Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Har du papir og mynt?

Mens vi klager og krangler over årasker til sykefravær i Norge, da særlig kvinners, er det litt andre problemstillinger som råder i andre deler av verden. Det kan være kjekt å sette ting i perspektiv!

Tilgang på vann er så selvfølgelig her i landet at det er vanskelig å forestille oss hvordan det er å mangle vann. Det eneste stedet vi mangler vann i Norge er i svømmebassengene.. det er selvsagt et problem, men likevel: Litt merkelig når vi tenker på at også drikkevann mangler i andre land.

2014-07-13 14.02.01

På søndag er det tv-aksjon, denne gangen med inntekt til Kirkens Nødhjelp. Ved å bidra litt, enten ved å gi penger, gi tid til å gå med bøsser eller å stille opp på andre måter, kan du gjøre en innsats for andre. Er ikke det flott?

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å gjøre noe konkret for aksjonen, men må begrense meg til å skrive dette innlegget.

Tv-aksjonen er også en mulighet til å snakke med ungene om hvor privilegerte de faktisk er, som har vann å vaske seg i, som har gratis skolegang – for selv om skolen kaster vekk tiden til lego-bygging og vann potensielt er livsfarlig, så er  vi heldige som bor i et land der dette er selvfølgelig – uansett hvor mye du tjener eller hvor du bor. Det er lett å glemme, og fordi det er lett å glemme, forsvinner også noe av takknemligheten over det vi har. Det er kanskje mangelen på virkelige problemer som gjør at vi henger oss opp i uviktige ting som den sist ankomne kvisen og tre kilo opp, eller i når naboen henter ungene sine i barnehagen.

Bare det å sette av noen timer til å gå med bøsser er en bra ting for unger å være med på. Den konkrete innsatsen tror jeg betyr mer enn bare noen kroner i en bøsse. Det er noe med følelsen av å delta, ikke sant?

Jeg deler dette innlegget i dag, selv om det er to dager til aksjonen, for jeg tenkte at du kanskje, som meg ikke pleier å ha kontanter liggende hjemme. I morgen kan du ta du det du ønsker å gi.

Så; hva er dine planer for søndag?

**

Mer om tv-aksjonen på nrk sine nettsider.

 

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

13 comments on “Har du papir og mynt?

  1. Heidi
    17. oktober 2014

    Takk for påminneren! Og å, da jeg så den barnehagesaken på Aftenposten, kjeftet jeg til skjermen. Er det mulig å grave seg dypere inn i egen navle?

    Lik

    • Lammelårtanker
      17. oktober 2014

      Jeg synes det er vanskelig nok å huske på ukepenger, så det er en liten utfordring å huske på kontanter til tv-aksjonen – i tillegg. Så jeg tenkte at det sikkert er flere av oss.

      Lik

  2. Irene
    17. oktober 2014

    På søndag skal jeg hente yngstejenta på leir samtidig som jeg får hilst på eldstemann – han skal være leder. Men jeg har tenkt å sikre noen mennesker vann resten av livet!

    Lurt å minne oss på å ta ut kontanter på forhånd, takk! Det glemmer jeg ofte… 🙂

    Lik

    • Lammelårtanker
      17. oktober 2014

      Altfor lett å glemme. Og det er liksom tradisjon å putte pengene på bøssa, ikke bare ringe et nummer og så gi 200,- eller hva det nå er.

      Lik

  3. Refleksjon på livsvegen
    17. oktober 2014

    Takk for påminninga!
    Om ikkje anna så skal eg bidra med pengar.

    God helg klem

    Lik

  4. mammaglitter
    18. oktober 2014

    Vi samler sammen småpengene våre alle mann og skal putte på bøssen da den kommer:) Syns det er bra barna kan kjenne på samholdet ved å bidra og lære seg å dele med andre- De syns det er kjempestas å putte penger i bøssa. I fjor var de med konfirmanten som var bøssebærer for barn i Syria, og 6 åringen snakker om det ennå. Tydelig at det preget tankene hans om hvordan barna der hadde det.
    Så her klinger det i mynt.. vi har ikke mye, men noen små slanter skal vi putte på:)

    Lik

  5. Oslofru
    20. oktober 2014

    Så fin bild ❤

    Lik

  6. Lucélia
    25. oktober 2014

    Fint innlegg! 🙂

    Lik

  7. elisabethinnerstiveien
    26. november 2014

    Ja, vi tar vann som en selvfølge her i landet. Leste et blogginnlegg av en innflytter og han synes det er merkelig at vi nordmenn lar springvannet renne og renne bare for å få det kaldt. Så mye vann vi lar gå til spille.
    Jeg pleier å gå med bøsse ved tv-innsamlinga, ja.

    Lik

  8. mette
    1. desember 2014

    Hei. Hvor har du blitt av? Håper alt er bra med deg? I tilfelle jeg ikke «ser» deg på en stund, ønsker jeg deg en god jul og godt nytt år. Klem fra mette, bareenhusmor ❤ 🙂

    Lik

    • Lammelårtanker
      7. desember 2014

      Hei Mette!

      Det går bra med meg, håper det står bra til hos deg også.
      Jeg har nok sluttet å blogge her på lammelårtanker, men kanskje jeg kommer tilbake på et annet nettsted. Følg meg gjerne på melivetpaaslep eller på lammelårtanker på Facebook, der legger jeg ut noen lenker med kommentareer i blant.

      Likt av 1 person

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 17. oktober 2014 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

