Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Slik baker du mislykka boller!

Jeg har lenge lurt på hvorfor ingen selger skikkelige sjokoladeboller. Da mener jeg ikke vanlige hveteboller med en og annen sjokoladebit i, men sjokolade i hele bollen. Det høres   godt ut!

Her en dag ryddet jeg i matskapet og fant en rest kakaopulver som skulle vært brukt for lenge siden. Jeg prøver å være litt bevisst (bare litt, det kan bli for mye bevissthet) hva jeg har av matvarer slik at de blir brukt, og helst før de blir for gamle – en ganske strevsom jobb, må jeg si.

Det var da kakaoresten dukket opp at sjokoladeidéen tok form, så jeg satte i gang en vanlig deig med vaniljeboller (min favoritt), hev oppi resten med kakao og et egg og kjørte i vei. Det så ikke veldig bra ut, deigen var litt kompakt, liksom, og jeg så noen kort gjær stikke opp av deigen. Jeg fortsatte likevel, lot maskinen stå å elte de obligatoriske ti minuttene og heiv hele greia i ovnen med lampa på. Forheving er et must!

- deig -

– deig –

Det lønner seg ikke å jukse, det har de siste dagers Caroline B.E-avsløringer vist. Å bruke Kenwood er å jukse, jeg kjenner jo ikke deigen mellom hendene og det er i hendene kunnskapen sitter!

- juksemaker -

– juksemaker –

Iallfall, det ble noen rare boller, de smakte liksom ikke noe. De minnet ikke engang om boller, det var noe annet uspesifikt. Hva vet ikke jeg.

Nå har jeg skjønt hvorfor ingen selger skiukkelige sjokoladebokker, men jeg gir ikke opp, jeg har menlig en idé til som jeg vil prøve ut.

Har jeg en dronning som må brukes opp, tro?

- joda, de ser fine ut, men du vet: det er ikke utseendet det kommer an på! -

– joda, de ser fine ut, men du vet: det er ikke utseendet det kommer an på! –

Les gjerne om mitt restebiscottiforsøk!

Du kan fortsatt like lammelårtanker på Facebook. Jeg legger ut en del kimer til diskusjon der inne, som ikke blir lagt ut i bloggen.

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

17 comments on “Slik baker du mislykka boller!

  1. Irene
    15. januar 2015

    Hmmmm, de SER jo veldig gode ut, da! Ei venninne av meg prøvde noe lignende med vafler, men de ble visst heller ikke så gode som de burde bli… Lykke til videre i å lage gode sjokladeboller. Håper du holder oss oppdatert. 🙂

    Hilsen en annen juksemaker.

    Lik

  2. Heidi
    15. januar 2015

    Hehe, nå unngår jeg sjokoladeboller så godt jeg kan i utgangspunktet! Sjokolade og gjærbakst er ikke helt min greie. Sammen altså… 😉 Men tror du ikke denne tanken har blitt tenkt ut før? Og testa ut? Og forkasta?? Hadde det vært en suksess, hadde det vel trolig vært på markedet for lengst. Men bare test ut med dronning, du… 😉 Og hold oss oppdatert!

    Lik

    • Lammelårtanker
      15. januar 2015

      Det er ingen som snakker om det! Derfor er det umulig å vite. Er’kke så lenge siden noen fant på å selge vaffelrøre, skulle tro at det også var funnet opp for lenge siden.

      Dronninga skal absolutt testes ut – en annen dag!

      Oppdatering kommer nok.

      Lik

  3. Vibeke
    15. januar 2015

    Du skal ha for forsøket! Ser som de andre sier, ganske gode ut!

    Lik

  4. Kristine
    16. januar 2015

    Prøv med Dronning neste gang (med ekstra biter i tillegg til å smelte i deigen, kanskje?) – og del oppskrift!! De ser jo SÅ gode ut!!!

    Lik

  5. Abelone
    16. januar 2015

    De så veldig gode ut, men kakaopulver gir ofte overraskende lite sjokoladesmak.Jeg baker boller med en stor melkesjokoladebit inni. Aller best når sjokoladen er smeltet når det spises. Spørsmålet er om ikke dronningen stivner igjen dersom de ikke blir spist med en gang – og da blir det muligens biter her og der? Men boller smaker aller best nystekte da, så det er kanskje ikke noe problem?

    God helg!

    Lik

    • Lammelårtanker
      16. januar 2015

      Virket som om kakaopulveret stjal smaken fra vaniljen også..

      Skal absolutt teste ut hvordan det blir med smeltet sjokolade i deigen, så kommer resultatet her.

      Lik

  6. Tilbaketråkk: Jeg forgifter ungene mine | Lammelårtanker

  7. Refleksjon på livsvegen
    17. januar 2015

    Artig!
    Ein veit ikkje før ein prøver…

    klem og god helg 🙂

    Lik

  8. Tilbaketråkk: Vil du se på bolla mi? | Lammelårtanker

  9. Pia
    8. februar 2015

    Bollene så jo faktisk gode ut. Jeg har funnet ut at jeg tidligere har knadd og elta deigen i hjel, nå gjør jeg det kjapt og enkelt, og da blir det faktisk ganske vellykka. (Nå høres det ut som om jeg barker veldig mye. Det gjør jeg ikke. Men et par ganger i året trår jeg til med boller)
    Ellers er jeg innom og leser blogger i ny og ne, både din og andres. Men jeg blir dårligere og dårligere til å legge igjen spor. Sorry.

    Lik

    • Lammelårtanker
      8. februar 2015

      Er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli enklere/mer fristende å legge igjen kommentarer?

      (har spist fantastiske boller i dag – uten et spor av sjokolade, hehe..)

      Lik

  10. Tilbaketråkk: Torokake? Forferdelig! | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 15. januar 2015 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , , .

Twitter-oppdateringer

