Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Boller og selvkontroll

Som de fleste har fått innprentet er det fastelavnssøndag i dag.

For de fleste er dette en overveldende bolledag med stille sinn som bekymrer seg over hvor mange kalorier det egentlig er i slike munnfuller.

Jeg har heldigvis sluttet med den slags.

Jeg har likevel mine sukkerkvoter og det merkes godt når jeg er i ferd med å overskride dem. Kroppen er ikke glad når det blir for mye.

Fastelavn er, for de seriøse og ordentlige blant oss,  en dag som innleder fastetiden. Hvordan dette praktiseres varierer fra miljø til person. Noen faster mat, mens andre tar en friperiode fra for eksempel sosiale medier. Meningen er, slik jeg forstår det, å rydde bort støy mellom seg og Gud. For den ikke-troende kan Gud byttes ut med indre dialoger og verdivurderinger. Å tenke over hva som egentlig er viktig her i livet og hva vi vil fylle det med, bortsett fra boller som utfyller livet (ja, faktisk og konkret), det er sunt en gang i året eller mer.

20140301_190106

Selv burde jeg nok avstått fra marshmallows nummer femten i går, men så var det altfor mange igjen og det gjorde jeg noe med.

Har du noen gang hatt fasteperioder der du bevisst har avstått fra bestemte ting? Fortell om det!

Elsker du boller eller marshmallows? Fortell om det!

**

I bloggen Erkjennelser kan du lese Om vår og kaoskontroll, en tankevekkende tekst som gjør den eldgamle kristne fasten moderne.

Lurer du på hva som skjer rent fysiologisk når du faster? Les om det her.

Hvis du vil lese mer om hvorfor folk faster, kan du klikke deg inn på Dette faster de fra.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

30 comments on “Boller og selvkontroll

  1. Ragnhild von Harling Lien
    2. mars 2014

    Foretrekker boller fremfor marsmellows. Magen blir vel mest glad uten begge deler 😉

    Lik

  2. Line
    2. mars 2014

    Jeg har bestemt meg for å «avstå» fra alkohol i hele 2014, men jeg blir dårlig av et halvt glass vin så det er ikke i nærheten av å kunne kalles faste (selv om det tross alt er det det er). Ellers leker jeg stadig vekk med tanken på facebook, mobil, internett (bortsett fra til skolebruk) og mail-faste, men det vet jeg ikke om jeg hadde klart?!

    Lik

    • Lammelåret
      2. mars 2014

      Avstå fra alkohol? Høres smart ut siden du blir dårlig av et halvt glass.

      Du hadde sikkert klart å avstå fra det andre hvis du gikk inn for det. Hva med en mellomløsning: Å bare sjekke eposten en gang per dag og bare bruke Facebook en time i uken?

      Lik

      • Line
        2. mars 2014

        Åjåj, dét hadde virkelig vært en utfordring. Men ja, det kunne nok gått det også. Nå har jeg rukket å tenke litt på posten din og vurderer å avstå fra bilen (med unntak av når jeg MÅ levere K til papsen) og skaffe meg sykkel. Hm.

        Likt av 1 person

  3. terjebjornstad
    2. mars 2014

    Hos oss er det boller – svenskevarianten med krem og marsipan/mandelmasse. Men ingen faste… 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      2. mars 2014

      Wow, det var heftig bolle! Kanskje prøve det neste år?

      Lik

  4. Kristin
    2. mars 2014

    Det kan vel knappest kalles faste, men jeg har i det siste funnet ut at jeg har lyst til å bryte ut av «lørdagsmønsteret» vårt, da det hverken gjør meg godt ei heller er godt for lommeboken..litt inspirert av «bryte mønsteret» -faste-tankegangen som Erkjennelser så fint beskrev i sitt innlegg 🙂

    «Lørdagsmønsteret» jeg tenker på da er som følger:

    En aaaltfor lang morgen som går mot ettermiddag (vi kommer oss ikke ut av huset før i 14 tiden pga tv-titting og div) og så haster vi mot det lokale kjøpesenteret, rekker kanskje biblioteket der 5 min før det stenger, og spiser så på cafeen der før vi haster hjem, til en middag som blir altfor sen for lillegutt, og ender med at han er trøtt og sulten og kaster maten på gulvet mens mor og far irriterer vettet av seg, siden middagen tross alt ofte er av den bedre sorten på en lørdag…og ligger på gulvet.

