Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Vil du se på bolla mi?

Så kom endelig dagen der jeg våget meg utpå igjen. Det var muligens dronningen som lokket på meg, kongen var det i alle fall ikke.

Jeg slepte meg ut på kjøkkenet med planen i hodet klar. Du vil kanskje innvende at jeg allerede for lenge siden har fortalt om min neste plan, men hodet mitt husker ikke alltid like godt som ditt og det krever en del mentale forberedelser før jeg knekker dronningen på midten og litt til.

Denne gangen ville jeg være ordentlig og skikkelig, så jeg droppet jukset og stakk fingrene i deigen og stampet i vei. Vel, etter en stund.

Først måtte jeg gjøre dette

2015-01-30 14.39.10

– smelter smør på svak varme og heller over melk til slutt –

 

og samtidig dette

- her smelter jeg sjokolade over vannbad -

– her smelter jeg sjokolade over vannbad –

for så å røre de to sammen og helle det oppi dette her

- det tørre blandes først, deretter helles væsken over -

– det tørre blandes først, deretter helles væsken over –

Så var det bare å kna det brune i ti minutter og notere med store bokstaver at i dag har jeg faktisk husmortrimmet!

Det som er veldig kjekt med å kna deigen for hånd er ikke bare trimelementet, men like mye tankene som knas i samme takt, for ikke å snakke om følelsen av å gjøre noe – å virkelig kjenne at jeg skaper noe. Mulig en litt litterær overdreven beskrivelse av prosessen, men .. du vet!

- jeg er ikke så nøye på formen -

– jeg er ikke så nøye på formen –

Etter å ha gjort, eller ikke gjort, noe i cirka ett kvarter mindre enn en time kuttet jeg sånn passelige klumper av deigen og slapp det hele på stekebrettet korrekt antrukket i bakepapir – gidder ikke smøre om jeg kan la være.

Lot det stå ytterligere tretti minutter i ovnen med lampa på og bakeklede over. Glemte tiden og hentet meg inn igjen. Satte på ovnen på 225 grader uten boller i og lyttet etter «ovnen er varm nok»-klikket, som merkelig nok kommer utrolig raskt når man ikke følger med.

For å kutte halen på fortellingen viser jeg like gjerne resultatet her

2015-02-02 00.33.47

 

 

 

 

Ser det godt ut?

 

Dommen

Å smelte sjokolade i vannbad, blande med melkesmør-blanding og røre til alt er fint fordelt, fungerer bedre enn å bruke kakao i deigen, som jeg gjorde i de Mislykkede sjokoladebollene. Utover dette så smakte de ikke fortreffelig, men helt greit. Kardemomme og vaniljen ble slukt av sjokoladesmaken og det lignet heller ikke typiske boller på konsistensen. Jeg kommer ikke til å gjenta greia.

Jeg har altså skjønt – gjennom erfaring – hvorfor ingen selger skikkelige sjokoladeboller! Det er rett og slett ikke mulig å bake de!

Ekte sjokoladeboller fins ikke, nå heller ikke i min fantasi.

Heretter blir det bare vaniljeboller, med sjokoladebiter og vaniljekrem inni – bakt av mannen min!

~~

Hvis du lurer på hva slags oppskrift jeg brukte, så er det den du finner på vaniljesukkerboksen fra Freia. Den er super, anbefales!

2015-02-02 00.42.11

I dette forsøket brukte jeg ca 170 gram sjokolade.

PS!

Fordelen med sånne boller er at ingen, absolutt ingen, forspiser seg!

Følg gjerne bloggen via Facebook!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

18 comments on “Vil du se på bolla mi?

  1. villkatta
    2. februar 2015

    Har prøvd kakao i bolledeigen selv. Gjentas IKKE 😉

    Likt av 1 person

    • Lammelårtanker
      2. februar 2015

      Hva er det med kakaopulver og gjærbakst som gjør at det ikke fungerer? Må være noe med kombinasjonen.

      Lik

  2. Refleksjon på livsvegen
    2. februar 2015

    Takk for forsøket og delinga..
    Så slepp vi å prøve dette.
    Men karamellebollar skal visst vere god 😉

    Lik

    • Lammelårtanker
      2. februar 2015

      Karamellboller? Aldri hørt om. Fortell!
      Ja, er det ikke kjekt at noen andre kan prøve og feile for deg..? Det blir ingen vane, for å si det sånn. Er altfor glad i oppskrifter.

      Lik

  3. Kristine
    2. februar 2015

    De SER jo gode ut, da, men jeg må si at de bollene du beskriver på slutten (med vaniljekrem og sjokoladebiter) frister hakket mer…

    Lik

  4. Anja Elisabeth Holt
    2. februar 2015

    Jeg har aldri skjønt hvordan man får vaniljefyllet INNI bollene, jeg trenger et innlegg med hvordan kremen kommer inn. På forhånd takk. 🙂

    Lik

    • Irene
      2. februar 2015

      Det er ikke så vanskelig. Klem bolleemnene helt flate, legg på en klatt vaniljekrem, brett opp deigen rundt kremen og klem skjøten godt sammen før du legger dem med skjøten ned på bakeplata. 🙂

      Lik

      • Anja Elisabeth Holt
        2. februar 2015

        Du tøyser…. er det så enkelt? Har jeg fundert så lenge på noe som kunne løses av selv meg??? DET må testes!

        Lik

    • Lammelårtanker
      2. februar 2015

      Enkelt fortalt: Du bruker en kremtut, sånn til å pynte kremkaker med, vet du, og så sprøyter du kremen midt i bollen. Fungerer supert!

      Lik

      • Anja Elisabeth Holt
        2. februar 2015

        sånn etter at den er formet som bolle? Hullet i bunnen eller renner den ut da? Pokker, nå begynte jeg tenke igjen…

        Lik

        • Lammelårtanker
          3. februar 2015

          Når bollene er etterhevet sprøyter du vaniljekremen (bringebærsyltetøy eller annet) inn i midten, så mye du tør. Det renner ikke ut, blir eventuelt bare litt vaniljekrem i åpningen, men det tyter ikke ut, altså.

          Vedder på at du drømmer om kremboller i natt, haha!

          Lik

          • Anja Elisabeth Holt
            3. februar 2015

            Det er i hvert fall veldig mye bedre enn zombiene min datter har mareritt om… jeg sover ikke alene i natt, for å si det sånn….

            Lik

  5. Irene
    2. februar 2015

    Hmmm, neinei… Men tanken var artig! Takk for at du prøvde det ut for oss andre 🙂

    Lik

    • Lammelårtanker
      3. februar 2015

      Føler liksom at jeg har gjort en god gjerning for verden nå..!

      Lik

  6. ToPlussTre
    3. februar 2015

    Hehe, takk for tips… vaniljeboller er godt det også da! Fin kveld til deg!

    Lik

  7. Julie SolvangJulie Solvang
    4. februar 2015

    Nå fikk jeg så lyst til på boller selv at jeg ikke klarer å la vær å lage en porsjon, men det blir nok uten sjokolade i dag.. Får håpe det neste bakeprosjektet ditt bli noe mer vellykket da.

    Lik

    • Lammelårtanker
      4. februar 2015

      Jeg begynner å bli temmelig sugen på boller nå, altså! Sånne med vaniljekrem i, sjokoladebollene tilhører historien!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 2. februar 2015 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , , .

Twitter-oppdateringer

