Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Jeg har en greie på gang med Superpapsen!

Det startet med et vennlig spark i ræva med utfordringen om å skrive et pappaperminnlegg, jeg mener: som pappa til Thelma og Ellie må ha jo mene noe om permisjoner!

Selvsagt mente Superpapsen noe, og akkurat hva det var, kan du lese i innlegget

La oss sette #fedrekvoten på dagsorden!

Den man sparker, har en tendens til å sparker tilbake og jammen fikk jeg som fortjent.

Den supre pappaen kunne ikke la være å ta det personlig da jeg skrev om hva menn ikke kan, og tastet til fingrene ble såre

Ting kvinner ikke kan

– et innlegg som ble pinget uten innhold! Haha.. det kvinner ikke kan er altså null – vi kan alt!

Riktignok kom en ekte ping med innhold, noe jeg tar som et hint om at det er uhyre vanskelig å finne noe vi kvinner ikke kan.

Superpapsen

Vel, jeg kan ikke annet enn å svare Superpapsen på hans fornærmelser, her kommer de i kjapp rekkefølge

– Lukeparkering

Jeg treffer luka og påstår at dette er jeg suveren til (det er bare det at jeg aldri kjører bil)

– Skru i lyspærer

Her tror papsen at aversjonen mot å skifte lyspærer handler om stearinlyskooosen, det han ikke har tenkt på er at enkelte av oss har et triks i ermet: Hvite vegger! De mest ihuga damene som insisterer på blendahvitt overalt har egentlig angst for lyspærer! og resten av oss klarer oss fint med lyset fra laptopskjermen. Ærlig talt, noe må da mannfolk også gjøre, så vi sparer selvsagt litt arbeid til han også, bare så han kan føle seg nyttig!

– Sjekke filteret i vaskemaskinen

Hæ? Har vaskemaskinen filter?!

– Tenn gassgrillen

Næsj, sånt no’ har vi ikke. Gass produseres, så vidt jeg vet, naturlig etter en kjøttfri mandag som har gått berserk der hele uken er fylt opp av løk, erter, bønner og linser – sånt blir det gass av!

– Ta opp dosetet

Ja, hva er det egentlig med oss damer, hvorfor insisterer vi på at dolokket skal være nede? Det er ytterst sjelden at jeg legger ned dolokket og sjelden jeg ser at det er gjort hos andre også, så hvorfor i all verden skal vi forvente enda mer av menn? De har nok med all den parkeringen, putefiksingen og gourmetkokkeleringen mens vi sitter som divaer i sofaen og pønsker ut mer fanteri 

**

Hva er egentlig mannfolkarbeid? Glem stoppeklokkefeminisme og stikk fingeren i jorda; enkelte oppgaver er for menn og ikke for damer! Hvilke det er, kommer i et annet innlegg. Følg med!

Hva mener du? Er det en kvinnes jobb å ta opp dosetet eller en manns jobb å ta ned dosetet?

**

 

Du finner lammelårtanker på Facebook; lik og del gjerne der.

Du kan abonnere på bloggen via Bloglovin’ eller få epost når jeg oppdaterer (se etter abonner-knapp på høyre side i margen).

Velkommen til deg som er ny!

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

16 comments on “Jeg har en greie på gang med Superpapsen!

  1. Line
    12. august 2014

    Først å fremst så kan jeg IKKE lukeparkere. For alt i verden. Har heller ikke stor ekspertise når det kommer til vaskemaskinfiltere eller gassgriller, men om vasken går tett kan jeg skru vannlåsen opp og igjen uten problemer, så jeg får heller være stolt av det.

    Men når det kommer til dosetet.. Det må være igjen. Alltid. Jeg har absolutt null interesse av at mengden tarmbakterier og annet som skal ned der skal få lov til å fly fritt og feste seg på tannbørster eller håndklær. Bare, nei.

    Lik

    • Lammelåret
      12. august 2014

      Do og tannpuss hører ikke sammen, nei, enig i det. Bad og do bør være to forskjellige rom.

      Lik

      • Line
        12. august 2014

        Det er en luksus jeg skal unne meg den dagen det blir aktuelt å kjøpe leilighet/bolig 🙂

        Lik

  2. elisabethinnerstiveien
    12. august 2014

    Jeg har lekt rørlegger mer enn én gang, men gassgrillen holder jeg meg unna. Den er skummel.

    Lik

  3. Superpapsen
    13. august 2014

    Hahaha herlig Lammelåret! Elsker tittelen! Jeg fant forresten video av deg som parkerer på nett: https://www.youtube.com/watch?v=2UAQNetzY2k Imponert!!! Og jeg humrer av tanken over kvinner som sitter henslengt på sofaen mens mennene disker opp. Da hadde muligens verden vært et bedre sted, eller ekstremt kjedelig for dere kvinner 😛

    For ordens skyld, jeg er heller ikke av typen som skyller tannbørsten i do før jeg pusser tennene.

    Jeg har en anelse om at dette må følges opp. Må bare pønske ut hvordan.

    Likt av 1 person

  4. Gårdsjenta
    13. august 2014

    Har visst en sånn lukeparkeringsfunksjon i bilen.. Brukes utrolig sjelden, ser ikke helt behovet for å lukeparkere.. (lykken på landet det gitt 😉 ).

