Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Er du norsk?

Jeg er norsk, jeg er helt overbevist om det, men kan jeg bevise det?

Aftenposten har satt i gang en serie om det å være (minoritets)norsk. De intervjuer unge mennesker om hva det vil si å være norsk og om det er noe man kan bli. Det er veldig interessant, les gjerne artikkelen

Når blir du norsk?

Hvorfor blir ikke norsk-utseende-mennesker spurt?

 

For å være helt ærlig; hva er det som gjør meg norsk? Hårfargen? Navnet mitt? Fødestedet? Mine foreldres fødested? Språket eller klesdrakten min? Min folkeregistrerte adresse?

Jeg vet ikke hva som gjør meg norsk, men jeg er helt sikker på at jeg er det.

Det er kanskje andres oppfatning av meg, andres blikk på meg, andres inkluderende eller ekskluderende holdninger, mangelen på inngående spørsmål om hvor jeg egentlig kommer fra, som gjør at jeg ikke føler meg annerledes på det området, som gjør at jeg føler meg norsk – og dermed blir det. Og er det sånn, så er det «de andre» som avgjør min nasjonalitet, min tilhørighet og min identitet – og «de andre» er hver enkelt av oss – i sum har vi stor makt, som enkeltindivider har vi stor påvirkningskraft.

Er det kanskje folk som ser meg på gata som skal avgjøre min nasjonalitet? Er det arbeidsgiver?

Eller er det min egen opplevelse som betyr noe?

- fårikål, selve symbolet på norsk kultur. Liker du ikke fårikål er du ikke norsk!

– fårikål, selve symbolet på norsk kultur. Liker du ikke fårikål er du ikke norsk!

 

Jeg bare spør, svarer du? Er du norsk og i om svaret er ja, hvordan kan du vite det?

**

Her finner du Oversikten over serien #jegernorsk

**

Få med deg flere tanker om norskhet, likestilling og foreldrerollen:

Bloglovin’

Facebook

Twitter

 

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

One comment on “Er du norsk?

  1. Tilbaketråkk: Jeg – et resultat av dine holdninger | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 10. mai 2015 av i Med sløvt blikk på verden med stikkord , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

