Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Feriefølelsen – det skal ikke så mye til!

.. men det ser helt annerledes ut når ferien er et hav av uorganisert tid framfor meg. Da kjennes det helt umulig å finne noe å fylle den med.

Ferie er først og fremst annerledestid, dager uten timeplan til glede og frustrasjon. Min erfaring er at det er dumt å slippe rutinene helt, det er så strevsomt å hente seg inn igjen. Særlig for de yngste ungene skaper null opplegg trøbbel, for de eldre gjør det ikke så mye; de er mer fleksible.

Sommeren er

IMAG2861

– å gå tur alene om kvelden – fordi huset er fullt av barnevakter og Donaldblader og ingen unger følger etter

IMAG2700

– å lytte til lyden av skjell under føtter (stranda er best med klær og sko på)

IMAG2860

– å sitte ute selv når solen er gått ned

IMAG2872

– å skaffe seg verdens kuleste blåmerke!

Det aller beste er når en faktisk kan ta del i dette og ikke bare ser verden fra soveromsvinduet. Det er ingen selvfølgelighet.

Er du fornøyd med sommeren din så langt eller lengter du etter jobb- og barnehagestart?

(hvis du savner innlegg med mening, så kommer jeg snart med en oppfølging av innlegget Pappa er mors assistent på Verdidebatt, lenke kommer!)

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

9 comments on “Feriefølelsen – det skal ikke så mye til!

  1. Refleksjon på livsvegen
    15. juli 2014

    Hei! I dag traff eg ei som eg så vidt kjenner. Ho gledde og grudde seg til neste veke. Då tok mannen med dei to borna på tur og ho fekk over ei veke aleine. Hadde sjølvsagt lyst å bli med på den flotte turen til utlandet, men visste at pga ME kunne ho ikkje. Sårt!
    Etterkvart som borna vert eldre vert feriane annleis både på godt og vondt.

    Vonar du på tross av .. får fine dagar 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      15. juli 2014

      Jeg har det veldig bra nå! Har kapasitet til å gjøre og oppleve bra ting og da gjør det ikke så mye at jeg ikke kan stå på 100 % hele tiden. Jeg har så stor kapasitet at jeg har plass til begge deler (hvile, søvn og aktivitet) – heldige meg!

      Når jeg har større ro rundt meg og mye mer tid alene, skal jeg skrive om det på det andre stedet, du vet.

      Takk for gode ønsker!

      (skjønner så absolutt hvor vondt det er å bli «forlatt» bare fordi sykdommen setter begrensninger og så vil en ikke selv være en begrensning på andres ferieform)

      Lik

  2. nursenadia
    15. juli 2014

    Jeg er VELDIG fornøyd med sommeren hittil, og kjenner litt på angsten av at jeg skal på jobb igjen neste mandag :p disse tre ukene har gått FORT, men jeg nyter hver dag. Har selv hatt en viss grad rutiner hele ferien, bortsett fra den uken vi var i København da jeg bevisst lot alt «skli ut». Deilig det også, men alt med måte 🙂 Kjempefine bilder du har tatt, norsk sommer er absolutt det beste ❤

    Lik

    • Lammelåret
      15. juli 2014

      Tre uker er bare ett knips og et blunk, sånn cirka!
      Godt å høre at du har hatt det bra disse ukene. Du får holde fast ved resten av sommeren og ferie-følelsen slik at den fortsetter – selv om du har vakter.

      Lik

  3. underveis
    15. juli 2014

    Feriefølelsen kommer spesielt når vi surrer sammen hjemme og «skal ingenting» – går for hundrede gang til det samme tjernet i skogen og kan spise ute hele tida. Og sånn har det jo vært også lenge før det ble ferie på papiret nå denne varme sommeren. Jeg synes det er aller mest ferie når ungene har fri – når det myldrer rundt meg – og alt av lekser og fritidsaktiviteter og tidskabaler er langt unna. Da gjør det ikke noe om mannen og jeg har litt jobbing innimellom -d et er feriefølelse allikavæl. Bra at du har litt krefter!!

    Lik

    • Lammelåret
      15. juli 2014

      Helt enig med deg i at det er mest ferie når ungene har fri. Det er noe jeg jobber med for min egen del, det å forskyve følelsen av ferie til mai, slik at sesongen varer lengst mulig.

      Litt jobbing kan bare forsterke ferietilstanden, tror jeg?

      (du har så nydelig hage, og det er sommer i seg selv!)

      Lik

  4. Diaperdiva
    16. juli 2014

    NÅ er ferien fin du! Vi er på hytta, med opptil flere barnevakter. Det å få litt avlastning og litt alenetid (både alene og sammen med mannen) gjør en småbarnsmamma veldig fornøyd med ferien 😉
    Fortsatt god ferie til deg og dine 🙂

    Lik

  5. Nann Karin
    17. juli 2014

    Her er ingen barnevakter og ei heller noen blåmerke men det er flust av tid. Det er strender og skjell, det er steiner i vaskemaskinen og krabber i bukselomma. Det er tid til å lese, tid til å stå opp og være helt alene i huset uten å måtte lløpe på jobb, og jeg har tid til å sitte uteover kvelden om jeg måtte ønske det. Minsten har tid til å lage seg pil og bue, til å sage over en hel planke ( og det tar tid når du er tre år) og til å fiske krabber flere ganger på en dag. Vi digger ferie og til uka drar vi til fjells. Da skal gutta fiske og jeg skal ta med kamera og hunden for en luftetur i fjellheimen. Det blir bra det 🙂

    Lik

  6. motionocean
    20. juli 2014

    Jeg har ikke helt en sommer som deg – heller en med gaanske strenge timeplaner… Jaja. Det er fri fra det vanlige iallfall!

    Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 15. juli 2014 av i Høytid og ferier med stikkord , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

