Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Påskeeggtrøbbel

Det er så store forskjeller blant landets påskeegg at det er på tide å utvikle nye retningslinjer – nasjonale, så klart!

Det ville vært for ille om ungene skulle få egg i forskjellige størrelser, hvordan skal det gå når de kommer tilbake til skolen og Per har fått et stort nok til en hel reise til Roma og Lise bare har fått et barneegg – et kinderegg? På skolen tredje påskedag og gjør hun sitt beste for å skjule store tårer – det er så sårt så sårt å ha fått bare når Per har fått så mye mer!

påskeegg, norsk standard

påskeegg, norsk standard

Så hva sier du?

Skal vi vedta en maks størrelse på påskeeggene, et maks beløp godteriet skal koste og en dag eggene skal gis? Da blir det vel rettferdighet her i verden?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

17 comments on “Påskeeggtrøbbel

  1. Irene
    27. mars 2015

    Hahaha, ja la oss det! 😀

    Lik

  2. Anja Elisabeth Holt
    27. mars 2015

    Ja, og kanskje om alle da også velger sukkerfritt, glutenfritt, uten tilsatt melk så man slipper å diskriminere alle som har allergi? Det blir bare rett og slett for mye, innlegget ditt fikk meg til å le.

    Ungene mine får to egg. Hver. Det kommer til å bli trøbbel. Jeg bare vet det!

    Lik

  3. trompetmor
    28. mars 2015

    Hehe, ja det høres ut som en rettferdig, god idè:)
    Her blir det også to påskeegg! ett fra Mommo og ett fra mamma- i tradisjon tro slik det alltid har vært:)
    Ha en flott påske!

    Lik

  4. villkatta
    28. mars 2015

    He he, herlig! 😉
    God påske til deg og dine 🙂

    Likt av 1 person

  5. spadeerspade
    30. mars 2015

    Da er det bra vi lærere er så travle med å øve til nasjonale prøver at vi ikke har tid til å prate om påskeegg :-p

    Men du sier noe! Det er alltid noe vi må ta hensyn til i skolen, dette med at barn har svært ulike ferier, f.eks. Derfor starter jeg alltid august slik: «Rekk opp hånda alle som har badet/syklet/latt være å bruke vekkerklokke/kost deg uten lekser/besøkt noen/lekt med noen…osv. Det er jo ikke gøy å være den som aldri har vært på ferie….

    Men det jammen mye vi skal skåne barna for, nesten så de blir pakket litt inn i bomull til tider!

    God påske!

    PS: det var via ditt innlegg om å lage blogg jeg lærte å lage blogg. Helt fersk, og har virkelig mye igjen å lære, men nå ligger den nå her! Så takk for hjelpen!

    Lik

    • Lammelårtanker
      30. mars 2015

      Du, det var skikkelig fint å få høre, at min lille amatørbloggskole kunne være til hjelp! Jeg har nettopp oppdatert den og jeg så at det har vært på tide lenge. Takk for så fin tilbakemelding!

      Jeg har tittet litt på bloggen din og den ser fin ut. Jeg liker den!

      Dette påskeegginnlegget er en ironisering over dette likhetstyranniet. Det blir bare mer og mer komplisert å være foreldre og lærere, når ingenting kan gjøres uten milimetermål.

      God påske til deg også!

      Lik

      • spadeerspade
        30. mars 2015

        Jeg skjønte det var ironi, og jeg er så hjertens enig med deg!

        Tusen takk, jeg synes det er ren terapi å skrive, og nå som jeg har fått ut brummingen håper jeg at jeg kan dele alt det fine med å være lærer også. 🙂

        Lik

        • Lammelårtanker
          31. mars 2015

          Jammen meg godt at du tok ironien, ikke alle som gjør det (merkelig nok når innlegget til og med et tagget «ironi»)!

          Ønsker deg en riktig god påske!

          (bli gjerne med i gruppen Samfunnspraten på Facebook, der kan du legge inn lenker til innleggene dine)

          Gleder meg til å kunne sette meg inn i bloggen din, du skriver om viktige ting! Og hvem har sagt at det er noe galt med brumming?

          Lik

          • spadeerspade
            31. mars 2015

            Tusen takk, det var hyggelig sagt! Jeg vurderte å poste på Facebook, men er så opptatt av å verne skolen min, jeg vil så gjerne være så anonym som mulig. Samtidig er jeg nysgjerrig på om tankene mine slår an hos folk. Det føles jo litt som dagbok per i dag, det er jo sikkert litt tidlig å forvente kommentarer i bloggen. Jeg synes det er så spennende å prate med folk, og høre hvilke tanker de har om skolen, på godt og vondt. Men kanskje folk ikke er så opptatt av skole som jeg tror:-)

            Brumming på vegne av andre er i alle fall mer sjarmerende enn brumming kun på egne vegne. Jeg håper folk ser at jeg vil skolens beste, og ikke bare er ute etter å mele min egen kake.

            Ironi er forresten fantastisk verktøy. Og humor. Jeg er ingen mester innen noen av områdene, jeg er mer sånn rett frem-type. Har du lest Pias verden? Anbefales på det varmeste! Morsom!

            Lik

            • Lammelårtanker
              31. mars 2015

              jada, har fulgt Pia en stund.

              Det er jeg som er admin. av Samfunnspraten. Er det ok for deg at jeg lenker til innleggene dine der? Det er strengt tatt ikke noe jeg trenger å spørre om rent etisk, siden du har publisert på åpen blogg, men jeg spør likevel.

              Tror mange er interesserte i skole, men kanskje ikke mest i påsken. Rart med det, mange synes man skal ta seg fri fra mer eller mindre seriøse temaer når det er fri . Å «kose seg» er visst synonymt med å sitte i solsteiken og lese krim og slippe tankene på andre ting.

              Lik

              • spadeerspade
                31. mars 2015

                Ja, del gjerne, tusen takk! Og hyggelig at du spør, selv om jeg ser poenget med åpen blogg:-)

                Det med engasjement i påsken skjønner jeg godt. Det er nå jeg har tid til å skrive og lese, ellers går det jammen i hundre.

                Ha en fin dag:-)

                Lik

  6. Tilbaketråkk: Dette kan du gjøre i påsken sammen med barna | Lamme Tanker

  7. Tilbaketråkk: Dette kan du gjøre sammen med familien i påsken | Lamme Tanker

  8. Abelone
    31. mars 2015

    Ja, la oss for retningslinjer! Da unngår jeg også kjønnsdiskriminering siden mine søte nieser får lego friends mens guttene mine får lego starwars og city (i tillegg til snacks og sukkerfritt godteri, for ei av jentene spiser bare sukkerfritt, og da blir det likt på alle).

    Eggene skal forøvrig komme på kvelden på påskeaften, for ellers må man vel spare godteriet til neste lørdag? :-p

    God påske!

    Lik

    • Lammelårtanker
      31. mars 2015

      Sukk.. ikke lett med så mange valg – ikke rart det blir kaos uten retningslinjer!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 27. mars 2015 av i Høytid og ferier med stikkord , , , , .

Twitter-oppdateringer

