Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Forebyggende sykemelding – ok?

Jeg ser du er sliten nå, sier hun med hode på skakke. Har det blitt mye i det siste, legger hun til, og da hun ikke får svar kanskje du skulle ta deg noen dager fri?

Jeg vet det er godt ment og jeg kan ikke klage over omsorgen hennes, likevel er det noe grunnleggende galt når min slitenhet skal løses ved å ta noen dager fri. Hun stiller nemlig ikke ett spørsmål ved hvorfor jeg er sliten. Hun er overhode ikke kritisk til om det er noe ved jobben som tærer på meg. Hun forholder seg overhode ikke til mine prioriteringer og verdier.

2014-10-09 12.29.06

– veeldig syk –

Å ta noen dager fri betyr noe, ikke bare for meg selv, men for arbeidsmiljøet som helhet. Noen dager fri, blir mange dersom dette er løsningen på alle små og store slitenheter. Jeg er ikke den eneste som er sliten i blant, det er mange ansatte. I det store bilde gir denne formen for omsorg svære tall i sykefraværsstatistikkene – også på landsbasis.

2013-06-11 16.40.30

Økning i kvinners sykefravær, har den siste uken vært et heftig debattert tema. Noen stiller spørsmål ved kvinners holdninger til sykemeldinger og blir møtt av en storm mot seg.

Er det ikke mulig å diskutere en gruppes holdninger uten å få pustebesvær?

Skal kvinner være unntatt fra spørsmål og kritikk?

Jeg mener det er viktig at vi ikke gjør dette til en sak der kvinner står mot menn. Kvinners holdninger til sykemeldinger er viktig å se nærmere på, hvordan kan vi ellers få svar og gjøre endringer?

Mitt inntrykk er at holdningene til sykemeldinger varierer fra bransje til bransje. I noen bransjer er det uproblematisk å ta seg noen dager fri, noe man nærmest blir oppmuntret til, som om det skulle være en slags premie for god innsats. Det er heller ikke til å komme forbi at en sjukemelding noen ganger ses på som forebygging av noe verre, hva nå det skulle være. Med slike holdninger til arbeid, er det ikke vanskelig å forstå at enkelte kvinner biter seg fast i alle permisjonen de kan få. Det er heller ikke rart at kvinners fravær øker og av noen blir sett på med mistenksomt blikk.

Hvilke følger det får for den enkelte ansatte å være sykemeldt, betyr mye for hvor lett det er for den ansatte å be om sykemelding. For den som lett blir erstattet, er kanskje terskelen for sykemelding lavere; for den som må ta igjen masse arbeid når hun kommer tilbake til jobb igjen, er terskelen kanskje høyere. Sjefens holdninger til sykefravær betyr også mye for hvor terskelen for det ligger, både ved å være for kritisk og ved å være for løssluppen.

Den faktoren vi kanskje påvirkes mest av er hverandre. Dersom kolleger oppmuntrer til å ta en tredagers, kan det oppleves som en forventning om å gjøre det. På den måten legaliseres sykemeldinger som kan kamuflere et dårlig arbeidsmiljø eller mistrivsel.

Hvis belastningene på jobb er så store at de fører til sykdom, er det ikke et fravær den enkelte skal ta på seg. Slikt fravær må speiles tilbake til arbeidsplassen.

Hvis belastningene hjemme er så tunge at det fører til redusert arbeidskapasitet, så er det på tide å se nærmere på hvordan vi lever livet vårt.

Løsningen er ikke alltid noen dager fri, for noen ganger er disse dagene noe som forsterker et problem, som vedlikeholder en dårlig arbeidskultur og for lite vektlegging av de ansattes tilbakemeldinger. Noen ganger kamuflerer de en arbeidskonflikt. Noen ganger slitsomme hjemmeforhold.

Et sykefravær som skyldes for høye totale belastninger, handler ikke alltid om sykdom. Noen ganger handler det om livsstilsendringer, andre ganger om uheldige relasjoner.

Noen ganger er høyt sykefravær et resultat av sykdommer som har få behandlingsmuligheter eller som har gode behandlingsmuligheter dersom de blir raskt tatt tak i.

Likevel: Vi må ikke se bort ifra at noen ganger kan belastningene reduseres ved å ta en nærmere kritisk titt på hvordan livet leves, hvordan trivselen er på arbeidsplassen – og så ta tak i det som kommer frem.

**

Hva tenker du om at kvinner har høyere sykefravær enn menn?

Hva slags holdninger går igjen på din arbeidsplass til egenmeldingsdager og kortere sykefravær?

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

4 comments on “Forebyggende sykemelding – ok?

  1. Kristianne
    9. oktober 2014

    Fint innlegg, dette har jeg lurt masse på! Nok en gang er det deilig at du unngår de mainstreamforklaringene som flink pike og perfeksjonisme, det er jeg så lei av å lese om. Du skriver det her om sykemeldinger som dekker over et større problem, som bør tas tak i på en annen arena, at det er arbeidsmiljøet eller hjemmemiljøet som må forandres på.

    Jeg tror helt sikkert at det må være lettere å snakke om de typer problemer man kan komme opp i som fører til sykemelding. Hvis sykemelding bare blir en måte å komme seg til hektene på uten å gjøre noe med evner til å begrense seg eller med miljøet, da er det jo bare å skyve det som kanskje er skrukturelle problemer ned på den enkelte og sykeliggjørie problrmene. Da er jeg helt enig med deg.

    Men for meg som akkurat nå er langtidssykmeldt fordi jeg jobbet på meg kroppslige problemer tenker jeg at det er viktig snakke om konsekvensen av å ikke ta grep på et tidligere tidspunkt. Jeg har behov for å være sykmeldt nå, og det tar ufattelig lang tid å få tilbake full funksjon. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg blitt sykmeldt langt tidligere….

    Lik

    • Lammelårtanker
      9. oktober 2014

      Jeg tror nok det er en del skam forbundet med sykefravær hos mange. Vi ser det som en svakhet å ikke klare å stå på hele tiden. Full stilling på alle uansett er ikke bra når det kjennes som tvang og ikke en mulighet. Tenker at vi burde være mer stolte av hva vi får til istedenfor å bry oss med alt vi ikke får til. Kanskje vi skulle få til litt mindre? Ikke prøve så hardt på alt, men begrense hva som er viktig i livet? Og da tenker jeg både privat og i jobbsammenheng, at vi finner vårt ambisjonsnivå og samkjører det med realitetene (egen arbeidskapasitet).

      Akkurat det siste der er vanskelig, for det blir fremstilt som temmelig taperaktig å ikke mestre fulltidsstilling. Jeg synes det er viktig å sortere rundt konklusjonen og ikke la det bli med «mislykkettankegangen», men se på hva som kan gjøres, forstå mekanismene og dermed hvordan man kan behandle og forebygge. Min erfaring er at det ikke skal så mye eller avanserte ting til bestandig.

      Jeg har lest det du har skrevet de siste ukene. Det er godt å se at du setter ord på det!

      Noen ganger er det mest konstruktive en kan gjøre å la tiden jobbe med seg. Ikke skyndte på og dermed forstyrre prosessen.

      Lik

  2. Tilbaketråkk: Derfor er damer så slitne | Lamme Tanker

  3. Tilbaketråkk: Skoleslappe foreldre | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 9. oktober 2014 av i Likestilling med stikkord , , , , , , , , .
