Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Insta-perfekte kropper og sunnhet

Det som teller er det som er synlig – intet unntak for kroppen!

I en debatt på Twitter som tok utgangspunkt i Cornelis Elanders innlegg om pappakroppen, blir det igjen tydelig at det settes likhetstegn mellom markerte muskler og sunn kropp. Cornelis viser bilder av den såkalte pappakroppen, med tre eksempler på menn han mener har ølvom og han spør

.. er dette noe vi bør «strebe» etter, og hva den vanlige mann i gata bør ha som mål? Er dette noe vi menn har godt av å prøve å kopiere, og «slite» oss ut på sofaen for å prøve å oppnå? NEI!

Det jeg reagerer på er koblingen mellom utseendet og helse. Hvem har sagt at man trenger å bruke mesteparten av tiden på helsestudio for å få en sunn kropp?

En sunn kropp er ikke nødvendigvis det som er synlig på insta og en sunn kropp trenger ikke posere for å få aksept. Helse er mer enn det som er synlig. Og akkurat som at overvekt øker risikoen for helseproblemer, gjør også overfokus på utseende, undervekt og ensidig kosthold det.

gift?

gift?

 

Dårlig samvittighet

Kropp er komplisert og sammensatt.

Altfor mange gir uttrykk for dårlig samvittighet for å ikke spise korrekt ned til matens minste bestanddel, hver dag.

Altfor mange søker sommerkroppen bare for å ta seg godt ut.

Altfor mange får redusert livskvalitet fordi de vier for mye av sin tid på selvkritikk – av sitt eget speilbilde.

 

Livskvalitet og helseproblemer

Når sunnhet og kropp debatteres overses den psykiske helsen og livskvaliten ofte. Det er vel dokumentert at depresjon kan forebygges eller bli lettere ved å være fysisk aktiv hver dag, men hva som er nok er indviduelt. Hva som er nok fysisk aktivitet for å få helsegevinst henger sammen med den enkeltes utgangspunkt og mål. Likevel så er det ikke sånn at bare en er fysisk aktiv så forsvinner alle helseplager; en blir ikke lykkelig av en instaperfekt kropp alene.

 

Den sunne kroppen

En sunn kropp handler minst om utseendet, og mest om trivsel og et avslappet forhold til kosthold. En sunn kropp kan brukes og blir ikke utslitt av dagliglivets krav og høres ikke ut som et astmaanfall av å gå raskt oppover en bratt bakke eller løpe etter busseen.

 

Trivselskroppen

En kropp man kan trives i handler for meg om mange ting, som:
– utseendet, å være fornøyd med hvordan en ser ut – er sterkt påvirket av trender i samfunnet
– funksjon, at kroppen virker som den skal mtp fordøyelse, sårtilheling og andre ting; at kroppen er frisk

Jeg vet hvor lett det er å bli selvkritisk og hengt opp i detaljer, jeg vet hvor lett det er å få perfeksjonistiske tanker om seg selv. Og hvor lite som skal til for å bli misfornøyd – selv om grunnene for det, med avstand, er helt uforståelige.

 

Magiske tall

Det er noe magisk med tall, lett å bli opphengt i. Tall på kroppens tyngde, tall på løftede kilo benkpress, tall på lesere av bloggen, tall på pengene en har. Tall er magisk.

Jeg har vanskelig for å tro på at jevnlig måling av kroppens centimeter og matens gram tilfører noe positivt til helsen, når helse er mer enn kroppens fasong og insta-vennlighet. Kropp er språk, også når kroppen ikke er sykelig og ordene er mange og velformulerte nok. Vi forteller noe med de bildene vi deler, for i samme slengen er det mange vi lar være å dele. Derfor kan koblingen mellom lykke og er plettfritt ytre bli farlig og helseskadelig – hvis vi også inkluderer velvære og livskvalitet når vi snakker om helse.

 

Pappakroppen

En pappakropp med myk hud og ikke altfor mange timer på helsestudio er ikke nødvendigvis en usunn kropp. Og en poserende, fitness-kropp er ikke nødvendigvis sunn.

Kropp er mer enn det som er synlig.

 

Det viktigste

Det viktigste for meg er at den fungerer og virker. Og om den ikke gjør det, så er heldigvis kroppen mer enn muskler og fett.

 

Lenker til kroppsinnlegg:

Cornelis Elander «Pappakroppen» er et livsfarlig forbilde!

Eventyr-Elin: Vekt og likegyldighet

 

Tidligere innlegg av meg

Kroppen din er ikke bra nok

Merket for livet – strekkmerker!

Thinspiration – hva er det uttrykk for?

Kroppsbevissthet og kvinnemakt

Følg meg gjerne på Facebook!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

15 comments on “Insta-perfekte kropper og sunnhet

  1. Irene
    5. mai 2015

    Jeg leste en gang om en undersøkelse som sa at trivsel er den enkeltfaktoren som har mest å si for helsa. En som er normal til lett overvektig og fornøyd person har bedre helse og har mindre risiko for alvorlig sykdom enn en veltrent, normal til lett undervektig som er generelt misfornøyd. Det tror jeg det er mye riktig i.

