Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Slå ungen min? Nei! Aldri!

Hele meg ble fylt opp av stress som boblet nagende, truende i hele kroppen, ansiktet var fullt av grimaser og ørene fulle av fingrene mine. Jeg sank ned på gulvet, bet hull i leppa. Ble der en stund.

Så gikk jeg inn til ungen min igjen, som ikke tok pause i skrikingen.

I all min fortvilelse begynte jeg hakkende og desperat å presse frem trollmor fra strupen.

Det ble stille.

Det var sang han ville ha. Den riktige sangen.

På få minutter slappa den anspente kroppen av, sovnet like etterpå – han hadde fått det han trengte.

Jeg hadde funnet knepet. Det skulle ikke så mye til.

~

Å bli slått som barn er en risikofaktor for selv å utøve vold som forelder, faktisk fire ganger større enn for dem som har hatt en voldsfri barndom. Det er kanskje ikke så rart, vi formes alle av den oppveksten vi har hatt. Det forunderlige er at mange synes å tro at det finnes en idealbarndom som alle avviker fra i en eller annen retning. Alle avvik må snarest justeres og korrigeres, gjerne av andre foreldre og sosiale medier, for bare det perfekte er godt nok. Når idealet er urealistisk høyt er det mange som faller fra, mange som føler seg annerledes. Jeg tror det kan øke risikoen for opplevd utenforskap og senke terskelen for utøvelse av vold. En er jo allerede satt utenfor normalen. Men, dette er bare en bitteliten faktor, der mange andre er langt mer relevante og betydningsfulle.

2014-10-12 12.11.51

Alternativ til vold (ATV) i Tønsberg arrangerer kurs for foreldre som vil bryte voldsspiralen. Kurset deres retter seg mot vordende foreldre og foreldre til barn opp til fem år. Kurset er for dem som har vært utsatt for vold som barn, det trenger ikke være at du selv har blitt slått, men kan ha vært vitne til at søsken eller foreldre har vært utsatt for direkte vold.

Noe av problemet ved at løsningen på konflikter og indre stress blir utagerende, er at det ikke vises alternativer. Å finne alternativene selv, kan være krevende nok, men vanskeligere er det å tørre å lære seg selv og sine reaksjonsmønstre å kjenne. Vold kommer aldri brått og uventet for den som leter. Det skjer mye før selve slaget (jeg skriver «slag», som fellesbegrep for all vold). Og det er i denne fasen før, at alternativene må komme.

Vi mennesker er ikke alltid veldig kompliserte. Vi har mange automatiserte handlinger, mange ubevisste handlingsmønstre. Mange uvaner kan avlæres, men man kan ikke bare slutte med noe uten å erstatte det som ble borte med noe annet. Altså kan en ikke bare slutte å slå, men må finne noe annet i stedet for. Den uønskede handlingen må erstattes med en ønskelig en. Det kan løses på flere måter.

Det viktigste den enkelte kan gjøre, er å erkjenne at en har et problem og så få hjelp for det. Om du sliter med et buldrende sinne, med avmaktfølelse, håpløshet og utslitthet, så kan det være at du skulle ta en nærmere titt på hva som skaper de vanskelige situasjonene. Du har helt sikkert ressurser du ikke er klar over.

Jeg tenker at voldserfaring sammen med høyt hverdagsstress kan være nok til å sjekke ut kurset til ATV. De færreste planlegger vold mot ungene sine, det er noe som bare skjer i og etter gitte situasjoner der avmakten blir for stor, en slags mestring sett fra den voksnes side. Å få et bevisst forhold til egne prosesser, er en del av forebyggingen slik at volden ikke utløses, men at konstruktive mestringer blir valgt.

Jeg mener at et slikt kurs burde tilbys alle foreldre som har voldserfaring, som en del av helsestasjonens tilbud. Det kan potensielt spare enkeltpersoner og samfunnet for masse trøbbel og for enkelte tidlig uføretrygd. Forebygging er alltid riktig!

**

Hvordan hadde du reagert om du som gravid eller småbarnsforelder hadde blitt spurt om du ble utsatt for vold av partner eller om du hadde opplevd vold som barn?

Ville du følt deg mistenkeliggjort?

