Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Lureengelsk

Noe av det viktigste man kan forsøke å gi ungene er leseglede. Ingenting galt med tegneserier, noen er mer visuelle enn andre, men de opplevde historiene som skapes av fantasi og bokstaver er det noe eget med.

Som mor til to lesende barn tror jeg selvsagt at deres interesse kommer av god oppdragelse, hva annet skulle det være liksom?

Etter en bibliotektur jeg ikke var med på selv, kom min kjære hjem med blant annet den boka du ser på bildet.

2014-04-29 17.25.06

Genialt, tenkte jeg, ei bok med illustrasjoner som grenser mot kunst, hvis ikke det er kunst. En sånn fryd-for-øyet-bok som er til for å nytes – perfekt!

Og så oppdaget jeg at boka var engelsk. Det ble bare bedre. Og enda mer da jeg oppdaget at dette er den ene av flere som er rikt illustrert. Faktisk er dette den andre boka vi lånte, og bare den ble lest (vi kom aldri lenger, typisk!).

Det som er så supert er at historien er spennende og glir frem av seg selv, en tenker nesten ikke over at den er skrevet på engelsk. Og det må være strålende for unger som sliter med språket, for er det noe som er en hemmer for lærelysten, så er det det tunge, klamme kravet om at dette må du lære deg. Alt som kan lekes frem, tror jeg er en fordel for engasjementet.

Når en bare oppdager at en har lært en hel masse mens en egentlig bare har hatt det morsomt og spennende, ja da har en knust et digert kinderegg!

God helg fra meg!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Lureengelsk

  1. terjebjornstad
    23. mai 2014

    Ikke bare er det en fin måte å lære språk på, men jeg tror det også gir et mer levende språk enn det som er i skolebøkene.

    Likt av 1 person

    • Morten Besshø
      24. mai 2014

      Enig med unge Bjørnstad.
      Samtidig vil jeg legge til at jeg syns det er trist med all dubbingen på TV.

      Likt av 1 person

      • Lammelåret
        24. mai 2014

        Dubbing er grusomt!

        Tror heller ikke det er bra for språkutviklingen siden det ikke er samspill mellom munnbevegelser og lyd. Har lest noe om det et sted, men husker ikke hvor det var.

        Lik

    • Lammelåret
      24. mai 2014

      Enig med deg i det, Terje. I disse bøkene blir engelsken kanskje mer naturlig enn med lærekravet som henger ved i timene. Språket blir liksom ikke hovedpoenget ved boka. Det krever litt å følge opp, men når en ser gleden i ansiktet til ungen er det virkelig verd det.

      Lik

  2. Casa Kaos
    24. mai 2014

    Livet som mamma ble mye enklere da jeg fant ut at jeg kunne lure barna. Nå lurer jeg dem hver dag. Med god samvittighet 😉

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

