Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Hysjjj, ikke si du er gravid!

En skulle tro arbeidsgivere forsto at mennsker får barn, også fedre, men neida, det er naivt å tro noe sånt. Arbeidsgivere vil ha produksjonsmedarbeidere, tøyser med at det fra nå av blir utdelt p-piller til alle nyansatte under førti og flirer godt med dem som har samme holdning.

Kanskje vi skulle forby sex også? I det minste sex med en partner av motsatt kjønn. Det ville vært det beste, tenk så mye tull en slipper da. Tenk så mange nyansettelser en slipper, så mange skjemaer en kan hoppe bukk over!

kaninunge

kaninunge

Eller for å gjøre en kort prosess: Spark hele dama eller hold deg til folk over 45 – tenk så mye sykefravær du slipper da! Damer er jo hjemme i hytt og pine, unger og dyr blir sjuke og mor sniker seg vekk fra jobb for å oppdatere sutrebloggen sin. Kan ikke ha det sånn.

Vet du, jeg synes det er helt rått at norsk arbeidsliv ennå ikke har forflyttet seg over fra 2000-tallet, at potensielle graviditeter ses på som trusler mot virksomheten. Jeg trodde dette var avlegs. Jeg trodde folk sluttet å tilby midlertidige stillinger til unge jenter i forhold sånn på 1990-tallet, ikke at folk ble oppsagt og måtte gå til rettssak for å beholde jobben – i 2006!

Eller at en av tre arbeidsgivere er skeptiske til å ansette gravide og blir presset til å si opp eller får det dårligere på jobb etter permisjonen. Hva i all verden er det som skjer?!

Så hvis du bærer på en liten inni magen: Hysjjj, ikke si du er gravid!

**

Les artikkelen Ble gravid – fikk sparken

**

Følg Lamme Lår (ok, bloggen heter Lammelårtanker, men litt selvironi må understrekes med å tøyse til navnet) på Facebook, Bloglovin’ eller få tilsendt oppdateringer på epost. Flere innlegg om likestilling, samfunn og foreldrerollen kan ventes!

God helg!

Vil du lese mer om hva jeg mener? Sjekk kategoriene Likestilling og Samfunn og meninger.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

12 comments on “Hysjjj, ikke si du er gravid!

  1. Irene
    13. mars 2015

    Som nyansatt et sted ble jeg presentert på følgende måte av sjefen: «Dette er Irene, hun skal ikke ha flere barn…»

    En gang ble jeg gravid mellom ansettelse og jobbstart, det var bare greit – det hører kanskje med til historien at sjefen var småbarnsmor. I en annen jobb gikk jeg og sjefens samboer gravide samtidig. Der heller hørte jeg ingenting om at det var ugreit, så jeg har nok vært heldigere med mine sjefer enn mange andre har vært…

    Lik

    • Lammelårtanker
      13. mars 2015

      For en presentasjon! Den var frekk!
      Tror nok det er veldig bransjeavhengig hvordan en møtes når en forteller om graviditet. Spørs hvor mange menn som møtes med spørsmål om familieforøkelse..?

      Lik

      • Irene
        13. mars 2015

        Haha, det tenker jeg er sånn omtrent null…

        Lik

  2. Maria
    14. mars 2015

    Hmmm… jeg fikk mitt første barn for snart to år siden. Da jeg var gravid gikk jeg i et vikariat som tok meg til mammapermisjon. Da permisjonen var ferdig var det usedvanlig vanskelig å finne seg ny jobb. Jeg vet at markedet er noe vanskelig for tiden, men jeg har ikke blitt innkalt til intervju på en eneste av de rundt 100 jobbene jeg har søkt de siste 10 mnd. Selv om ingen vil si det vegynner jeg å fundere på om det har med at jeg er i «faresonen». Småbarn som blir syke, fare for at barn nummer to skal banke på døra snart. Foreldremøter, juleoppvisning i barnehagen, planleggingsdager… you name it… For å si det sånn, selv i tørketider har jeg aldri opplevd det så vanskelig å få jobb…

    Lik

    • Lammelårtanker
      15. mars 2015

      Hadde det vært meg så hadde jeg droppet å nevne at jeg hadde barn og sivilstatus. De skal vel vurdere å ansette deg – ikke familien din?

      Det er neppe tilfeldig dette her. Ta kontakt med likestillingsombudet, veldig relevant erfaring du har!

      Lik

  3. Irene
    18. mars 2015

    Jeg opplevde at det var «bedre» å søke jobb med to barn enn med ett. Nå gikk jo de som ansatte meg etter to barn på en aldri så liten smell i og med at jeg fikk tre… Men det var der jeg og sjefen ble foreldre med sju ukers mellomrom, så der var det greit likevel.🙂

    Lik

  4. Mormor
    25. mars 2015

    Hm .. og når blir det mer morsomt med arbeidsgiveres rett til flere midlertidig ansatte.
    Tilbakeslag for kvinner, det er dem det vil ramme først.
    Så hysj, ikke si at du overhode har tenkt tanken på barn.
    Klem🙂

    Lik

    • Lammelårtanker
      25. mars 2015

      Eller at du er menneske! Det er nemlig aldersdiskriminering også i arbeidslivet, er du over 40 er det ut med deg og er du over 50 eller 60, nei det kan vi ikke forestille oss.. Midlertidige ansettelser er noe dritt.

      Lik

  5. Ellinor
    29. mai 2015

    Jeg som ingeniør hadde ingen problemer med å få jobb som ung kvinne i parhforhold uten barn (man antar jo da at man vil få barn på et tidspunkt). Så jeg har vært heldig sånn sett, men det er jo fordi det er 90% menn på jobben, og om de to i fruktbar alder går ut i permisjon så utgjør ikke det noe stort problem for arbeidsplassen.
    Jeg kan forstå at arbeidsplasser med høy kvinneandel vi få et problem om veldig mange går ut i permisjon eller er hjemme med syke barn samtidig. Det er jo derfor det er så viktig at også menn tar sin del av permisjonen og er hjemme med syke barn. Det er synd at det er sånn, men jeg klarer ikke se noen umiddelbar løsning så lenge menn ikke kan føde barn..

    Lik

    • Lammelårtanker
      29. mai 2015

      Absolutt enig med deg i at det er viktig for fedre å ta permisjon. Det styrker deres rettigheter som fedre og det gir en bedre kjønnsbalanse, slik at kvinners stillig i arbeidslivet blir bedret.

      Så bra at du ikke hadde problemer med å få jobb!

      Det er helt tragisk at mange sliter og føler seg tvunget til å lyve.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 13. mars 2015 av i Likestilling med stikkord , , , , , , , .