    Og som du sier: en kropp uten definerte muskler er så aldeles ikke en usunn kropp akkurat som at en veltrent kropp ikke nødvendigvis er så sunn.

    Det finnes også både sykelig overvekt og undervekt, men jeg tror «normalområdet» er mye videre enn man kan få inntrykk av. Og jeg har klokkertro på at trivsel er et mye viktigere kriterium for sunnhet.

    Lik

    • Lammelårtanker
      5. mai 2015

      Greia er at man ikke kan se på en kropp om den er sunn eller ikke (med unntak, selvsagt), men mange som er veldig opptatt av kosthold og trening mister litt perspektivet på dette med sunnhet og reduserer det til et kroppslig ytre. Kropper har godt av aktivitet og det teller mer enn hvor lite underhudsfett man har. Dessuten: for eldre mennesker er det anbefalt å ha en mild overvekt (målt ut fra KMI), så en skal ikke henge seg for mye opp i KMI-en (=BMI). Det er mer sammensatt enn så. Derfor syntes jeg Elander hadde dårlige illustrasjoner av den sykelige pappakroppen.

      Lik

  2. EventyrElin
    5. mai 2015

    Takk for deling! At jeg er veldig enig med deg er vel neppe noe sjokk, jeg mener også helse må være det viktigste, og nettopp trivsel i forhold til egen kropp og eget virke er utrolig viktig. Det er den der vanskelige jobben med å finne en balanse for seg selv som gjør at man er tilfreds i møte med både kunnskap, (opplevde) samfunnskrav og eget selvbilde. Har ikke lest det med pappakroppen, men jeg hadde en som kom fornøyd hjem og sa at han måtte spise enda litt mer nå, for pappakroppen var det nye idealet…😉

    Lik

    • Lammelårtanker
      5. mai 2015

      Pappakroppen er bare en mannlig utgave av mammakroppen, akkurat den samme kritikken følger med.

      Dessverre har menn tatt etter kvinners perfekthetskrav. Før (og i eldre aldersgrupper) var menn stolte av skikkelige ponduser. Nå er «pondus» bare en tegneserie og noe menn ikke er stolte av.

      Ting endrer seg!

      Lik

      • EventyrElin
        5. mai 2015

        http://www.vg.no/forbruker/kroppspress/glem-six-pack-naa-er-pappakroppen-trendy/a/23446750/

        Men nå er det visst pappakroppen som gjelder…!😀 Tenk om mammakroppen også kunne blitt trendy? Det passer meg veldig bra..🙂

        Lik

        • Lammelårtanker
          5. mai 2015

          Jeg tror ikke det er en trend i det hele tatt. Derimot tror jeg at menn som tidligere har vært veltrente gir litt blaffen når verden rundt dem snurrer litt for fort – uten at det har noe med trender å gjøre.

          Å være stor som mann er ikke tragisk i folks øyne. Å være stor som kvinne er å forfalle, sjukt nok.

          Urettferdig!

          Lik

          • EventyrElin
            6. mai 2015

            I know, jeg er så glad for at du uttrykker det slik – menn har mye mer slack enn kvinner på så mange områder, særlig når vi blir foreldre.. Veldig urettferdig!

            Lik

  3. Anja Elisabeth Holt
    6. mai 2015

    Jeg har irritert mang en sjel for mitt utsagn «funksjon fremfor form». I tillegg jubler jeg over at «jeg virker», men det er kanskje fordi jeg bokstavelig talt med jevne mellomrom opplever nettopp smerter og mangel på funksjon. Hva hjelper det da at man veier et visst antall kilo eller kommer inn i akkurat den buksa?

    Jeg digger kroppen min, ikke fordi den passer inn i klesdesignernes hode, men fordi den virker!

    Lik

  4. Heidi
    6. mai 2015

    Folk som driver med fitness, får oftere belastningsskader og tisser på seg mer enn sofasliterne, og slanking (kalorirestriksjoner) øker faren for diabetes. Det er ironisk, og jeg synes det viser hvor dumt det blir når man tror helse kan måles bare ut fra det som er synlig eller at helse i det hele tatt er noe statisk. Jeg har IBS og har oppdaget at mine verste triggere er mat som gjerne regnes for å være supersunn, sånt som grovbrød, broccoli, løk, epler og belgfrukter. Ved å spise litt mindre «sunt», har kroppen min det bedre.

    Lik

    • Lammelårtanker
      6. mai 2015

      Det er individuelt, ja! Dessuten: de færreste helseproblemer er synlige på utsiden.

      Lik

  5. Tilbaketråkk: Den perfekte pappakroppen! | Lamme Tanker

  6. Tilbaketråkk: Høst på riktig måte | Lamme Tanker

  7. Tilbaketråkk: Du fortjener ikke mat! | Lamme Tanker

  8. Tilbaketråkk: Jeg fortjener ikke mat! | Lamme Tanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

