Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Om hekk, sommerkropp og takknemlighet

De dagene jeg kan gjøre noe fysisk arbeid, er blant mine favorittdager.

Helst skal resultatet være synlig i lang tid etter avsluttet jobb slik at jeg skikkelig kan nyte tilfredsstillelsen av forrige ukes dont.

Jeg har lenge drømt om en pauseknapp på familien slik at de gangene jeg rydder, så blir det sånn – også dagen etter. Tenk å være den eneste som roter? Det høres ut som drømmen når man lever i en rotete, kaotisk verden som jeg ofte gjør.

Jeg mener: det er litt kjipt når ryddingen endelig er gjort og det kommer bebreidende fra et barn: Mamma, hvorfor har du ryddet? Er ikke sikker på hvordan jeg skal ta det, men kanskje like greit å gi opp ryddeforsøket på steder som ungene har tilgang på?

Derfor, mine kjære lesere, er har jeg funnet den perfekte ryddeaktiviteten, nemlig hekkeklipping!

For se bare her:

20140705_183412

Minst en halv meter klipper jeg vekk

Og katten slikker seg om munnen..

Jeg sparer blomstene på hekken til bier, veps og humler, som en del av humleaksjonen (klikk på navnet for å lese mer om aksjonen)

20140705_183709

Svært fornøyd med klippingen når resultatene kommer raskt (det er bare den hårklippingen jeg ikke har rukket å gjøre ennå).

Og selv om kroppen får sjokk over utskeielsene, og hendene skjelver, så er det absolutt verd kostnaden.

Etter vel avsluttet klipping, fortjener jeg et glass lime- og sitronsaft med mynteblader i, om jeg skal si det selv.

2014-07-05 19.21.59

– deilig å lande på sauen –

Fysisk arbeid – kjennes godt!

Om jeg kunne valgt, skulle jeg holdt ved like presisjonsklippingen, som jeg drev med før i tiden. Nå er alt av ambisjoner på hagenivå lagt vekk, og det er ren hagelykke med svidd plen, så slipper man å klippe den!

Og du? Når jeg klarer å klippe hekken, synes jeg kroppen min er perfekt – nettopp fordi den virker (ja, det er verre med hodet!). Den perfekte sommerkroppen er den perfekte helårskroppen, og perfektheten ligger i hva den klarer å prestere uten å takke for seg og sende meg rett i seng.

Vær glad for den kroppen du har, selv om du ikke trener ti timer i uken for å oppnå fitness-idealet!

- vel fortjent -

– et vel fortjent glass lime-og sitronsaft med mynteblader i –

**

Les også nursenadia sine sommerkropptanker: Til alle sommerkropper

**

Hva er din favoritt ryddeaktivitet eller hagearbeid? Lar du deg stresse av alt pratet om den perfekte kroppen?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

5 comments on “Om hekk, sommerkropp og takknemlighet

  1. Irene
    9. august 2014

    Veldig enig! 🙂

    Jeg har ingen favoritter innen rydding og hagearbeid, er jeg redd… Men jeg er særdeles lite opptatt av sommerkroppen, selv om jeg i år kanskje har hatt litt mer sommerkropp å drasse på enn det jeg egentlig vil… Denne kroppen har huset andre mennesker i tilsammen 27 måneder. Det setter sine spor, selv om jeg har vært heldig. Jeg er derimot opptatt av å bruke den kroppen jeg har fått utdelt, og jeg er veldig glad i å gå laaange turer. 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      9. august 2014

      27 måneder? Wow, det er bra innsats av deg! Ja, tenk om man var litt mer stolt av hva kroppen evner å prestere og litt mindre av hvordan den ser ut, da hadde mange hatt det bedre med seg selv, altså!

      Å gå lange, harde turer er bare det beste.

      God lørdag til deg!

      Liker

  2. Anja Elisabeth Holt
    12. august 2014

    Funksjon fremfor form. Alltid. Uansett hva det gjelder. Jeg har flere jeg kjenner som bytter ut ting som virker fordi de begynner å se litt slitne ut. Jeg tenker galskap. Det er ikke så viktig. Virker det så hold kjeft og smil.

    Samme med kropp altså. Jeg har korte og rare bein. En rygg som er bedriten (kaller en spade for en spade). Nesa mi er krokete og øynene mine blir aldri like på bilder. Men jeg klarer å gå. Jeg klarer å stå oppreist. Jeg klarer å lukte og jeg ser det som er viktig for meg. Hører gjør jeg også. Som ungene kan hørselen dog være selektiv.

    Slutt og stress – nyt! 😀

    Liker

    • Lammelåret
      12. august 2014

      .. og noe som er veldig rart er at folk leter etter normalkroppen på nett istedenfor å gå ut og se den. Skulle tro folk var fullstendig isolert og bare forholder seg til det som har www foran. Merkelig fenomen!

      Liker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 9. august 2014 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

