Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Se hva mamma fant i søppelkassa!

Du vet den Øystein Sunde-sangen om han som sparer på alt mulig og som ikke kaster en dritt?

Altså, det er ganske fullt i huset vårt og det er ikke så rart når til og med støvsugerposene spares på, ja altså de som er fulle av støv og greier man helst vil lukke øynene for!

Hva? Er det mulig?! stønner du sikkert. Ja, vil jeg si, det er mulig.

Og forklaringen er at jeg er en god mamma med overutviklet samvittighet når det kommer til de bittesmå tingene som for all del må tas vare på.

Den der skumle slukelyden av en liten dings som forsvinner inn gjennom støvsugerrøret, litt skrapende til den til slutt tier still. Akkurat den lyden kjenner jeg godt til. Jeg har sørget for den lyden utallige ganger! Og dunk sier det i samvittigheten.

Derfor, mine kjære lesere som venter i spenning, er det at jeg på en sval sommerferiekveld setter meg med brede ben på terrassen med en bærepose støvsugerposer, klipper opp og plukker. Ja, jeg plukker! Støv og hår og litt av hvert drar jeg fra hverandre og sjekker hver bit, for tenk hvis jeg finner en skatt? Jeg kan bli rik! Og populær!

 

 

Utgangspunktet:

- næmmen, en prislapp fra Norli! -

– næmmen, en prislapp fra Norli! –

Alt dette er gull!

- en støvete mus til og med, hva skal man med sånt no'?  -

– en støvete mus til og med, hva skal man med sånt no’? –

 

Den grønne fargeblyanten! En to år gammal kinobillett! Et dekk! En hårnål! Det er et rørende, fantastisk øyeblikk jeg bare dele med dere!

**

Er du som meg eller kaster du samvittighetsløst og rått?

Vet du hva du går glipp av?!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

14 comments on “Se hva mamma fant i søppelkassa!

  1. Casa Kaos
    4. juli 2014

    Ha ha.
    Jeg kaster helt samvittighetsløst.
    Og nei, jeg aner ikke hva jeg går glipp av.
    Jeg foretrekker for øvrig å leve i uvitenhet 🙂

    Lik

  2. ToPlussTre
    4. juli 2014

    Hehe! Jeg kaster. Noen ganger litt for mye, sikkert. Men det der med støvsugerposen… Vi kjøpte ny støvsuger til jul, og siden jeg ikke har fått somlet meg til å kjøpe ny pose har vi måttet tømme den samme brukte posen ganske så mange ganger… æsj. Nå har jeg endelig ordnet det.

    Lik

    • Lammelåret
      5. juli 2014

      Så miljøvennlig da!

      Det er utrolig ekkelt å tenke på at vi har vasset rundt i all den møkka! Det er en ganske kvalmende realitetsorientering å åpen en sånn pose.

      Lik

  3. Irene
    5. juli 2014

    Jeg kaster også. Noen ganger har jeg innsett hva jeg har gjort, men det er svært sjelden! De gangene jeg har dissikert støvsugerposene er de gangene noen VET at det har forsvunnet noe verdfullt eller noe «verdifullt».

    Lik

    • Lammelåret
      5. juli 2014

      Det er noe verdifullt i alle posene jeg har åpent. Sånn går det når «enkelte» ikke rydder.

      Lik

  4. Ha, ha, ha, jeg ler meg skakk :o) Akkurat det der har jeg også gjort. Den ekle lyden av en legobit som smeller inn i røret og havner i en nesten full støvsugerpose…. Med tre gutter i huset ga jeg til slutt opp, legobitene fikk bare ligge i posen, men sterke advarsler ble sendt ut før jeg satte i gang støvsugeren. Alt som ikke ble ryddet unna,ville forsvinne og det hjalp, noen ganger…. :o) Herlig kveld til deg!

    Lik

    • Lammelåret
      11. juli 2014

      Det der fungerer bra i teorien hos meg, men teori og praksis.. du vet!

      Lik

  5. trompetmor
    6. juli 2014

    haha… jo jeg er nok som deg, jeg samler på det utroligste. Mannen i huset klager «å herregud det er noe overalt her, går ikke an dette altså», mens jeg ser skjulte skatter i det meste…Men hører jeg det smeller i støvsugerposen så lukker jeg øynene og tenker at «jaja» …da får det lov til å forsvinne.
    Ha en fortsatt fortryllende sommer!

    Lik

    • Lammelåret
      11. juli 2014

      uff, håper jeg ikke har gitt deg nye samleidéer og gjort mannen din frustrert nå!

      Lik

  6. Haha, jeg kaster det hjerteløst i søppelet. Ungene har fått beskjed om å rydde opp alt på gulvet og vet at når støvsugeren kommer, så blir det som ligger på gulvet og passer i den bortvekk 😛

    Ha en super sommer 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      11. juli 2014

      Smart det! Jeg har forsøkt trusselmetoden, men så slår samvittigheten meg i bakhuet når posen er skifteklar og jeg blir sittende og plukke om sommeren.. håpløse meg!

      Lik

  7. snikksnakka
    8. juli 2014

    Hehe, jeg lèr. Fantastisk lesing. Jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver, spesielt følelsen når man hører den skrapende slukelyden i støvsugerrøret. Jeg har ikke for vane å åpne posene før jeg kaster de, men jeg åpner de uten tvil dersom jeg vet at det kan være verdisaker som har blitt slukt. Jeg har stor respekt for ungenes eiendeler og selv om de mest sannsynlig ikke ville lagt merke til forsvinningene så skjærer det i hjertet mitt bare ved tanken på at min sløvhet skal forårsake tap i verdisamlingen deres.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