    Hovedingrediensen jeg bestemte meg for å endre først var den kjedsommelige turen til kjøpesenteret, og cafebesøket derved. Jeg har nemlig funnet ut at jeg nok bruker en 5-600 kr i måneden på cafebesøk på middels trivelig, overfylt cafe hver lørdag (!). Ikke hjelper det på humøret heller å tenke på at bare cappucinoen der koster 44 kr stk!
    Igår var første lørdag ut uten «lørdagsmønsteret»: vi stakk heller på lekeplassen og traff hyggelige naboer, trasket til butikken og handlet mat i ro og mak, og slappet så av hjemme før vi disket opp med middag til passe sultne & blide familiemedlemmer 🙂
    Neste lørdag kommer jeg sikkert til å kjenne på «uroen» etter å stikke på senteret igjen, men den skal jeg stå imot!

    Lik

    • Lammelåret
      2. mars 2014

      Det tar litt tid å oppdage mønstre, men det er jo første steg ut av det. Så bra at du er kommet dit! Det hørtes ikke helt bra ut slik dere har hatt det, men kanskje dere er på rett vei nå. Håper det!

      Høres mye koseligere ut å bruke tid ved lekeplassen og snakke med naboer enn å dra på et kjøpesenter.

      Lik

  5. På tjukka
    2. mars 2014

    Setter pris på både boller og marshmallows. Men faste kan jeg stå over:-)

    Lik

    • Lammelåret
      2. mars 2014

      Hva med marshmallows inni boller?

      Lik

      • På tjukka
        2. mars 2014

        Har jeg faktisk prøvd! Som 10-åring eller noe, var hektet på å prøve nye ting med marshmallows (mikro, grillet, stekt, ulike smaker…). Hvis jeg ikke husker helt feil var det ikke noen suksess, tro det eller ei. To så gode ting, må ikke det bli en kanonkombo liksom?

        Lik

  6. Sovebebibloggen
    2. mars 2014

    Hei du! Jammen godt du oppklarte dette for oss. Vi satt fire rundt bollebordet i stad, og ingen av oss visste egentlig hvorfor vi «feiret» fastelavn. Litt flaut, men sant. Men nå vet vi selvsagt bedre!
    Jeg avstår sjelden fra noe som helst, som da ikke er farlig eller ulovlig, men prøver å holde oss litt sunne i matveien fra mandag til fredag, så i morgen blir det altså andre boller! Tog du an? :p

    Lik

    • Lammelåret
      2. mars 2014

      Er mange dager i året jeg ikke har noe forhold til, de er bare innbakt(!) i kalenderen og språket vårt, sånn er det vel for de fleste? Boller må vi ha!

      Lik

  7. Diaperdiva
    2. mars 2014

    Ja jeg har det, og da var det den old school varianten. Fra mat! Gikk på bibelskole, og da husker jeg vi fastet. Jeg husker også at jeg ikke var nevneverdig hyggelig å være sammen med.. når blodsukkeret mitt var på det laveste.. 😉
    Marshmallows -elsker ❤ Boller -krise"mat", når jeg bare må ha noe for å døyve sulten med og går forbi 7eleven med "3 boller for 20kr" tilbud!
    Ha en fortsatt fin fastelaven Lammelåret!

    Lik

    • Lammelåret
      2. mars 2014

      Unger skal da ikke faste noe annet enn godteri? Høres ikke bra ut hvis det var noe alle måtte. Hvor gammal var du da du gikk på bibelskole? Det var en ting jeg aldri ville gjettet om deg!

      Lik

      • Diaperdiva
        2. mars 2014

        Hehe ja jeg tenkte det sikkert kom til å sjokkere deg litt 😉 Jeg var 16. Det var frivillig, men jeg tenkte jeg skulle prøve da vetdu! Var nok ikke snakk om mer enn en halv dag.. but still.. 😉 Tror jeg satser på facebook-faste i stedet. For omgivelsenses skyld (de er best tjent med at blodsukkeret mitt er stabilt!) 😉

        Lik

  8. Yvonne
    2. mars 2014

    Bruker som regel å holde meg unna å avstå fra ting, ettersom jeg blir ganske så humørsyk når jeg ikke får viljen min, spesielt når det handler om mat. Litt som med ungene. Jeg er også et av de ugudelige vesnene som beveger seg rundt, så dagen i dag betyr ikke all verdens for meg. Men sukker har jeg fått i meg, ettersom jeg prøvde å sanke husmorpoeng i går med å bake kake! 😀

    Lik

  9. Janne
    2. mars 2014

    Jeg har fastet mange ganger, da jeg var mellom 18 og noen og tyve. Fastet da i 3 dager helt uten mat, men med mye grønnsaksjuice osv. Senere i livet har vi igrunnen feiret fastetiden her i familien også, men på ingen måte ekstremt. Mer det å være bevisst tiden vi er inne i, og spise enklere, kanskje ikke så mange påleggsorter osv. Og så braker det løs 1. påskedag til frokost. Da er huset mirakuløst pyntet på natten, og det flyter av spor etter påskeharen, med sjokoladeegg på frokostbordet og i alle hjørner i huset osv. Og en herlig påskefrokost. Merker jeg kan snakke mye om dette, for oss er det gode tradisjoner.

