Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

A4-familien slår til igjen

Det mest urnorske som fins for barnefamilier er å dra på tur på søndager. Det har vi gjort.

Det nest urnorske er å spise fårikål uten får. Det har vi gjort.

Vi er så A4 at jeg blir svimmel!

I dag, den siste torsdagen i september, er fårikålens dag og vi er lydige og serverer lamikål.

Med gryta full av kål og lam og en skål sånne

IMGP0039

– nei, det er ikke rekeøyne, det er sort pepper –

kan jeg sette med ned de timene det tar og lese litt mer om Theo – iallfall i teorien, for jeg forstyrres stadig av noe.

Og mens jeg forstyrres kan jeg fortelle deg hvordan jeg lager fårikål:

Ingredienser

1 kålhode – fjerner de ytterste bladene og kutter av en bit; legger den avkuttede biten ned mot skjæreflaten, slik at kålhodet ligger stabilt mens jeg fortsetter å kutte. Jeg skjærer tynne og tykke kålbiter slik at de blir ujevnt kokt, slik jeg liker det best. Siden et kålhode alltid er stort, hender det at jeg kutter av en svær bit som jeg legger av til dagen etter og bruker den i en råkostsalat.

lammelårskiver eller annet lammekjøtt som har litt tykke biter

perfekt hvetemel – til å strø mellom lagene

hele pepperkorn – til å strø mellom lagene

smør

vann

Videre

Jeg hiver i noen klumper smør og legger i noen kjøttbiter (de som er mest fettfylte), har over en lag kålskiver, en spiseskje hvetemel og noen pepperkorn, så over kjøtt og slik repeteres alt til jeg ikke har mer igjen. Til slutt heller jeg over nok vann til at det dekker 2-3 cm av bunnen av gryta.

- det ser aldri lekkert ut, men smake godt gjør det! -

– det ser aldri lekkert ut, men smake godt gjør det! –

Serveres med poteter og gulrøtter.

**

Er du opptatt av å lage norsk tradisjonsmat?

Jeg synes det er viktig å ivareta norsk tradisjon og kultur. Å kunne lage mat er en viktig del av dette.

Jeg synes ikke man kan tillate seg å skylde på tidsklemma når det gjelder dette. Å velge vekk matlaging, handler ikke om tid som klemmer, men om prioriteringer og verdier.

Hva mener du?

**

Ps! Hvis du har veldig lyst på fårikål, men ikke vil lage det selv, kan du dukke opp på en eller annen matbutikk i nærheten av deg, for mange av dem serverer fårikål i dag.

Visste du forresten at fårikålen er kåret til Norges nasjonallrett? Det står på Landbruks- og matdepartementets sider!

**

Annen lammemat:

Kjøttboller med yoghurtdipp og nan, med jordbærsmoothie til dessert

Om perfekt mel

**

Lammelårtanker bor på Facebook!

 

 

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

12 comments on “A4-familien slår til igjen

  1. Irene
    25. september 2014

    Uuuups! Det har gått litt hus forbi her… Så her blir det blomkål med skinke og ostesaus.
    Ellers likte jeg tipset med å dele kålen opp i ulike størrelser. 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      25. september 2014

      mm.. middagen deres hørtes god ut! Blomkål er billig for tiden, så det må utnyttes. Legger du ut oppskrift?

      Lik

      • Irene
        25. september 2014

        Den skal du få:

        Ett blomkålhode deles i buketter og forkokes i 5-10 min. Ha dem i ei ildfast form og dryss over 100 smårettskinke el l.

        Lag saus av
        2 ss smør/margarin
        2 ss hvetemel (perfekt – viktig!)
        4 dl melk
        Mot slutten av koketida putter du i 130 g revet ost. Man kan spare litt av osten hvis man vil ha litt på toppen i forma. Hell ostesausen over og stek i ca 20, min på 225 grader.

        Serveres med en grønn salat og kokte poteter eller brød. Kjempeenkelt og kjempegodt! 🙂

        Likt av 1 person

  2. Cecilie von der Ohe.
    25. september 2014

    Det var vel Nitimen som i sin tid kåret fårikål til Norges nasjonalrett. Jeg spiste fårikål hjemme hos mamma på søndag, så det blir det ikke i dag. God middag til deg!

    Cecilie

    Lik

  3. Siri
    25. september 2014

    Smør og gulrot er helt fremmed for meg. Vet at noen bruker meljevning i også, men det styrer jeg også unna.
    Her er det lagvis kål og kjøtt. Jeg har pepperbeholder, men ruller nedi noen overraskelser løst i gryta. Poteter har jeg i på slutten av koketiden.
    Koketiden i dag nærmet seg fire timer og kjøttet var så mørt, atte.

    Lik

  4. Kirsti
    25. september 2014

    Ble ikke fårikål hos oss, vi er nok ikke helt A4!Men har en fæl fårikålhistorie på bloggen http://livetddenkjrlighetenogbamsemums.blogspot.no/2012/10/farikalen-som-vaska-seg.html Det er liksom ikke stas når fårikålen er full av såpevann….

    Lik

  5. Tante Pimpernell
    26. september 2014

    Tror jeg hopper over får i overkokt kål, jeg er ikke en fan av den middagen! Jeg og lille frøkna går i dag for pannekake kalas som vi har inviterte nabo fruen til siden hun også er hjemme alene i dag! I den anledning fikk jeg faktisk også manet frem litt «golv-vask energi». Så nå er huset en så lenge rent, til en av herrene med bart kommer inn og lager fint mønster med bløte poter over hele gulvet! Ha en riktig god middag og en fin fin helg!

    Lik

    • Lammelårtanker
      27. september 2014

      Hva med lammefrikasse? Det er også supergodt

      Skulle gjerne hatt mer av gulvvaskenergien, altså, det hadde gjort seg- med pannekakekalas som premie!

      Lik

  6. annebloggen
    27. september 2014

    Fårikål er faktisk veldig, veldig godt! Nå ble jeg inspirert !

    Likt av 1 person

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

