Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Unger som lyser og naive voksne

Lysende luer – det mest geniale produktet jeg har kommet over på lenge!

Morild har skjønt det!

Det er utrolig at det ikke har blitt en hit for lenge siden: Votter, skjerf og luer med innsydd refleks. Refleksvest er genialt, men det er fremdeles noe som må huskes på og som må tres over vanlige ytterklær. Å sno en spiralunge inn i en refleksvest er en øvelse på toppidrettsnivå i tålmodighet. Virkelig!

Derfor er jeg fan av klær med innsydde refleksstriper, det er krigsforebyggende – null tvil. En fredspakke til familier! Og selvmordsforebyggende, for fysøren så skummelt det er å sitte på i bil og såvidt ane en skygge i veikanten, som tett innpå viser seg å være et menneske uten refleks. Det setter virkelig en støkk i meg. Tror refleksløse folk at de er like synlige for biler som bilen er for dem?

Voksne er verst, akkurat som når det gjelder bruk av redningsvest eller sykkelhjelm, så er vi mest opptatt av at ungene skal bruke, men ikke oss selv. Er sveisen så viktig?

Jeg er enig med Trygg Trafikk som ønsker et reflekspåbud, kanskje særlig fordi det er en enkel måte å spare liv og alvorlige helseutfordringer på. Når bare 29 % av den voksne befolkningen bruker refleks, så er det nødvendig med en reflekskampanje!

Hvis det var på tide å fornye sortimentet skulle jeg fylt på med lys for oss alle, men det er allerede fullt av alt vi trenger. Jeg bruker løse reflekser, men hodet er fremdeles like mørkt som alltid.

Jeg har ikke prøvd Morild-produktene selv, så hvis du gjør det, vil jeg gjerne at du forteller meg hva du synes. Bruk kommentarfeltet her. Er produktene så bra som jeg tror?

Hvordan sikrer du deg og ungene i mørket? Har du også spiralunger? Eller kanskje bor det gelébarn i huset ditt?

Synes du refleks-påbud er en god idé?

**

Oversikt over utsalg finner du her: Forhandlere

**

Tidligere skrevet: Se meg så jeg ikke dør!

**

Aftenposten: Trygg Trafikk vil innføre refleks-påbud

(innlegget er publisert første gang i vinter, men er nå omskrevet noe)

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

2 comments on “Unger som lyser og naive voksne

  1. Irene
    10. september 2014

    Jeg tror mange voksne lider av en eller annen vrangforestilling om at de er selvlysende.

    Jeg også synes at klær som er refleks i seg selv er genialt, da glemmer man ikke å få på den refleksen heller. Det var en av mine unger som sydde lue av en refleksvest, men den var veldig hjemmehåndsydd, så jeg tror ikke den ble brukt noe særlig. Ideen var likevel god. 🙂

    Hva man skal gjøre med voksne er jeg likevel mer usikker på, de kan jo faktisk finne på å synes at det er ukult med refleksklær… 😛

    Lik

  2. Tilbaketråkk: Den farligste tiden | Lamme Tanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 10. september 2014 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

