Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Plakatene dagen før

Responsen på gårsdagen innlegg Kvinneuken? har ikke vært direkte overveldende, for å si det mildt, men to mening om hva som bør fokuseres på ble delt, se her:

Innvandrerkvinnene og deres problemer med å oppnå selvstendighet på eget grunnlag og frihet til egne valg på alt.

@annepaalandet (Twitter)

Synes du feminismen i Norge er for sentrert om behåring, sommerkropp og rosa bodyer?

Liselotte Aune Lee sin plakat:

Kvinnedagen i hundre år - og menn slår fortsatt kvinner

Folkens, vi må snakke sammen. Nå har vi feiret Kvinnedagen i hundre år her i landet – og fremdeles slår menn kvinner. Nå får det være nok!

– les resten av Aune Lee sitt 8.mars-innlegg

Vi må snakke sammen!

Synes du det blir for mye prat og for lite handling (og da tenker jeg ikke på shopping!)?

 

Min plakat

Styrk jordmortjenesten NÅ!

.. det er neppe noen som hører på meg, men jeg synes det er rart at jordmødre er så vage og tause i samfunnsdebatten. Jordmortjenesten er muligens den viktigste samfunnsoppgaven vi har, for uten den ville situasjonen for fødende og kommende generasjoner vært helt annerledes. Med stor nok tilgang på jordmødre vil færre få fødselsskader og fødselsangst. Og dermed vil «behovet» for medikamentelle og instrumentelle virkemidler gå ned. En styrket jordmortjeneste er altså samfunnsøkonomisk!

Synes du fagfolks stemmer er for svake i den offentlige debatten?

**

Lenker til innlegg om feminisme og likestilling

Den liberale bølge – Er likestilling kvinners rett til spesialbehandling?

Nrk – Snur seg vekk fordi jeg er hjemmeværende

Dagbladet – Jeg er borgerlig feminist i 8.mars-toget

Ellen Hageman – Avslørende cup-cakes

Vampus – Om kukk og bobler

FN-sambandet om dagen – Internasjonal kvinnedag

Det skjer i Oslo – Den Internasjonale Kvinnedagen

 

Jeg anbefaler deg å lese artikkelen under, den setter på mange måter feminismen i et grelt lys og som understreker den første «plakaten»

VG – Slik rammes de av hatytringer

**

Lik gjerne lammelårtanker på Facebook!

Ikke glem å klikke på gjestebloggposten om feminisme, feighet og frykt.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

4 comments on “Plakatene dagen før

  1. Sigrun J. Karbu
    7. mars 2015

    Jeg er stolt av å kalle meg selv feminist og er enige med flere av plakatene over, særlig den sendt inn av Liselotte Aune Lee: Kvinnedagen i hundre år her i landet – og fremdeles slår menn kvinner. Jeg støtter fult ut Rød knappkampanjen mot vold mot kvinner og synes den er en av de viktigere parolene i år også.
    http://www.sanitetskvinnene.no/Rød+knapp+=+Stopp+vold+mot+kvinner.b7C_wtDK2D.ips
    Selv har jeg min røde knapp på jakkeslaget hver gang jeg går ut av døra!!

    Du har helt rett Lammelårtanker: Styrk jordmortjenesten NÅ, kunne ikke vært mer enig! Samtidig vil jeg hive på parolen: styrk helsesøstertjenesten i skolene, noe jeg tror blir viktigere og viktigere. Selv om det kanskje er mer en samfunnssak en ren kvinnesak. Ble litt avsporing her, men jeg har ligget nede for telling med forkjølelse denne uka så jeg skylder det. Hersens base lusker! Ha en fortsatt god lørdagskveld!

    Jeg kommer også med et 8 mars innlegg, men det blir ikke før i morgen!!

    Lik

    • Lammelårtanker
      8. mars 2015

      Kommentaren din ligger fint i tekstfeltet nå, det er bare på mobil at det ser litt rart ut.
      Helt enig med deg i at helsesøstertjenesten skulle vært styrket. Det bevilges penger, men kommunene bruker de til andre ting – frekt, spør du meg. Det er ikke noe billigere enn å forebygge helseproblemer og sosiale problemer.

      God bedring til deg! Nå flater jeg ut selv, men håper jeg får med meg noen innlegg i løpet av uken likevel. Lenke gjerne til gjestebloggen fra innlegget ditt, slik at jeg enkelt finner det.

      Lik

  2. EventyrElin
    7. mars 2015

    Jeg skulle inn og sende til deg nå, jeg, men ser jeg er en dag for sent ute…det har blitt vanlig her i gården… 😀 Men hurra for de fine plakatene, og HURRA for plakaten din!!! Den bifaller jeg så det synger etter – selvsagt 😀 Ha en god kvinnedag i morgen, jeg gleder meg til alle fine tekster som skal leses!

    Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 7. mars 2015 av i Likestilling med stikkord , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

