Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Triksene som gir bursdagsgjester

Å sitte der med pent pyntet bord og forventningene svevende som gassballonger, for så å vente i timesvis på alle gjestene som ikke kom.. jeg unner ingen den opplevelsen.

I alle disse eksklusjonsdebattene og -artiklene som hyppig deles i SoMe om triste bursdagsbarn, er det noe som slår meg. Hvordan har foreldrene til bursdagsbarnet gått fram?

- bursdag! -

– bursdag! –

Her er triksene som gir bursdagsgjester:

  1. Sjekk om det skjer noe spesielt den dagen du har planlagt feiring. Eks: dersom mange av de som skal inviteres går på fotball og det er cup den helgen, vel da kan det være lurt å finne en annen helg
  2. Unngå ferier
  3. Undersøk hva som er vanlig der du bor: Feiring midt i uken eller i helgen?
  4. Be om svar på invitasjonen uansett og sett en svarfrist
  5. Ring eller sms dagen etter svarfristen til dem som ikke har svart. Spør om de ikke har fått invitasjonen og om de kan komme
  6. Dersom du planlegger å feire et annet sted enn hjemmet: Tilby transport
  7. Hvis de inviterte er små barn, synes de kanskje det er litt skummelt, la foreldrene bli med i selskapet

Det kan også være kjekt å undersøke om alle vet hva bursdager innebærer. Jeg vet at noen innvandrerfamilier ikke vet hvordan det er vanlig å feire bursdager i Norge. Noen tror at gavene må være dyre, noen tror kanskje at de må ta med mat. Kan være kjekt med en avklaring på dette.

Og du? Hvor viktig er gaven og prisen på den? Skulle vi ikke lære opp ungene til at man ikke må gi gave alltid? Det blir et stort økonomisk press for dem som ikke har masse å rutte med. Synd om de føler seg utestengt av økonomiske årsaker.

Har du flere tips? Les gjerne Pias bursdagsgjennomføringstriks.

Del gjerne mine med mange!

**

Du finner bloggen på Facebook, der legger jeg ut andre ting enn det som blogges, men også lenke til sist publiserte innlegg.

Les også Hva kan du gjøre dersom barnet ditt faller utenfor det sosiale fellesskapet? og Utebursdag i februar – bare styr?

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

8 comments on “Triksene som gir bursdagsgjester

  1. Pia
    3. mars 2015

    Gode tips! Jeg klarer liksom ikke å skjønne at det er SÅ mange foreldre som ikke bryr seg og som boikotter bursdagsselskaper. De gangene kun en gjest har kommet, håper jeg det er en kommunikasjonsfeil inne i bildet.
    Gaver hører vel med i bursdager, men det er ikke noe man bør fokusere på. møter det opp en uten gave, spiller det ingen rolle. Gaver trenger ikke å være dyre.

    Lik

    • Lammelårtanker
      3. mars 2015

      Det der med gaver er litt følsomt. Jeg ville syntes det var veldig trist om et barn ikke kom fordi det ikke hadde gave med. Er nok ofte foreldrene som har litt mindreverdighetskomplekser av økonomiske årsaker. Som du sier, det skal ikke så mye til.

      Er litt skeptisk til om det virkelig fins så mange likegyldige, eller ondskapsfulle, foreldre som man kan få inntrykk av. Klarer ikke helt tro på det.

      Lik

  2. Irene
    3. mars 2015

    Veldig gode tips! Nå er det ikke så aktuelt her i huset, yngstejenta fyller 14 på mandag og de to eldste er myndige, så her styrer de selv.

    Vi har ved ett tilfelle ikke kommet i bursdag uten å si fra. Det var den gangen vi fant invitasjonen ved en arkeologisk utgravning nederst i sekken to uker etter at bursdagen hadde vært. Da ringte jeg mora og beklaget at hun ikke hadde hørt noe og hvorfor. Hun bare lo, det var visst ikke helt ukjent for henne med to sønner…

    Lik

  3. 9ghtowl
    4. mars 2015

    Gode og fornuftige tips. Det er kanskje en ide om foreldre tar litt mer ansvar. Gå igjennom skolesekken og sjekk ukentlig, Jeg for min del gjør det hver dag, dvs barna gjør det men jeg følger opp. (selv om jeg nå har ungdomsskoleelever) Jeg ønsker følge med på ukeplan, prøveresultater og annet. Det betyr ikke at mine barn slipper og huske på dette selv, Fra første skoledag trente vi på å gjennomgå sekken hver dag.
    Jeg mener det er noe grunnleggende galt når man ikke takker for en invitasjon man har mottatt. Det er vel bare rett og rimelig. Langt de fleste vet hva som skjer en til to uker fremover. Treninger og kamper er satt opp i god tid.
    Jeg har alltid praktisert å ta kontakt med de foreldre der jeg ikke har fått en tilbakemelding på en invitasjon, det kan jo være en invitasjon som har kommet bort, og vi har tilbudt skyss når det har vært behov for det.
    Vi som arrangør har også et ansvar å sjekke at invitasjoner har kommet frem, og ikke minst syntes jeg det er viktig å vite om du handler og gjør i stand til to eller tjue gjester noen dager før selskapet.
    Men det er utrolig trist at det skjer slik vi hører om i media, jeg bare forstår ikke at det går ann….

    Lik

    • Lammelårtanker
      6. mars 2015

      Ikke sant? Det er noe med det å ikke tro det verste hele tiden, men tenke at et uteblitt svar kan være en rotet-bort invitasjon eller annet. Vi må slutte å tolke alt mulig! Godt tips du kommer med – å gå gjennom sekken hver dag.

      Likt av 1 person

  4. Lucélia
    4. mars 2015

    Veldig bra tips! Jeg som er fra et annet land var i tvil om hvordan lage bursdageselskaper her i Norge. Men jeg fikk mye hjelp av familien min, så jeg synes det går greit nå. Men nå er datteren min i barnehagen, så det blir litt mer å gjøre. Dine tips skal hjelpe meg mye med det!😀
    Om gaven den trenger ikke å være dyr. Eller selv om gjestene ikke har gave så er de velkomme i bursdageselskapet.🙂

    Lik

    • Lammelårtanker
      6. mars 2015

      Fint å høre at dette innlegget var til nytte!

      Det med gave er nok veldig innbakt i den norske bursdagskulturen, så jeg ville nok ikke droppet det helt (iallfall ikke uten å snakke med foreldrene til barnet først), men overfor min egen unge kunne jeg gjort det.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

