Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hånden som fører pennen

Du som er omtrent like gammel som meg husker kanskje filmen Hånden som rører vuggen? Det var en grøsser.

I min verden opplever jeg denne grøsseren stadig vekk, men da i en litt annen utgave.

Jeg opplever nemlig at hånden ikke skriver visse bokstaver – det er helt sant! Dette innlegget skulle egentlig handle om håndskrift og være en oppfordring til deg om å dele din. Jeg synes nemlig at vi skal slå et slag for håndskriften og fortsette å skrive for hånd og ikke bare på tastatur. Så var det bare det, at da jeg gjorde skrivetesten selv, så oppdaget jeg denne hånden som fører pennen er en temmelig slurvete hånd, se bare her:

2015-02-25 15.34.03

– hva er feilen?

Nettopp! Og det skjer stadig vekk. Hvorfor er det sånn? Har du opplevd det samme?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

7 comments on “Hånden som fører pennen

  1. Anja Elisabeth Holt
    26. februar 2015

    Jeg skrev så fint før, ikke like vakkert som min far, men fint. I dag skriver jeg som om jeg skulle vært en gammeldags lege…. og den filmen er grusom, ga meg mareritt i ukesvis! HEHE!

    Lik

    • Lammelårtanker
      26. februar 2015

      Før i tiden i et annet land var det kaligrafer, tenk det!
      Direkte trist om håndskriften dør ut, vi kan ikke la det skje!

      Lik

      • Anja Elisabeth Holt
        26. februar 2015

        @Lammelårtanker: det tror jeg ikke skjer? Ungene mine har riktignok ikke samme opplæring i løkkeskrift men det er kanskje like greit?

        Lik

        • Lammelårtanker
          26. februar 2015

          På enkelte skoler blir ungene tildelt nettbrett før de lærer håndskrift, det skremmer meg.

          Om håndskriften dør ut, vel den må iallfall læres og vedlikeholdes for å ikke gjøre det.

          Lik

  2. Irene
    26. februar 2015

    Haha, ja det har jeg opplevd, og en hånd som bytter ganske konsekvent om to bokstaver. Jeg satt en hel forelesninge og skrev «splate» i stedet for «spalte». 😉

    Jeg hadde en gang i verden en ganske brukbar håndskrift, men etter studiene var unnagjort, så skrev jeg omtrent som en seismograf…

    Lik

    • Lammelårtanker
      26. februar 2015

      Jeg automatskriver de vanligste ordene og må virkelig konsentrere meg om å skrive -ig istedenfor -ing i en del tilfeller, og lignende.

      Håndskriften endrer seg etter humør og dagsform og hva man skriver. Jeg skriver for hånd hver dag og ser forskjell i teksten ettersom jeg har vært engasjert i det jeg skriver eller ikke. Det er rart når jeg ser tilbake på noe jeg skrev for lenge siden. Skriften kan fortelle mer enn ordene.

      Lik

  3. Abelone
    27. februar 2015

    Skriver stort sett rett når jeg skriver for hånd, men skriver så stygt at det ikke er sikkert st andre kan lese det. Men foretrekker å skrive på tastatur. Det er det dessuten autokorrektur. Det hender at det er noen som har veldig fin håndskrift som jeg sliter med å lese, så jeg foretrekker nesten å få brev maskinskrevet. Har ikke noen følelse for at brev burde vært håndskrevet, men vet at mange synes det. (Med meg må de da velge mellom dataskrevet eller ikke noe brev). Velger gjerne en skrifttype som ser litt håndskrevet ut i brev da.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 25. februar 2015 av i Blogg og kommunikasjon med stikkord , , , .
