Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

La ungen min spy!

Det er ikke det at jeg er spesielt glad for dunsten som slår mot meg og truer med å kvele meg.

Det er ikke det at jeg elsker å vaske absolutt alt vi har av sengetøy, håndklær og andre klær mange ganger hver dag.

Nei, det er ikke det.

Jeg er bare skeptisk av natur, en sånn som liker å observere effekten av ting før jeg lander på et ja eller nei. Og den innstillingen har spart meg for mange kroner!

Klart det er bra å slippe sykdom hos barna, men er ikke sykdom en del av livet? Noe mer enn diskusjon, krangling og kompromisser mellom foreldrene om hvem som skal være hjemme denne gangen? Noe mer enn ubehaget?

Hjemmeværende syke barn, kan faktisk være noe av det koseligste som  fins, men da helst mens de er ikke-aktive syke, men slappe nok til å ikke være duracellkaniner.

Nå er det ikke sånn at jeg mener ungene skal være hjemme for å underholde mor, men skal alle unger vaksineres for at samfunnet skal spare penger?

Skal foreldre som velger å takke nei til rotavirusvaksinen anklages for å være en byrde for samfunnet? Dem av oss som jobber, må jo være hjemme hos syke barn, med mindre vi har en au-pair eller husmorvikar til rådighet. Jeg ser belastningen, men er samfunnsøkonomi et godt argument for å innføre rotavirusvaksinen som en del av vaksineprogrammet for barn? Jeg synes ikke det.

IMAG1818

– nei, jeg elsker det ikke –

Jeg er redd det bidrar til en allmenn forventning om en barndom fri for sykdom – ikke bare fra foreldrene, men mest av alt fra arbeidsgiver. Jeg er redd for at ansvaret for samfunnsøkonomien legges mer over på enkeltindivider, enn på samfunnet – helheten og systemet. Jeg er redd for at det er ett av mange små steg i retning et lytefritt liv, en forventning om perfeksjon og vellykkethet på alle områder.

Jeg synes samfunnet vårt er materialistisk og perfeksjonistisk styrt nok som det er. Sykdom ses på som noe uønsket – ikke som en del av livet. Kronisk syke ses på som samfunnets skamplett. Og alle som får støtte fra Nav over lengre tid ses på som snyltere.

Ja, jeg strekker den fraværende vaksinedebatten langt, men jeg mener det er viktig å se dette i et større perspektiv. Vi må tenke lenger enn vårt eget komfortable nivå, lengre enn de hverdagslige praktiske utfordringene og lengre enn myndighetenes økonomiske forventning til oss. Vi er mer enn BNP, er vi ikke?

Og som hele mennesker, må vi også godta at andre er hele. Det tar tid å være foreldre, det tar tid å være barn. Blir vi for raskt støpt inn i en form, en slags mal for barndommen og livet; ja, hva blir da resultatet?

Jeg bare lurer..

Så selv om det koster en del kroner hvert år, og selv om mitt syke barn får plass i statistikker over manglende BNP-bidrag, så vil jeg likevel si La ungen min spy!

Vi kan ikke vaksinere oss mot hele livet.

**

Kilder og inspirasjon: 

Forskning.no om hvorfor rotavaksinen blir innført som en del av barnevaksineprogrammet – søte munnfuller

Folkehelseinstituttet – informasjon om vaksinen (blir obligatorisk i høst)

Les andres innlegg:

Kommunelegen – Tanker om norovirus mellom do og bøtta

 

OPPDATERING 25.2.2014:

Sykepleien – Vaksinen gir økt risiko for blokkering av tarmen

**

Du er velkommen til å legge igjen en reaksjon, og den trenger ikke være dyp og lang som en masteroppgave. Del gjerne innlegget. 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

29 comments on “La ungen min spy!

  1. Carina
    17. februar 2014

    Kort sagt, så tror jeg du er inne på noe! (Hilsen en som våknet av at hun ble kastet opp på i går..)