    Hvis jeg skulle ha skrekk mot lyspærer, så har jeg ikke oppdaga det enda.. Mulig det kommer etterhvert.

    Hvis du forteller min mann at det er hans jobb å tømme vaskemaskinfilteret, vil han bli overrasket over at vi har en vaskemaskin, ja, et vakserom i det hele tatt.

    Guri land, hvis jeg skulle ha tent gassgrillen også, i tillegg til alt annet av tilbehør som jo er kvinnens jobb når mannen lager mat (står ved grillen), da blir det nok færre komplimenter på han for hans gode innsats for å bringe middagen på bordet den dagen 😉 Men veit da åssen det gjøres!

    Dolokket.. Selv min 4 åring protesterte på det med ordene: Jeg er mann! Dolokk og sete får værra som det er, så tar jeg det dit jeg vil ha det når jeg er der gitt.. 😉

    Lik

    • Lammelåret
      17. august 2014

      Lukeparkeringsfunksjon? Jøss.. er det en mann?

      Haha.. må le av svaret ditt. morsomt!

      Og du? Velkommen til bloggen.

      Lik

  5. Anja Elisabeth Holt
    13. august 2014

    Jeg har vært velsignet med en bitteliten bil som har vært helt fantastisk å lukeparkere med. Jeg er egentlig glad jeg aldri har trengt å perfeksjonere det. Før nå. Nå angrer jeg litt, men ser at jeg faktisk har blitt jævlig god på det. For nå har jeg kjøpt elbil. Og Leaf er større enn en Honda Jazz. Særlig i trange luker som er det eneste som er ledig når jeg kommer frem. Så DÆNG på den, altså.

    Gassgrill kan jeg, Vokste opp med to gutter som mente at jeg kunne være så mye jente jeg ville bare jeg ikke oppførte meg sånn. Takk Gjermund og Anders, takket være deres tøffe kjærlighet har jeg gjort mye som ikke er kjønnsadekvat. Gassgrill er kult. Prøv det, damer!

    Lyspærer fikser jeg på alt som er innefor rekkevidde. Jeg er 157 fantastiske centimeter. Å fikse takspotter i trappeløpet gjør jeg ikke. Men jeg kan få det fikset. Om ikke mannen gjør det så er jeg sikker på at modellen Diaperdiva gjør det for meg. Hun er lang. Jeg får ikke vingle på krakkene mine i trappetrinn. NEXT!

    Å ja, vaskemaskinen. Hallo? Min mann vasker ikke klær med mindre jeg har vært syk i flere uker og det ikke er mer klær i skapet. Jeg bærer riktignok ikke vaskemaskinen inn og ut av vaskerommet, men alt som skjer der inne…. det gjør jeg. Inkludert rensing av diverse filter. Hallo, det var jeg som fant ut hvordan jeg kjøleskapet som lakk og fiksa det? Ok, nå føler jeg meg egentlig som fordommen til «hvordan bli en god traktorlesbe*, men kjører på….

    Dosetet? Det er firstworldproblems….. er det virkelig noen som blir irritert om man må ta dette opp eller ned?

    Når alt dette er sagt er det ganske tradisjonelle mønstre her hjemme. Mannen renser takrenner. Jeg lager mat. Og midt i mellom her her er det ganske godt å være. 😉

    Lik

    • Lammelåret
      17. august 2014

      Divadama synes vel at det er litt kjedelig å bare bli tilkalt ved lyspæreskifting? Så kan hun ha for høyden sin, haha..

      Lik

      • Anja Elisabeth Holt
        17. august 2014

        Når det gjelder Divadamen er hun faktisk så koselig at hun kunne vært der på fast basis som selskapsdame også. Vi snakker litt ulv i fåreklær her, det er mer der enn det du ser….. positivt ment, skikkelig dame, «hel ved»! 😀

        Lik

  6. Heidi
    13. august 2014

    Jeg er helt elendig på «mannearbeid», men det går helt fint at gubben tar såkalt «kvinnearbeid»
    Menn skryter ofte fælt av grillingen sin, men det er jo ofte vi kvinner som handler inn, dekker på, marinerer maten som skal på grillen, lager tilbehøret, rydder, vasker opp, men likevel er det mannen som ender opp med alt skrytet.

    Vi er heldige når det kommer til dolokket, her må vi begge ta det ned for ellers svømmer barbie, lastebiler og andre ting der…:-)

    Lik

    • Lammelåret
      17. august 2014

      .. men hvis det svømmer barbiedukker så har dere per def innendøres basseng og det er noe å skryte av!

      Lik

  7. Ellinor
    13. august 2014

    Her har vi tenkt å dele fellesdelen, altså at han tar mer enn bare fedrekvoten. Men syns helt ærlig det er vanskelig å bestemme seg for sånt før barnet er når man ikke har gjort det før 🙂 Heldigvis trenger man ikke bestemme seg for det før sånn 6 uker før man bytter.

    Jeg kan ikke kjøre bil en gang, så derfor kan jeg heller ikke lukeparkere :-p De andre tingene kan jeg, men dolokket må ned! Ikke bare ringen, ellers kommer det mye rart rundt i rommet.

    Lik

    • Lammelåret
      17. august 2014

      Supert at dere deler f.permen! Jeg tror det er best for flest. Ønsker deg og dere lykke til! Godt at en kan ombestemme seg og fordele permen etter hva som viser seg å være smart.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

