Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Skjeggedamer og nabomenn

Her står leksene til tirsdag, sier hun og peker på tavlen der en kopi av ukeplanen henger. På andre siden av arket skriver vi beskjeder, fortsetter hun.

Jeg sukker, kjenner tankene forflytte seg til overleppa; skulle jeg fjernet skjeggen mitt før møtet?

En høy mann titter ned på meg, ser han skjeggen min? Det altfor lange hårstrået som blir dobbelt så tykt for hver gang det vokser ut?

Tenker han skjeggedamen i sitt indre?

Huff, meg – en skjeggedame. Jeg skjemmes.

~~

Læreren fortsetter å prate om lekseplanen og andre ting jeg vet fra før. Som de fleste andre foreldrene i rommet, vil jeg tro.

Her sitter vi foreldre til barn som har gått på skolen flere år og vi blir stadig færre som stiller opp. Hvorfor blir det ikke heller tatt opp viktigere ting, som angår oss og ungene? Kanskje flere ville kommet da?

Læreren dreier over på nettvett, litt oppløftet tenker jeg at nå blir det diskusjon om foreldrenes nettvett og vår rolle som forbilder, men nei, det er ungene det er snakk om – som om de opererer helt uavhengig av oss.

Bare én mor innrømmer at hennes barn er på Instagram, inni meg lurer jeg på hvor mange andres barn som er det samme. Jeg tror ikke hun er den eneste.

~~

Kjenner jeg mister interessen for skjeggen min, titter ned på skoene, lytter til fuglene på utsiden, skriver opp anbefalte nettsider: reddbarna.no, nettvett.no, barnevakten.no, forsvinner litt vekk i damen med sykkel som triller opp bakken.

Så er det hele over og jeg er knapt nok blitt klokere.

**

Blir du klokere på foreldremøter?

Hvilke temaer kunne du ønske at ble tatt opp?

Legger du merke til damers overlepper?

**

Les gjerne om Anjas foreldremøtetanker.

 

 

 

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Skjeggedamer og nabomenn

  1. Irene
    13. september 2014

    Dette var kjent! Yngstejenta begynte på ungdomsskolen i år. For tredje gang satt jeg der på mitt «første» foreldremøte og hørte rektor snakke om permisjonssøknad for ferie – det er i utgangspunktet ikke ønskelig… Rådgiver snakke om prosjekt Hysj og programvalg på videregående – når de kommer så langt. I klasserommet fikk vi hilse på klassens kontaktlærer, den sjette i rekken på de årene jeg har hatt «barn» der… (Lærerne er forresten veldig opptatt av at de er ungdommer – ikke barn!)

    Jeg vil så gjerne være en mor som stiller opp og viser interesse for «barnet» mitt, men jeg må innrømme at det holder hardt noen ganger…

    Lik

    • Lammelåret
      13. september 2014

      og feig som jeg er, har jeg ikke tatt opp saken noe annet sted enn her. Tror jeg skal sparke igang en diskusjon med folk jeg kjenner. Og så håper jeg at det kommer mye respons i denne tråden. Vi er nok mange med samme erfaring.

      Lik

  2. Refleksjon på livsvegen
    13. september 2014

    Hm.. rart med det..
    Altfor få møter på slike møter, ikkje alltid godt å vite kvifor.
    Vonar du får svar frå fleire.

    God helg!

    Lik

  3. Ragnhild von Harling Lien
    13. september 2014

    Satt nettopp å diskuterte dette, etter å ha vært på to av semesterets foreldremøter (4. og 8. klasse. 10. sitt er neste uke).
    Greit nok at de som starter på ungdomsskolen får litt info om det som skjer der. Men når halve foreldremøtet for 4. klasse handler om hva som står i skolebøkene, da faller jeg av…

    Lik

    • Lammelåret
      14. september 2014

      Ikke sant? Hvorfor tar de ikke heller opp temaer som engasjerer, og som berører skolehverdagen og miljøet til ungene?

      Lik

  4. Anonym
    15. september 2014

    Helt konkret. Hva vil du skal bli tatt opp på foreldremøtet? Og husk: for noen er det ikke gjentakelse det som blir sagt på foreldremøtet. (Altså, det er første barnet i 4. Klasse eller på
    8. Trinn).

    Lik

    • Lammelåret
      16. september 2014

      Heisann, sorry sent svar!

      Temaer som kunne være aktuelle er
      – hvordan kan vi fremme læring utover lekser?
      – Hvordan skape et godt foreldrenettverk og betydningen av det for et godt læringsmiljø/pedagogisk grunnlag
      – Hvordan forholde seg til barnas nettbruk, riktig å kreve passord eller kommer det i konflikt med ungenes privatliv?
      – Maks skjermtid og følger for leggetidsproblematikk
      Spesielle forhold ved klassemiljøet?
      – Forventninger til foreldre
      – inspirasjon til læring, gode nettsteder

      For de som ikke har gått på samme skole før er det antakelig nye ting det med timeplan osv, men jeg ser ikke helt nødvendigheten av å bruke mye tid på det til alle foreldrene. Det er ikke så stor forskjell fra år til år.

      Lik

Takk for kommentaren!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 13. september 2014 av i Skole med stikkord , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

%d bloggers like this: