Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Dagens tanke og dagens te: Om humler

Hagen min skiller seg ut som den mest rufsete i nabolaget. Derfor er det veldig fint å legge terrasse på halvparten!

I fjor gikk det en kampanje for å spre informasjon om humler i blogglandia. Tidligere i år tenkte jeg at jeg skulle sette meg inn i hva som er humlemat, men det ble med tanken. Derfor var det helt perfekt å bli utfordret på dette av Miss Jackson, for da lærer jeg litt likevel. Og det kan du også gjøre.

Miss Jackson blogger om kroppspleie og skjønnhet, så det er ganske rart at jeg abonnerer på bloggen hennes! Temaene hennes er ikke akkurat i mitt interesseområde, for å si det mildt. Likevel så er det noe der som appellerer til meg. Så vet du det.

Dagens te drikkes under tvil, jeg går nok snart over til is-te, men enn så lenge blir det et par kopper varm væske til dagen.

Dagens første er grønn te med appelsin og mandarin – trekantte fra Lipton (posete drikkes stort sett som en nødløsning – smaken er vesentlig annerledes enn te i løsvekt).

2014-06-09 14.25.41

– – Mens jeg drikker min te, tenker jeg litt på humler og andre stikkerier –

Det er befriende å vite at jeg kan gjøre noe bra for naturen uten egentlig å gjøre noe, for se her hva Miss Jackson skriver

Med god samvittighet kan vi bare la være å klippe plenen slik at det vokser opp “sukkertopper” og andre blomstrende vekster. I det minste la en del være uklipt.

– det passer meg veldig godt, for selv om halve plenen er dekket med terrasse, så er det gress på resten og der er det gressblomster og annen humlesnacks. Å ikke klippe plen og hekk er det letteste, faktisk helt naturlig, så hvis noen skulle finne på å klage over den sjuskete hagen vår, kan jeg bare si at vi redderhumler – genialt!

Vil du lese mer om humla? Les innlegget

La humla suse

2013-08-19 13.00.38

Sjekk også de andre bidragene på Moseplassen, som er bloggen der alt begynte.

Blir du med på humlestafetten? Del gjerne oppfordringen!

Utfordringen går videre til disse bloggerne:

Villkatta

Er underveis

Erkjennelser

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

18 comments on “Dagens tanke og dagens te: Om humler

  1. Kamelrytterske
    15. juni 2014

    Ble litt skuffet når naboen måtte klippe plenen vår (vi bor i borettslag og har felles plen) to dager før løvetennene var avblomstret. Nettopp av samme grunn som deg, jeg tar gjerne ta vare på humlene.
    Om ikke lenge blir det Mjødurt rundt forbi hvor det er næringsrik jord i skog og mark. Man ser gjerne de gulhvite blomsterfanene vaie i vinden helt ned i fjæresteinene, hvor de vokser i tangbruna som havet har skyldt opp. Både blad og blomster er fine til te. Mjødurten gir en rund mild, lett søtlig smak og teen får en nydelig lys gulbrun farge. Vi har ofte tørket dem til vinterforråd.

    Lik

  2. John Olav Ytreland
    15. juni 2014

    Endelig noen gode argumenter for å la plenen være i fred noen dager til. Jeg opplevde forresten at eieren av et hus jeg leide i Telemark kjørte 2,5 timer hver vei på en søndag fordi naboene hadde varslet henne om at vi ikke klippet plenen ofte nok. Hun ville ha en golfbane og et skikkelig kultivert miljø på alle måter. Jeg har noen slektninger som driver på sånn, både inne og ute. Det innebærer at de aldri kan sette seg ned, heller ikke når de har besøk. Det må være slitsomt å ha en perfekt fasade hele tida.

    Lik

    • Lammelåret
      15. juni 2014

      Kjekt med en god grunn for å la plenen gro! Tipper at mange ikke vet at gress har blomster.

      Er det muilig å reise fem timer for å klippe gress? Jøss..

      Synes jo det er kjekt at gresset blir klippet før det kommer i ljå-høyde, men det går en grense..!

      Lik

  3. Heidi
    15. juni 2014

    Hagen vår har ligget brakk i flere år, i påvente av at «noen» skal gjøre noe. Så gresset gror nesten som det vil. Nå ser det i tillegg ut til at vi har fått humlebol i taket over inngangspartiet, så vi bidrar så godt vi kan! 🙂

    Lik

  4. Steinsdotter
    15. juni 2014

    hihi, redder humler – genialt.

    Sara spurte meg faktisk om hva som var greia med hele humle diskusjonen her om dagen. Hun er jo livredd for alt som heter insekter og fluer.

    Lik

  5. terjebjornstad
    15. juni 2014

    I dag har det vært humle-party i et skogskjegg-kjerr. En trøst for oss som har brunsvidd plen uten sukkertopper.

    Lik

  6. msjackson
    16. juni 2014

    Jeg liker også best den delen med uklippet plen. Når man bor midt blandt naboer som klipper plenen minst en gang i uken, med kantklipping og det hele, vi med en viltvoksende naturtomt, er det godt å ha fått et helt nytt perspektiv på tingene. Det er nemlig VI som er de gode her, midt blandt disse humlefiendtlige folkene som bare er opptatt av å pusse fasaden sin. hehe

    Lik

  7. Tilbaketråkk: 10 miljøtips til deg! | Lammelårtanker

  8. Huldra
    14. juli 2014

    Det er tidvis godt å bli utfordret litt sånn så man får grublet litt. Fint innlegg, og jada, jeg er med på humlestafetten. Det er jo både artig og lærerikt 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      15. juli 2014

      Jepp, noen utfordringer her og der er ikke så dumt.

      Lik

  9. Tilbaketråkk: Eng i hagen, nei? | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 15. juni 2014 av i Dagens tanke og dagens te med stikkord , , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