    Lik

  2. ToPlussTre
    17. februar 2014

    Gode poeng! Ikke verdens morsomste jobb, men det er som du sier en del av livet med småbarn (eller uten barn, for den saks skyld…)

    Lik

  3. ToPlussTre
    17. februar 2014

    God bedring, forresten! 🙂

    Lik

  4. charlottefrivik
    18. februar 2014

    Et innlegg verdt å lese:-)

    Lik

  5. Anja Elisabeth Holt
    18. februar 2014

    Hjemmeværende syke barn, kan faktisk være noe av det koseligste som fins, men da helst mens de er ikke-aktive syke, men slappe nok til å ikke være duracellkaniner.

    Jeg er så enig så enig.

    Mannen vaksinerer seg mot influensa hvert år. Ungene får velge. Jeg nekter. Jeg liker heller ikke å være syk, eller ungene, men vi vaksinerer bare mot ting vi kan dø av eller ting som er skikkelig ille å få. Oppkast dør du ikke av umiddelbart i hvert fall.

    God bedring og lykke til sendes til alle spyfluer i landet!

    Lik

    • Lammelåret
      18. februar 2014

      Jeg er ikke generelt vaksineskeptisk, men akkurat til denne ene vaksinen er jeg det. Jeg lurer veldig på hvorfor den ikke debatteres i tradisjonelle medier. Er det virkelig bare enkeltindivider som er skeptiske?

      Lik

      • Anja Elisabeth Holt
        19. februar 2014

        Er jaggu ikke sikker sjøl jeg altså… men for de som er syke og svake i utgangspunktet skjønner jeg, men ellers friske og velfungerende mennesker? Me not know!

        Lik

  6. Sigrun Johanne Karbu
    18. februar 2014

    Jeg er også av den skeptiske sorten! Så jeg er nok i tvil om det nå er så innmari lurt å vaksinere/medisinere absolutt alle forkjølelser og annet svineri. Uansett hvor ubeleilig det måtte være, både for BNP og den som må fly rundt med vaskebøtten.
    Jeg skrev om herr forkjølelse her i slutten på januar, da han veldig ubeleilig dukket opp midt i lille frøknas bursdagshelg. Så vi måtte avlyse barnekalas og full pakke.
    http://www.smuleskogen.com/blogg/2014_01_27.htm

    Det burde jo være mulig å «stå han over» (altså forkjølelsen) som de sier nordpå uten å ty til medisiner for hver liten hoste. Litt det samme tenker jeg at det er med spysyke, selv om han heldigvis er sjeldnere på besøk hos oss. Andre innvendinger jeg har mot nye vaksiner er at vi ikke helt vet hvilke uheldige virkninger de kan få for enkelte. Vi har jo nok eksempler på dette i nær fortid, til å tenke oss om to ganger synes jeg før vi vaksinerer bort det meste.

    Syns forresten sluttpoenget ditt sa det klart og tydelig:

    «Vi kan ikke vaksinere oss mot hele livet.»

    Helt enig! God bedring og ha en fortsatt fin tirsdag! Håper herr syk snart reiser videre!

    Lik

  7. Morten Besshø
    18. februar 2014

    Det finnes en diagnose som konkluderer innholdet i den gode teksten din:
    LIVET

    Hilsen Morten 🙂

    Lik

  8. Line
    18. februar 2014

    Enig, enig!
    Jeg er av den typen som smiler litt når K prøver å ta en bit av en hybelkanin, for det første fordi jeg vet at han fort finner ut av at det ikke er noe spiselig, og for det andre fordi det må noe til for å utvikle et immunsystem.
    Jeg tok han med meg i barnehagen mye før han var 6mnd, og der de andre voksne ble litt overhysteriske mtp. snørr, sand og bakterier, lot jeg de andre barna kose med han så mye de ville. Og vet du, nå er han 18mnd og jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk.
    La barna få leve, liksom.

    Lik

    • Lammelåret
      18. februar 2014

      Han har altså gått i barnehagen flere måneder og bare vært syk noen få ganger? Det er ikke verst!

