Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Du kan spare 45 000 i mat!

Er ikke det en gledelig nyhet?

Det er fantastisk at man lett kan spare masse penger bare ved å tenke annerledes og skjerper seg!

Dette innlegget er inspirert av artikkelen

Klarer seg godt på et lite budsjett

(Nettavisen.no)

Jeg kan skrive under på at penger til mat og husholdning er lett å spare inn. Da jeg hadde små barn og mer energi kunne jeg ha fokus på mat, og jeg brukte mye tid på maten. Jeg lærte om priser og visste hvor mye de faste varene kostet på de ulike butikkene. Jeg hadde oversikt over hva vi hadde i fryseren og skap. Jeg skrev menyer for en måned av gangen – menyer som var tilpasset familiens fritidsaktiviteter, restemiddager og alle ukene var riktig balansert med fisk, grønnsaker, vegetar og kjøtt.

Jeg bakte, stekte og kokte og brukte mesteparten av min lille tilmålte energi på nettopp middagen.

Ganske flink, ikke sant?

Rømme, yoghurt, creme fraiche, juice og saft ble definert som helgemat. Syltetøy og andre søte varer var unntaksmat. Dobbelt pålegg var ikke lov.

Osv

Jeg sparte glatt 1500 kroner i måneden bare ved å være bevisst en rekke ting. Den gangen var ikke utgiftene til mat så høye. Det skjer noe når ungene begynner å skyte fart, kan jeg love deg!

Iallfall. Å spare penger på mat er ikke vanskelig, problemet er bare at det krever en del planlegging og bevissthet. Og akkurat dette er mangelvare i mange hjem, tror jeg. Slik det er i mitt hus.

Når middagen skal lages etter jobb, når kjøleskapet tilsynelatende bare blir fullere fordi alle boksene med leverpostei åpnes på en gang og ikke ligger på vent; når en ikke klarer å tenke middag i morgen dagen før; når porsjonene er for store til at alt blir spist samme dag og for små til å fungere som restemiddag; når en rett og slett ikke orker bane seg vei gjennom matvarer i kø og hauger i kjøleskapet – ja da blir det til slutt en overveldende oppgave å spise sunt og lurt.

Det er noe med hvor mye tid maten skal få, hva som gis oppmerksomhet i en familie.

Den som ikke har mulighet til å kokkelere og studere matoppskrifter, eller som ikke har interesse nok for å lære seg kokkekunsten eller som ikke har energi nok til å prøve og feile og utvikle smakssansen, ja for den så er mat en stor greie.

Og da blir det fort dyrt.

.. men samtidig så er det en god nyhet at man kan spare 45 000 i året.

Ikke sant?

**

.. og en annen dag kommer litt matmoralisme – følg med!

**

Fikk du ikke med deg søndagens meny? Du finner den her.

Og meg finner du på Facebook: Lik lammelårtanker

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

12 comments on “Du kan spare 45 000 i mat!

  1. Ellinor
    17. september 2014

    Tror mange kan spare på litt planlegging 🙂 Vi har stor fryser, som vi fyller opp når vi stor handler, så handler vi bare grønnsaker og ferskvarer når vi trenger det. Mange bruker jo ekstra penger når man handler hver dag, for det havner som mye rart i kurven da.

    Lik

    • Lammelåret
      17. september 2014

      Fryseren blir fort full, men det tar lang tid å få den tom igjen. Det skorter på planlegging&gjennomføring, altså. Så mye lettere å kjøpe «noe enkelt» på butikken, men dyrt blir det.

      Lik

  2. Dongwook
    17. september 2014

    Helt enig, jeg er kjempedårlig på planlegging så det blir mye som går til spille. Har fortsatt en som er i «spisealderen» han spiser det han kommer over i kjøleskapet og det er ganske store mengder som går med. Som regel spiser han like før jeg skal lage middag og da er ikke han sulten når middagen er klar. Veldig ofte blir det rester som ikke blir brukt neste dag, for da vil alle ha noe annet enn dagen før.

    Strukturering av innkjøp er noe jeg må jobbe med.

    Lik

    • Lammelåret
      18. september 2014

      Et sirkelproblem det der, kjenner det godt igjen. Det som ER positivt er at med fokus på dette, er det lett å gjøre noe med. Vel, kanskje ikke helt enkelt med en som sluker kjøleskapet, men det andre.

      Går an å spare rester til en annen dag. Samme middagsrett to dager etter hverandre orker ikke jeg heller. Er da såpass kresen!

      Lik

  3. villkatta
    18. september 2014

    Fordelen med å bo i en bygd uten matbutikk, er at vi sparer penger på å måtte planlegge og handle for en uke av gangen. Og siden vi ikke har mulighet til å stikke rett ned på butikken, uten å måtte bruke masse tid på det, så blir det heller til at vi klarer oss med det vi har 😉

    Lik

    • Lammelåret
      18. september 2014

      Fint innlegg du skrev i dag om restetorsdag!

      Er nok en fordel å bo et stykke fra butikken, ja, men personlig tror jeg at jeg hadde gått amok når jeg endelig kom meg dit. Hadde nok blitt fristet av det meste.

      Lik

  4. Abelone
    18. september 2014

    Middagsrester som er for små til et måltid fryses og blir til «restetapas» her i huset. Muligens det mest populære måltidet, for da finner alle noe de liker veldig godt.

    Ellers har jeg fireukersplan som rullerer (og to fulle fryseskap). Høres kanskje kjedelig ut, men vi spiser mer variert med den planen enn i perioder hvor vi ikke følger den. Og ikke fyller jeg opp med mat vi ikke spiser heller.

    Lik

  5. Casa Kaos
    19. september 2014

    Et problem når man har små barn (kanskje store og) er at man aldri vet hvor mye de spiser. En dag spiser de dobbel porsjon, neste dag ingen ting. Så jeg må jo gardere meg, og lage mat som om de er sultne.

    Å spare middagsrester barna har hatt på tallerkenen sin, er helt uaktuelt, da det i tillegg til å være badet i ketsjup, også har vært møkkete fingre, litt host, et nys og kanskje også en leke oppi der.

    Frukt må vi også ha. Det står alltid fremme. Men mye blir kastet, fordi barna gjerne bare spiser halve eplet eller slikker på en pære og legger den tilbake.

    Vi kaster dessverre en del mat, men jeg liker det ikke.

    Lik

    • Lammelåret
      19. september 2014

      Det er da man skal være Flink Mor og kutte opp frukten i passelige biter eller skjære av den delen som ikke er spist på (alle barn spiser selvsagt bare en side av eplet om gangen!) og lage smoothie av den.

      Jadda..

      Lik

  6. motionocean
    20. september 2014

    Helt sant!

    Lik

  7. Tilbaketråkk: Fleksitarianer? | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 17. september 2014 av i Hverdagen med stikkord , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

