Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Om bønner og fødselsoverskudd

Hvis du vil være med på quiz, må du skyndte deg å klikke på denne lenken og klikke deg inn her etterpå.

 

Etter en lang helg med økende spenning, kommer endelig svarene dere har ventet på så lenge!

 

1) Bønner

2) Mage med mel

3) Pangolin er et merkelig dyr med skjellingnende panser, se mer her: Bilder av pangolin

4) Jo Nesbø (kilde Bok og Samfunn)

5) 17 (kilde Bok og Samfunn). Jeg ble overrasket over det høye tallet, jeg trodde som dere at det lå på rundt 4-5 bøker.

6) Storbritannia skrives med to – n- er (Abelone, hva er galt med setningen «hva er dette bildet av»?)

7) Fødselsoverskudd betyr at det fødes flere enn antall som dør (kilde ssb)

8) Befolkningsvekst =  fødselsoverskudd + nettoinnvandring. Nettoinnvandring er når flere flytter inn enn ut av landet (kilde ssb).

9) For å regnes som en av fem grønnsaker/frukt/bær om dagen må hver av de fem være på 100 gram. Per dag per voksen er det anbefalt å få i seg 550 gram (kilde skolefrukt.no).

10)  Smoothie lages av diverse frukter, grønnsaker og væske som juice og har som regel yoghurt i. Milkshake består i hovedsak av melk og is som er ristet godt sammen (kilde Nettavisen).

 

Hehe.. jeg har kost meg med svarene deres, Abelone og Kirsti, morsomt! Å, som jeg skulle ønske at fødselsoverskudd virkelig var overskudd etter fødsel!

 

Har du lært noe nytt?

Håper du har hatt en fin helg, det har jeg.

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

3 comments on “Om bønner og fødselsoverskudd

  1. Tilbaketråkk: Quiz, kviss eller spørrekonkurranse | Lammelårtanker

  2. Abelone
    8. september 2014

    Forresten, riktig svar skal være piksler! «Hva er dette bildet av». Det er laget av piksler (med mindre du har det på papir eller lerret).

    Måtte jo finne ett eller annet å kverulere på når du ba om skrivefeil og jeg ikke så den i farta. I dagligtale sier vi jo det, men ville det ikke være mer korrekt å si «hva er avbildet», «hva ser du her» (nei, da blir det åpent for tolkninger» eller «hva er det på bildet»?

    Lik

    • Lammelåret
      8. september 2014

      haha.. nå har jeg lurt altså, nesten så det ble personlig «hva er galt med mine setninger», lissom..!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 7. september 2014 av i Blogg og kommunikasjon med stikkord , , , , , , , .
