Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Mat en ti-åring må kunne lage

Når ungen nærmer seg sfo-slutte-alder er det på tide å lære å lage mat – og ikke bare til seg selv!

Det er jo et poeng at det han lager må mor også like, så det gjelder å legge lista der den bør ligge. Litt serviceminded synes jeg vi skal oppdra ungene våre til å bli!

Jeg mener, det er ikke lite grøt jeg har kokt og kilo poteter jeg har most og rørt ut til en spiselig masse. Det er riktignok lenge siden, men hva så? Det er på tide å få igjen for innsatsen. Derfor bør alt mål med kjøkkenpedagogikken strekke seg mot dette resultatet:

obligatorisk!

obligatorisk!

.. men inntil vi er på det nivået, får vi starte med disse rettene:

– pannekaker

– vafler

– egg; hardkokt og bløtkokt (i gryte, ikke i eggekoker som er juks!)

– speilegg

– bake rundstykker eller scones

– grønnsakssuppe

– koke spaghetti/nudler

– havregrøt

– ostesmørbrød

Som utsultet ulvunge eller rovdyrtenåring, må han klare seg sjøl noen timer uten å gå berserk i kjøkkenskapene som en annen apekatt.

Det han selvsagt må kunne er å kutte brød og ikke fingre (krevende nok!), ikke ta en haug smør og pålegg på hver skive (slik at skiva ser gravid ut) og kunne rydde opp etter seg – noe som slettes ikke er en selvfølgelighet (ikke engang for voksne). Det er jo så kjedelig og kjedelige ting kan andre gjøre (hvem er andre?)!

Vel, egentlig bør han kunne rydde opp etter foreldrene også – serviceminded you know..

Hva mener du unger i 10-12 årsalderen må kunne lage av mat?

**

Snart en dag kommer jeg med tips til hva ungen din må kunne når hun slutter på sfo, hvis hun kommer hjem til tomt hus.

Lurer du på noe? Spør meg gjerne, så blir det kanskje innlegg ut av spørsmålet ditt.

Følg bloggen via Bloglovin‘ og Facebook eller meg på Twitter. Og del gjerne innlegg du synes fortjener det.

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

22 comments on “Mat en ti-åring må kunne lage

  1. Anita Husevåg
    11. mai 2015

    Min 10 åring lager alt av dette og har gjort det en stund nå (foruten grønnsakssuppe som vi aldri har) han klarer også å lage smoothie, fruktspyd og lager frokostkafe til oss her. Dvs han får ansvaret for å lage frokost i helgene utifra en meny han selv lager. Vi bestiller og han lager og serverer maten.

    Lik

  2. hagefamilien82
    11. mai 2015

    8-åringen er glad i å bake, men trenger litt veiledning enda. Ostesmørbrød er hun rå på, og serverer faktisk meg det også😉

    Lik

  3. Anja Elisabeth Holt
    12. mai 2015

    Lista di er som lista mi.

    Jo, og så kan hun lage potetstappe og hjemmelagede fiskepinner.

    Lik

  4. Line
    12. mai 2015

    Jeg skulle ønske jeg vokste opp med en slik holdning om hva barneskolebarna skal kunne lage av mat. Det eneste jeg kunne da var potetstappe (vi rappa poteter fra jordene på vei hjem fra skolen), og det er fortsatt det jeg kan best. Kanskje hadde interessen og kunnskapen vært større om det ble forventet at jeg skulle gjøre mer enn å bare skrelle poteter da jeg var 10?

    En tanke å ta med seg for meg selv, ser jeg. Takk!

    Lik

    • Lammelårtanker
      12. mai 2015

      Jeg leker kjøkkenpedagog innimellom, men har ikke matlaging som førsteprioritet, altså. Tenker vel heller at det er et mål å lære ungene litt på kjøkkenet mens de ennå er «små». Det er ofte andre ting som kommer i veien, som må prioriteres over matlaging, men når det er mer overskudd forsøker jeg å være bevisst på dette.

      Lik

      • Line
        12. mai 2015

        Jeg mente ikke å gå inn for at barna skal bli kokker heller, jeg mente vel heller den holdningen du beskriver over 🙂

        Lik

  5. mirapisani
    12. mai 2015

    Innkluder meg sammen med barna. 😀 Namm!

    Lik

  6. Fru Fryktløs
    12. mai 2015

    Jeg mener at barn i den alderen skal kunne lage enkle middagsretter som de du nevner og litt til. Da vi var på den alderen lærte vi å lage slike retter på heimkunnskapen, men har forstått at nå er det mest teori i skolen og barna må lære hjemme. Jeg vil også at de skal kunne få nok kunnskap til at de velger sunne retter framfor usunne, men det ønske er kanskje urealistisk hvis de står med en pose pannekaker og en en grønnsakrett at de vil velge grønnsaksretten.

    Lik

    • Lammelårtanker
      13. mai 2015

      En pose pannekaker? Det er juks. Pannekaker skal lages for hånd, ellers blir det ikke godkjent.

      Er nok forskjell fra skole til skole hvor mye praksis ungene får i matlagingen. Her jeg bor lager de mat, men ikke så mye som jeg skulle ønske.

      Lik

      • Fru Fryktløs
        13. mai 2015

        Enig. Det var egentlig bare for å understreke forskjellen på om de hadde selv valgt det sunne framfor det usunne:-) .

        Lik

  7. Pia
    12. mai 2015

    Enig! En tiåring bør klare å lage enkle retter. Det er jo varierende hva tiåringer klarer og er interessert i – noen tiåringer disker jo opp de flotteste retter, mens andre er mer klønete. Men de må jo få prøve seg, og de rettene du ramser opp er vel noe de fleste burde få sjansen til å prøve.

    Lik

    • Lammelårtanker
      13. mai 2015

      Jeg synes også at rettene jeg ramser opp er godt innafor hva som er mulig for en 10-12-åring. Må bare legge til at å lage havregrøt ikke er å bruke microbølgeovn eller ferdig pakke grøt, sånt er juks!

      Lik

  8. Tilbaketråkk: Uten sfo – hva så? | Lamme Tanker

  9. Tilbaketråkk: Uten sfo – hva nå? | Lamme Tanker

  10. Tilbaketråkk: Brød mot tidsklemma | Lamme Tanker

  11. Tilbaketråkk: Jeg – en matsnobb? | Lamme Tanker

  12. Tilbaketråkk: Slipp gutten fri! | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 11. mai 2015 av i Store barn med stikkord , , , , , , .