    Lik

    • Lammelåret
      3. mars 2014

      Dette hørtes veldig fint ut, Janne! En god tradisjon. Liker at det ligger noe magisk over det.

      Lik

  10. gamle ugle
    3. mars 2014

    Faste har jeg prøvd, i en fjern fortid, som ung student. Greit å ha prøvd det. Verst den første dagen, mye hodepine. Så gikk det seg til.
    Men det er i grunnen ikke noe jeg har behov for å gjøre nå.

    Ellers tror jeg at selvkontroll er det jeg har hatt litt for mye av. Så kanskje kan fasteprosjektet være å redusere det? Veldig vanskelig, spør du meg, men det er lov å prøve, sier jeg til mitt selvkontrollerende jeg.

    Fin faste til deg –

    Lik

    • Lammelåret
      3. mars 2014

      Kanskje fasten kan defineres som en bevissthetsperiode?

      Lik

  11. Heidi
    3. mars 2014

    Jeg har jo, som det står i lenken, hatt fasteforsetter de siste årene, men i år skal jeg forsøke å praktisere generell nøysomhet og måtehold fremfor å peke ut en enkelt ting jeg skal avstå fra. Jeg ble kanskje for godt vant med fasteforsettene, og da mister fasten sin hensikt, for det skal nettopp være krevende. Og da ikke for at man ved slutten av fasten kan skryte av hvor flink en var, men fordi selve erfaringen er viktig. Fasten handler jo om så mye. I det siste har jeg vært opptatt av avhengighet og det at moderne mennesker læres opp til å tro at uavhengighet og selvstendighet til fulle er mulig, men det er det jo ikke, ikke egentlig, vi er alltids avhengig av noen. Ut fra min virkelighetsforståelse er alle først og fremst avhengig av Gud som værendets kilde, uavhengig av om man tror på den sammenhengen eller ikke, og så kommer avhengigheten til medmennesker i tillegg – fasten tydeliggjør det.

    Nå begynner ikke fasten før på onsdag, askeonsdag, og protestanter har ikke vært så gode på å markere den dagen, men katolikker markerer den med en egen gudstjeneste hvor de får tegnet et askekors i pannen. («Kom ihu, menneske, at du er støv og skal vende tilbake til støv; gjør bot så du kan ha evig liv.») Sikkert mange som vil synes det er deprimerende og et eller annet negativt, men jeg synes det faktisk er oppløftende, fordi erkjennelsen av at jeg er skapning, liten og avhengig, leder også til erkjennelsen av at noen faktisk holder meg oppe – når de kunne latt være.

    Lik

    • Lammelåret
      3. mars 2014

      Det jeg liker så godt med deg, Heidi, er at selv om jeg ikke er kristen, så klarer du å vise hva Gud er uten at det blir påtrengende. Du viser bakgrunnen for hva du mener og det livet du velger å leve på en interessant måte. Tanken bak, også uten å involvere Gud, er relevant for meg. Jeg klarer å relatere det til meg selv.

      Jeg tenker at det er en kunst.

      Takk for at du deler!

      Lik

  12. Drømmelykke
    3. mars 2014

    Mja.. Jeg hadde en periode der jeg fastet en dag i uken, men det er mange år siden. Så prøvde jeg meg på denne 5:2 dietten. Der holdt jeg i to dager og fant ut at det ikke var noe for meg. Nå har jeg fire uker uten sjokolade. Ikke fordi jeg må eller følger en diett. Bare fordi jeg hadde lyst 🙂

    Lik

  13. ToPlussTre
    3. mars 2014

    Nei, faste har jeg ikke prøvd enda, og i min situasjon med tre aktive smågutter tror jeg ikke lunten min tåler en dag uten mat… Jeg merker det fort på humøret at jeg ikke har spist…! Men det til side; budskapet bak fasten appellerer (som du sier, det trenger jo ikke bare handle om mat…)! Fin kveld til deg, med eller uten marshmellows!

    Lik

  14. tornerosesverden
    4. mars 2014

    Jeg er så sulten for tiden at jeg spiser mer enn vanlig 😉 Men det blir vel stort sett sunn mat. Sukker tåler jeg dårlig og jeg har en del andre matintoleranser også, så det er nok å holde seg unna.

    Lik

  15. Jeg er ikke så god på dette med faste. Men vi (gubben og gamla) skal se Dekalogen (De ti bud – en film for hvert bud) av den polske regisøren Kieslowski nå i fastetiden. Det er en fin tradisjon.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 2. mars 2014 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , , .

Twitter-oppdateringer