      Lik

      • Line
        18. februar 2014

        Han starta i august og har vært syk tre ganger ja 🙂

        Lik

        • Lammelåret
          18. februar 2014

          Supert! Det er uvanlig.

          Lik

          • Line
            18. februar 2014

            Ja det har jeg skjønt etterhvert. Velger å tro det er fordi jeg «utsatte» han jevnlig når han var mindre.

            Likt av 1 person

  9. Ellen Hageman
    19. februar 2014

    Nei, man kan’ke vaksinere seg mot hele livet! Dette er noe av det beste jeg har lest på «vaksinasjonsfronten». For ting henger sammen. Og jeg mistenker at flere deler av vaksinasjonsprogrammet er motivert av samfunnsøkonomi. Våre unger har fått så lite vaksiner som mulig så sent som mulig.

    Lik

    • Lammelåret
      20. februar 2014

      Når vaksinen blir en del av vaksinasjonsprogrammet blir det vanskeligere å være kritisk til den, for mange. Den er liksom bare en vaksine til og hvem gidder vel å tørke spy hvis man kan la være? Det er ikke mer komplisert for mange. Derfor kjente jeg at det presset på å gi et motsvar til hyllesten, vise litt kritisk tankegang, så jeg håper at innlegget blir mer spredd i sosiale medier. Det trengs en motvekt til meg og mitt-perspektivet.

      Mye bra kan sies om vaksiner, men ikke alle er bra.

      Lik

  10. Å elske og ære
    19. februar 2014

    Veldig bra og jeg er helt enig. Vi bodde et par år i USA, og der har de enda flere vaksiner enn her. Til og med mot vannkopper..Man kan ikke vaksinere seg mot livet, som du sier. Men vanskelig er det, syns jeg, å stole på seg selv. At man velger rett. Uansett om man velger alle, noen eller ingen vaksiner…

    Lik

    • Lammelåret
      20. februar 2014

      Enig! Det krever en del kunnskap å kunne velge informert, altså å vite hva en gjør. Det skal helst være godt begrunnet. Det er en svær jobb, blant annet å vurdere og spore opp kilder. Den jobben regner vi med at myndighetene gjør for oss, slik at vi slipper å leke gravejournalister, men man kan begynne å lure en del ganger på hvilke motiver som ligger bak.

      Lik

  11. Drømmelykke
    19. februar 2014

    Veldig godt poeng! Jeg er heller ikke skeptisk til vaksiner generelt, men at det skal vaksineres mot alt blir jo bare tull. Jeg tror ikke at det å sprøyte oss full av virus gir oss bedre helse, snarere tvert i mot!

    Likt av 1 person

  12. Mandagsmor
    20. februar 2014

    Holder vel med å vaksinere mot sykdom som kan gi varige men, skaper livstruende belastning for de med svak helse, osv.
    Immunforsvaret trenger «trening» for å bli sterkt…

    Likt av 1 person

  13. Nina
    26. februar 2014

    ja, la dem spy, men likevel – 900 barn i året på sykehus pga omgangssyke (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-unnga-900-sykehusinnleggelser-med-ny-vaksine-til-alle-spedbarn-7419886.html) er jo en del.

    Lik

    • Lammelåret
      28. februar 2014

      Enig i at det er mange, men jeg er likevel skeptisk, særlig når det ligger en økonomisk begrunnelse i det.

      Vaksinen har vært tilgjengelig lenge, men da har det vært opp til den enkelte om de vil bruke den.

      Jeg tenker at det er bedre at familien selv må ønske vaksinen aktivt og ikke bare motta den passivt. Det gjør kanskje noe med bevisstheten? Og så kan risikogrupper anbefales å ta vaksinen istedenfor at alle blir tilbudt på en aktiv måte.

      Lik

  14. Tilbaketråkk: Student innlagt med meslinger og det er DIN skyld! | Lamme Lår

Takk for kommentaren!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

%d bloggers like this: