Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Lang dag uten mat

Jeg bor på et lite sted med kort avstand til festplassen. Jeg er heldig.

Før bodde jeg et sted der 17.mai-toget tok flere timer fra start til slutt. Det var gøy, fordi beina virket så godt den gangen.

Jeg vet at 17.mai er en strevsom dag for mange og en vanskelig en med tanke på mat. Det er det for meg også!

Å bare spise is og pølser er ikke noe for min kropp iallfall og og jeg har aldri skjønt hvorfor ingen selger lapskaus eller suppe, som er ordentlig mat i mine øyne. Å stå i kø i evigheter bare for et par pølser er ikke særlig fristende. Derfor har jeg vært på utkikk etter noe mat mannen min enkelt kan lage, som jeg kan ta med i veska og spise når jeg trenger det.

Jeg fant matmuffins.

- matmuffins -

– matmuffins –

Det er ganske enkelt genialt. De smaker bedre dagen etter og de søler ingenting. De gir riktig mat og de er små nok til at jeg ikke trenger ha med sekk (noe som, ærlig talt, ser snålt ut på en sånn dag). Dessuten er de super turmat – gratis tips!

Oppskriften jeg tvang mannen til å bruke fant jeg på Godt.no og det er Lise Finckenhagens oppskrift. At det skal være frokostmuffins overser jeg glatt. Bacon til frokost, liksom, det fins ikke godt! Til lunsj og når som helst ellers, egentlig, passer de utmerket! Du finner altså oppskriften under denne skriften.

Synes du mat er vanskelig på festdager?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

4 comments on “Lang dag uten mat

  1. Irene
    16. mai 2015

    De matmuffinsene er kjempegode og smarte. Min yngste datter baker av og til opp en haug som hun putter i fryseren og tar med seg som skolemat.

    Eller blir det mye fjasemat på 17. mai. Vi serverer frokost for alle i korpset på morgenen så vi vet at alle har fått i seg ordentlig mat før vi starter. Etter det blir det mye pølser og is…

    Ønsker deg en fin 17. mai! Satser på at vi går klar av regnet både fra øst og vest i morgen…🙂

    Lik

    • Lammelårtanker
      16. mai 2015

      Maten er også så ujevnt fordelt, så kroppen blir jo helt svingstang hvis det går for mange timer mellom frokost og middag. Pølser er virkelig ikke skikkelig mat.

      Fin dag til deg!

      Lik

  2. elisabethinnerstiveien
    16. mai 2015

    Jeg klarer heller ikke en hel pølse-dag. Takk for tips og ha en fin feiring.

    Lik

  3. Anja Elisabeth Holt
    17. mai 2015

    Vi velger alltid en skikkelig frokost. Deretter blir det kake og stæssj på skolen, så er det hjem til skikkelig mat igjen. Men matmuffins og fylte horn er genialt!!!! Håper du fikk en super dag!

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

