Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Verdensdagen for psykisk helse – hva gjør deg glad?

I dag er det Verdensdagen for psykisk helse, visste du det?

Det er en gigantisk misforståelse blant folk flest at psykisk helse handler om sykdom, det gjør ikke det.

Psykisk helse er noe alle har, men noen er mer utsatt for sykdom enn andre, akkurat som ved fysisk helse. Noen er mer følsomme for endringer i omgivelsene enn andre, slik at det påvirker dem psykisk, enten ved at de blir fort engasjert og ivrig og spretter ivei eller at de blir stille og tilbaketrukne. Det er ikke spesielt mystisk, er det vel? Det handler bare om at vi fungerer forskjellig og lever livene våre ulikt.

Jeg synes det er viktigere å fokusere på det som gir glede og det som gir svære smil enn det som er dårlig.

Som kjent får en mer av det en fokuserer på, og med vår lille tid til rådighet er det smart å se mest på det som er best.

Min livskvalitetsliste:

~ regndråper i fjeset og perler i håret

~ en kopp ny te

~ treffe en venninne det er lenge siden jeg har sett

~ smake en ny kake

~ lese fortellingen til en venn som har fått det mye bedre i livet sitt

~ rusle kjærestetur og kjenne at jeg virkelig er der med han og ikke har tankene et annet sted

~ nykjøpte urter

~ noen ord jeg har skrevet som virkelig treffer noen der ute

2014-09-26 19.46.59

Som du ser skal det ikke så mye til for å gjøre en god dag. Det viktigste tror jeg er å være våken og konsentrert nok til å få med meg det som skjer rundt meg.

Og en liten prat med deg!

Hva gir deg en god dag?

**

Litt mer alvorlig: Noe av det viktigste vi kan bidra med for å gjøre det mindre stimatiserende og belastende å slite psykisk er å snakke om det. Altfor få folk gjør det og det er først etter mange år når skammen har lagt seg at noen tar bladet fra munnen og snakker om en psykisk knekk de har hatt eller om noe traumatisk de har opplevd. Jeg mener vi må snakke mer om de små hverdagsplagene og de vanskelige hverdagstingene, men også om det som gir glede. For med åpenhet blir det lettere å være seg selv, ikke bare deler av den en er, men hele seg. For når psykisk helse nesten alltid blir en alvorlig historie om nedverdigelse og traumatiseringer, så glemmes alt som ligger i mellom. Det er et langt steg mellom påførte lidelser og det hverdaglige livet med små og store oppturer. Å normalisere litt kjipe tanker, tror jeg er veien å gå for å gi seg selv og andre en litt bedre hverdag uten å dramatisere eller diagnostisere vanlige livshendelser og reaksjoner.

La oss gi psykisk helse en positiv innfallsvinkel!

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

9 comments on “Verdensdagen for psykisk helse – hva gjør deg glad?

  1. Anja Elisabeth Holt
    10. oktober 2014

    Åh, det er mye som gjør meg lykkelig.

    Av fysiske ting, en kaffe på senga, fordi jeg er trøtt og noen skjønner at jeg trenger litt tid til å våkne…. som lar meg få den tiden, i fred, det er ekte varme og omsorg bak den handlingen.

    Nyvåkne unger, som har sovehår, som kryper opp i senga mi og vil kose.

    Holde hånd når jeg går tur.

    Bli holdt rundt når jeg er kald.

    Få mat servert. Uansett om det bare er oppvarmet pølse.

    Lik

  2. Irene
    10. oktober 2014

    Oi, jeg har egentlig en lang liste over ting som gjør meg glad:

    Å være sammen med familien min. Nå er det særlig koselig når de to eldste kommer hjem og vi er fulltallig rundt middagsbordet med masse latter, tull og tøys.

    Soloppganger og -nedganger, særlig i vinterhalvåret når himmelen eksploderer i farger.

    Nordlys – ser det altfor sjelden nå.

    Å se utover speilblankt hav eller vann.

    Alt som har med høsten å gjøre.

    Å kle seg godt og gå en tur ute i gnistrende kulde så snøen knirker under beina.

    Stjernehimmelen.

    Osv osv…

    Og så er jeg så enig med deg i at det er mye viktigere å fokusere på det positive. Det kan være å tenne lys og sette seg med en god kopp te og virkelig kose seg inne når det er mørkt og ruskete ute. Livet blir så mye bedre for oss selv og alle rundt oss hvis vi klarer det.

    Det er viktig at det er mer fokus på den psykiske delen av helsa vår. Større åpenhet gir mer forståelse. Jeg tror det er vanskelig for de som ikke har vært der selv eller svært nær noen som har problemer med den biten av helsa å forstå hva det egentlig dreier seg om. Jeg har selv hatt et møte med den berømte Veggen, og jeg ser ofte at andre ikke skjønner de mekanismene som fortsatt er i gang, både i hodet og kroppen, nå snart seks år etterpå.

    Jeg har vært veldig åpen om det, og det ser jeg hjelper andre som lurer på om de er i faresonen. De tør å snakke med meg om det, og det er veldig godt å kunne være til hjelp!🙂

    Lik

    • Lammelårtanker
      11. oktober 2014

      Jeg er veldig for å snakke om det som er vanskelig, tror det er viktig å få det ut, men det går an å styre det litt slik at det ikke overtar all plassen til det som er bra. Det er alltid noe som er bra, hvis en klarer å isolerle det gode og fordype seg i de små tingene.

      En «feil» mange gjør, som sliter med noe er å tro at andre kan forstå hvordan en har det og hvilke hensyn som må tas. De glemmer at andre ikke kan vite og at det som er selvfølgelig i noens liv ikke er det i andres. Jeg har sett mange eksempler på en overtro på andre menneskers empati. Empati handler ofte om innsikt og kunnskap og det kan ofte bare den som sliter/er sjuk gi.

      Så flott at du kan hjelpe ved å være åpen selv. Tror den typen åpenhet er viktig, en lytter gjerne mer til de nærmeste enn til helsepersonell osv.

      Lik

  3. Tilbaketråkk: Hvem trøster og hvem får syte? | Avdeling Holt

  4. Tilbaketråkk: Psykisk helse | Livet på Notodden

  5. Line
    12. oktober 2014

    Jeg ble inspirert til å skrive et eget innlegg rundt psykisk helse, og tok meg den frihet til å sitere deg et par steder. Håper det er greit og at du ikke føler jeg har gjengitt deg feil!

    Lik

    • Lammelårtanker
      12. oktober 2014

      Det er bare fint at innlegget kan brukes videre! Takk for det. Et fint innlegg du har skrevet som jeg oppfordrer andre til å lese.

      God søndag til deg!

      Lik

      • Line
        12. oktober 2014

        Takk, og takk det samme!🙂

        Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 10. oktober 2014 av i Hverdagen med stikkord , , , , .
