Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Barn bør jobbe om sommeren

Da jeg var barn ble jeg bare tatt med på et jorde med beskjed om å luke. Ikke visste jeg hva ‘luke’ var, så jeg ble usikker. Tenk hvis jeg dro vekk feil ting?

I Dagsavisen 25.juni går Virke-direktør Vibeke Hammer Madsen ut med følgende melding

Jeg mener foreldre må snakke med barna sine om karriereplanlegging langt tidligere, enten det dreier seg om sommerjobb, deltidsjobb, juleferiejobb eller frivillig arbeid. Vi voksne må ta inn over oss at det har stor betydning hva vi formidler til barna om jobb, ansvar og innsats.

 

Jeg er glad for at noen plasserte meg på det jordet, selv om jeg var temmelig fortapt. Noen forventet noe av meg, trodde jeg kunne når jeg ikke hadde peiling. Fremdeles i dag som voksen er jeg ikke spesielt glad i hagearbeid og lar naturen overta det som en gang var bed. Likevel; jeg fikk prøvd meg som luker, og den erfaringen ville jeg aldri oppsøkt selv. Den som dro meg med, visste hva hun gjorde.

 

 

All erfaring er nyttig!

En sommerjobb trenger ikke være stor, den trenger heller ikke være i en «ordentlig butikk». Det viktigste er at vi foreldre viser ungene at det å jobbe er en god ting. Det handler ikke bare om penger, selv om pengene kan være en god motivasjon. Det handler kanskje mer om å føle seg verdifull og nyttig, om å kjenne at en mestrer noe ukjent. Noe av det som bryter mennesker ned er følelsen av å ikke være til nytte, at ingen trenger deg.

Det har alltid vært en fordel å kjenne de rette menneskene, også når det kommer til sommerjobbing. For dem som ikke har kontakter, kan det å skaffe seg sommerjobb bli en hard konkurranse.

Nora Amalie Pettersens forteller til Dagsavisen

 I fjor søkte jeg alt som var uten å få napp. Denne gangen veide det nok tungt at jeg har jobbet på Leos lekeland ved siden av skolen det siste året, er blitt ett år eldre og kan kommunisere både på italiensk, spansk og engelsk

Pettersen konkurrerte mot 500 andre sommerjobbsøkere! Dette synes jeg er helt sjukt, så mange søkere til en kioskjobb! Det sier ganske mye om hvor vanskelig det er å komme inn på jobbmarkedet. Akkurat som for 20 år siden, krevde en del bedrifter arbeidserfaring, hvor ironisk er vel ikke det? For å få jobb må du ha jobberfaring, men hvordan kan en få det uten faktisk å jobbe?

- raking av rusk og løv er en super sommerjobb! -

– raking av rusk og løv er en super sommerjobb! –

 

Skaff småjobber til ungene!

Derfor er det ekstra viktig at vi som har mulighet til å skaffe småjobber til ungene, gjør det. Og vi kan tenke litt videre enn å bare inkludere egne barn. Selv om vi ikke er bedriftsledere eller har jobber der barn naturlig kan bidra, så er det bedre å gjør litt enn ingenting.

Det som derfor provoserer meg er når Virke-direktørVibeke Hammer Madsen uttaler

Jobberfaring fra 16-17-årsalderen gjør deg mer attraktiv for arbeidslivet. Dere har vist at dere var tidlig ute med å legge planer og se framover. Det betyr at CV-en skiller seg ut. Den kommer rett og slett foran i køen, konstaterer næringslivstoppen.

Med «dere» menes de to jentene som er intervjuet i Dagsavisen (lenke under). Som direktør for næringslivets nest største hovedorganisasjon og som representant for 18 000 virksomheter, er det flaut å lese at hun vektlegger jentenes iver på sommerjobb så høyt.

 

Hva gjør Hammer Madsen for å få unge ut i jobb?

 

Hva Hammer Madsen gjør for å få flere unge ut i jobb er mer interessant og jeg skulle gjerne sett hva hun gjør for å påvirke. Å gjøre sommerjobb-ansvaret individuelt gjør at kun de mest motiverte når frem, hvis de er heldige. De mest motiverte er gjerne de mest ressurssterke. Skal vi virkelig godta at sommerjobber er den sterkestes rett?

Jeg forventer at en direktør gjør mer enn å heie frem individualismen, at hun heller påvirker bedriftene hun representerer til å skaffe flere unge sommerjobber.

 

Da jeg var ung..

Som barn og ungdom hadde jeg jobber innimellom, jobber jeg noen ganger tjente penger på. Penger var aldri motivasjonen min, det var alt det andre jobbene førte med seg som betød noe for meg. Det ga mening, jeg var nyttig og jeg så resultater av det jeg gjorde. Jeg mener det er viktige verdier å gi ungene sine.

