Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Feil form og feil farge

Du vet den sangen av DumDum Boys, som egentlig heter Lunch i det grønne, men som sikkert flere enn meg husker som feil lukt og feil farge… nanana.. det fins ikke piller mot møkkete vann.. – akkurat den ja!

Den fyker inn i hodet hver gang jeg leser om grønnsaker som har feil form og feil farge, faktisk så aldeles feil at de ikke kan selges. Nå er det ikke bare mennesker som skal være perfekte, men for å bli perfekt, så må også det vi spiser være perfekt. Gulrøtter som er litt skjeve, eller for korte eller for klumpete, ja alle de sjarmerende grønnsakene som har lik smak som nabogrønnsakene, men som er født med feil former, de kaster vi bare! Vi lar de råtne!

Det er rett og slett et kvalmende symptom på overflodssamfunnet vi lever i!

Bare på jordbærfronten råtner flere tonn jordbær med feil utseendet – visste du det?

2014-06-28 17.02.14

– feil form og feil farge?

Hvorfor godtar vi dette? Er det fordi vi ikke er klar over at sånn er virkeligheten, bryr vi oss ikke eller vet vi ikke hvor vi skal gjøre av sinnet?

Jeg kjenner at det opprører meg, men samtidig klarer jeg ikke gjøre opprøret til reaksjon som gir handling. Altså er jeg like skyldig som du er. Men, kan jeg tillate meg det?

Det må være noe vi kan gjøre? Jeg orker ikke tenke at ting er håpløst, kan ikke gi opp. Samtidig er jeg ikke en person som kan legge meg på kne og plukke bær, men det er kanskje du?

Hvis du vil gjøre noe for å skape større mangfold på norske matbord, kan du kontakte bønder som dyrker grønnsaker og bær, spør om du kan få kjøpt uperfekte produkter. Kanskje du kan ta med deg en gjeng som ønsker det samme som deg? Starte en #uperfektegrønnsaker -aksjon? Kanskje ta bilder og poste på instagram under denne emnetaggen? Eller blogge og oppdatere statusene dine med temaet?

For jeg synes det er for ille at vi skal kaste mat som ser feil ut. Har vi ikke sans for mangfold blant grønnsaker engang?!

**

Innlegget ble til etter jeg leste artikkelen Plukker ikke «småbær» lenger i Tønsberg Blad, men lenken er til Østlendingen.

Lurer du på hva som er perfekt jordbærstørrelse? Svaret finner du i artikkelen.

Visste du at det er form og størrelseskrav til frukt, bær og grønnsaker og at de som ikke oppfyller kravene kastes?

~ Lik Lammelårtanker på Facebook ~

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

11 comments on “Feil form og feil farge

  1. Refleksjon på livsvegen
    29. juli 2014

    Enig! Ein agurk må ikkje krumme for mykje for då er den ikkje EU godkjent!
    Smakar sikkert like godt som den slanke lange.. Akk ja, det er for gale.
    Men korleis vi kan gjere noko med det?
    Godt du set fokus på det.

    Olsok klem

    Lik

    • Lammelåret
      29. juli 2014

      Det er bare helt ville regler og det i et samfunn der folk tigger på gatene!

      Hvordan vi kan gjøre noe med det? Det er det store spørsmålet! Jeg har kommet med noen forslag, men har dessverre ikke kapasitet til å gjøre noe mer enn det. Ta gjerne forslagene videre! Skriv om det på bloggen din, snakk med vennene dine, den lokale bonden, skriv leserinnlegg, #uperfektegrønnsaker eller tilsvarende hvis du har instagram..

      Lik

  2. Cecilie von der Ohe.
    29. juli 2014

    I artikkelen du har lenke til, står det jeg bestandig har ment, nemlig at det er de små jordbærene som smaker best. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så opptatt av at bærene skal være så store. Matvarer har best av å bli pakket inn i mørk plast og å oppbevares mørkt, men fordi vi forbrukere skal ha alt vi spiser så perfekt som mulig, må plasten være gjennomsiktig.

    Cecilie

    Lik

  3. msjackson
    29. juli 2014

    Viktig sak dette! Fint du tar det opp. Forøvrig helt enig med deg. Helt vilt at det skal være slik. Lett å føle at man ikke kan gjøre noe med det. Men jeg tror at det kan hjelpe å ha fokus på det. Det er i det minste en start, og hvis mange nok mener det samme så er det kanskje også mulig å påvirke etterhvert.

    Hadde en liten aha-opplevelse istad da jeg skulle klippe ned en plante og plante stiklinger av avkappet. Det var nemlig noen som ikke var helt rette (i stilken), og min første reaksjon var at de kunne jeg jo bare kaste. Men ved nærmere ettertanke kom jeg til at hvorfor i huleste skulle jeg det. Hvorfor SKAL de være rette lism? De var jo like friske og livfulle som de «perfekte» rette. En liten digresjon forøvrig, haha, men hurra for mangfold sier nå jeg 😉

    Lik

    • Lammelåret
      29. juli 2014

      Hender det, ja, at jeg tar meg i å kaste det som ikke ser helt bra ut. Senest i dag kastet jeg en gul brokkoli og beholdt den dårlige samvittigheten, fordi jeg hadde glemt at jeg skulle holde fokus på å få brukt den opp før den skiftet farge fullstendig.

      En har godt av slike oppdagelser – og den litt sure samvittigheten!

      Det slår meg at vi er utrolig bortskjemte!

      Lik

  4. terjebjornstad
    30. juli 2014

    i følge Dagbladet har den franske supermarkedkjeden Intermarché innført en egen bod for ureglementerte grønnsaker. Jeg har ikke funnet noen slik bod i «vårt» Intermarché i ferien her i syd-Frankrike, men idėen er kjempegod!
    http://www.dagbladet.no/2014/07/17/nyheter/mat/frankrike/kasting/frukt/34384367/

    Lik

    • Lammelåret
      30. juli 2014

      Dette var en veldig god artikkel, skulle tro noe lignende kunne innføres i Norge? Takk som delte.

      Likt av 1 person

  5. Irene
    30. juli 2014

    Veldig enig! Og det som irriterer meg mest er at andre tar valget for meg! Fordi noen ikke vil ha små jordbær, så står de og råtner på åkeren selv om jeg godt kunne tenke meg å kjøpe dem. Det er jo mye mer smak i de små bæra enn de store. Og fordi noen ikke vil ha gulrøtter med to bein, så blir de kasta i stedet for at vi med vett i hodet kunne kjøpt dem…

    Verden, altså!

    Likt av 1 person

  6. Tilbaketråkk: Gulrot med dings | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

