interessert i…).

    Selv elsker jeg OL, men nøyer meg m korte utdrag. Og jeg er litt flau over hvor selvgode vi nordmenn blir av å være så gode. Det er jo tross alt ikke jeg eller hvermannsen som vinner noe som helst, jeg er bare passivt stolt og av og til rørt til tårer. Hvem skulle trodd det?

    God halvannen uke til, da, hold ut!

    Lik

    • Lammelåret
      14. februar 2014

      Jeg prøver å grave med ned i bloggen og håper på det beste!

      Lik

  11. Therese
    14. februar 2014

    Jeg elsker hvert sekund! Jeg er av de selvgode nordmennene som godter meg og jubler og gråter – alt ettersom. 😉

    Og det er jo ikke tull, bortsett fra at jeg prøver å ikke ha de store følelsesutbruddene, for da orker jeg jo ikkeno’ tilslutt.

    Her står tv’n på når det er sport på tv. Det eneste jeg kan styre meg for er vel fotball, det er litt kjedelig, men gøy noen ganger det også.

    Sport og idrett er en viktig del av historien og kulturen, og jeg var selv en aktiv utøver. Selv om jeg ikke hadde noe stort talent hadde jeg en stor idretts- og treningsglede. Jeg elsker faktisk å svette og slite. Nå handler livet mer om nattsvette og utmattelse, men greit, sånn er livet nå, jeg tar det også.

    En annen ting jeg også liker er dugnadsånden og fellesskapet. Jeg vil påstå at alle som ikke har vært del av et lag har gått glipp av noe!

    Helt greit at andre ikke liker sport, men la meg få ha gleden min!

    Lik

    • Lammelåret
      14. februar 2014

      Jeg har fått med meg det! At du elsker hvert sekund, altså. Knurr og grrr.. eller kanskje ikke.

      Jeg er helt sikker på at du har rett når du sier at dem som ikke har vært med på et lag har gått glipp av noe – som neppe kan fås på andre måter. Så har jeg gått glipp av noe der også..!

      Lik

  12. Therese
    14. februar 2014

    …og så glemte jeg å si; ja, fyssjjjjj for en dårlig nordmann du er..

    😉

    Lik

  13. Christine
    23. februar 2014

    Når de ville kutte ned på kurset (som er kort nok som det er) for å rekke åpningen av en stafett (eller noe) holdt jeg på å gå i protest.

    Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 12. februar 2014 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