Et arbeidsforhold i mer organiserte former enn noen timer med luking på et jorde, gir mer forpliktelse og evne til å ta intitiativ og samtidig motta instruksjoner. Dette er erfaringer som ofte ikke gis i en vanlig familiehverdag. Å jobbe for noen, gir noe annet enn å bidra med hverdagsarbeid hos mamma og pappa.

Likevel: Arbeidserfaring er arbeidserfaring!

**

Hva slags forhold har du til sommerjobber? Synes du barn skal ha fri hele sommeren, uansett alder?

**

Kilder og andre relevante lenker:

Virke – Hovedorganisasjon for 18 000 virksomheter

Dagsavisen – Foreldre ødelegger barnas jobbframtid

Digital hverdag – Hvordan kan din tenåring tjene sommerpenger i en digital tidsalder?

LOs sommerpatrulje – For deg med sommerjobb: om rettighetene dine

Lammelårtanker – Unger: Tjen dine egne penger!

**

(Innlegget er første gang publisert på Nye Meninger).

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Barn bør jobbe om sommeren

  1. ~SerendipityCat~
    26. juni 2014

    Dette er jeg veldig enig i. Det betyr jo ikke at man skal sende barna ut på jordene fra 3-årsalderen av!

    Selv hadde jeg praksisuke i en dyrebutikk da jeg var 14 år og gikk på ungdomsskolen. Tror alle måtte ha en slik arbeidsuke? Etterpå tagg jeg meg til å få komme dit og jobbe 2-3 timer hver lørdag mot en bitteliten penge, fordi jeg var så glad i dyr.

    Og siden den gang har jeg alltid jobbet. Ved siden av skole og studier. I sommerferier, helger og alle andre ferier. Som ekstrahjelp i butikker, resepsjonist, telefonsalg, i kassa på Bunnpris, som sekretær etter hvert. Alle disse små og store jobbene ga meg veldig verdifull kunnskap om arbeidslivet, og jeg var ikke skjermet fra den praktiske kunnskapen om arbeidslivet inntil jeg gikk ut av skolen.

    Jeg lærte tidlig at hvis du vil oppnå noe, så må du jobbe for det. Og du må jobbe hardt, være pålitelig, vise engasjement og initiativ.

    Jeg tror dette var noe av grunnen til at jeg fikk skriver masteroppgaven min akkurat i den bedriften jeg ønsket, og at de tilbød meg fast ansettelse allerede før jeg var ferdig utdannet.

    I dag tenker jeg at jeg heller ville ha ansatt noen med variert arbeidserfaring ved siden av studiene, enn noen som hadde plettfrie karakterer, men mager erfaring med arbeidslivet.

    Lik

    • Lammelåret
      26. juni 2014

      Veldig enig i den siste setningen din!

      Bred arbeidserfaring er gull verd – særlig i yrker der man jobber tett på mennesker.

      I gamledager startet man på gulvet og jobbet seg opppver, det har jeg veldig sans for. Tror det er sunt å ha prøvd ut litt forskjellig istedenfor å sette seg et mål og kun gå for det. Arbeidserfaring fra andre områder kan gi verdifull erfaring til det en egentlig vil jobbe med.

      Synes derfor det er synd at mange av de enkle jobbene forsvinner mer og mer. Det er tragisk for samfunnet dersom vi bare sitter igjen med jobber som krever utdannelse. Det gjør at forskjellene vokser.

      Lik

  2. Line
    28. juni 2014

    Når jeg gikk på ungdomsskolen kunne vi velge ‘praktisk prosjekt’ istedenfor fremmedspråk, og jeg valgte å jobbe i barnehage det ene året. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg ikke fått sommerjobb når jeg troppet opp fem år etter, og hadde jeg ikke jobbet der da hadde jeg heller ikke forstått at det er spesialpedagogikk som er tingen for meg.

    Arbeidserfaring i ung alder ser ikke bare bra ut på CV’en, det hjelper en faktisk til å finne ut av hva man vil drive med resten av livet.

    Lik

    • Lammelåret
      28. juni 2014

      Veldig smart av skolen! Det er som du sier, at når man får prøvd seg i ulike yrker, så blir man mer bevisst på hva man vil. Det kan man ikke alltid tenke seg fram til.

      Lik

  3. Sigrun
    10. juli 2014

    Jeg har også blitt plassert på jorde og åker. Fra jeg begynte i førsteklasse og til jeg var ferdig med ungdomsskolen måtte jeg jobbe i hele feriene, hvis ikke ble jeg slått. Det ble derfor liten tid til lek og noe som var gøy. Jeg er ikke glad for å ha bli utnyttet som gratis arbeidskraft. Barns arbeid i landbruket burde vært lovregulert.

    Lik

    • Lammelåret
      11. juli 2014

      Ingen skal tvinges inn til gratis arbeid, men det er heldigvis ikke vanlig at unger blir behandlet så dårlig som du ble.

      Under normale omstendigheter er det fint for unger med arbeidserfaring, men det fordrer selvsagt respektfull behandling!

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