**

Kurset Bryt Voldsarven holdes i Tønsberg, Bergen, Stavanger og kanskje også andre byer.

Sjekk ut Alternativ Til Vold sin hjemmeside.

Fra Regjeringen om vold i nære relasjoner.

Anbefaler deg boka Voldens Ansikter av Paul-Leer Salvesen og Yngve Hammerlin til deg som vil lære mer og vold og få større innsikt i kompleksiteten. Dette er en samtalebok som er lett å henge med i.

Hvis du utsettes for vold, ikke bagatelliser det, ta kontakt med Krisesenteret i dag!

**

Jeg oppfordrer deg til å dele informasjonen,

gjerne også med helsestasjonen og skolen!

 

 

 

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Slå ungen min? Nei! Aldri!

  1. Vilde
    12. oktober 2014

    En viktig og sterk sak som må opp og frem. Det er nok altfor mange mørketall på barn som blir slått. Her i Spania ser det ut til å være ganske vanlig. Jeg har to ganger vært tilskuer av at foreldre dasker til gråtende unger for å få dem til å holde opp. Det stikker og skjærer i hjertet å se noe slikt. Alle har dårlige dager, også barn. Det må være lov uten at de skal være redde for å bli slått.

    Jeg håper det blir mer fokus på temaet, og at flere tørr å stille de vanskelige spørsmålene.

    Lik

    • Lammelårtanker
      12. oktober 2014

      Viktig å få frem at vold er mye mer enn slag og at voldsbegrepet er bredt. Jeg anbefaler deg virkelig å lese boken jeg lenker til, den er generelt viktig og særlig for helsepersonell og andre om jobber direkte med mennesker.

      Tenker nok perspektivet på Norge blir litt annerledes etter noen ukers opphold i Spania. Veldig lærerikt!

      Lik

      • Vilde
        12. oktober 2014

        Absolutt!
        Jeg skal prøve å få lest den! Mye viktig lærdom som er å hanke inn utenfor pensumbøkene!

        Lik

  2. Jeg er selv vokst opp med «vold» i hjemmet. Jeg er ikke sikker på om det går under vold, men jeg følte det absolutt slik når jeg fikk stappet to fingre med zalo i munnen fordi jeg hylte inne eller brukte stygge ord, jeg fikk ris på rumpa, jeg ble hivd ut i snøen kun iført t skjorte og miniskjørt, jeg ble dusjet i kaldt vann, jeg ble knipset på munn og fingre så det sang, jeg ble klappet til når min mor ble skremt eller forbanna, jeg har hørt stefaren og moren min slåss når han har kommet hjem full, jeg har vært med på å måtte låse meg inne på rommet til foreldrene til stefar kunne hente han fordi han var farlig for oss, jeg har sett stefaren min sparke hull i do døren fordi min mor låste seg inn der, jeg har fått trussler om at moren min skal ta livet sitt om jeg ikke lystrer, jeg har sett askebeger, askjetter og pynt fly veggimellom, jeg har fått trussler som at pappa skal komme eller morfar skal komme og da blir det andre boller og jeg har opplevd at min stefar sto klar til å gi meg en på trynet med knyttneven… Alt dette skjedde hos min mor uten at BV fikk høre om det, mens hun meldte min far til BV fordi jeg ikke fikk se på den tv kanalen jeg ville (som han forøvrig ikke hadde).

    Så med andre ord, dårlige odds for meg med egne barn? Jeg vet i allefall hvordan jeg IKKE vil at ungene mine skal ha det.

    Lik

    • Lammelårtanker
      13. oktober 2014

      Ingen tvil om at du har vokst opp med vold, Fru Jacobsen, det gjør vondt å lese.
      Du deler raust her, takk for det!

      Det høres ut som du er bevisst din egen barndom og klarer å forholde deg til den, jeg tenker at det er første steget mot handlingsendring eller (som i ditt tilfelle) å bli bevisst hva slags barndom en vil gi sine unger. Det er jo ikke sånn at de som selv er blitt slått (nedverdiget behandlet, omsorgssvikt mm) kommer til å utsette sine egne for det samme.

      Lik

  3. Refleksjon på livsvegen
    13. oktober 2014

    Sterkt!
    Og viktig!!
    Takk at du deler!!!

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

