Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Kjøpt og betalt

Jeg har de siste månedene fulgt sånn halvveis med på debatter om merking av reklame i blogger.

Blogg er jo et merkelig medium som hvem som helst kan opprette og som hvem som helst kan sparke i gang, eller sparke ned.

Og det siste er noe som har fått økt popularitet.

Lammelårtanker, for tiden omdøpt til Lamme Tanker, er en reklamefri blogg. Eller det vil si det er en sannhet med jugekors. Jeg reklamerte for ukjente greier ganske lenge før jeg forsto det selv. Så smart er jeg.

Jeg hadde nemlig ikke skjønt at så lenge jeg kjørte helt gratis blogg, så tok wordpress en liten rute av hvert innlegg og stappet reklame inn der (altså var ikke bloggen så gratis likevel). Gud vet hva jeg liksom har stått for. Det er vel helst min egen dumhet.

tasting, testing

tasting, testing

Jeg driver fortsatt med reklame i tide og utide – uten å merke noe som helst. Når jeg leser et godt blogginnlegg, lenker jeg til det. Det er reklame! Hvis jeg oppdager at Unicef har en aksjon, kan det være at jeg lenker til den hvis den engasjerer meg!

Hvis jeg kjenner noe som ligner på bobler i kroppen, en slags svær formidlingsglede, reklamerer jeg for innlegg jeg har skrevet tidligere. Og ikke sjelden reklamerer jeg for Aftenposten, fordi jeg ikke kan la være.

Eller for siden min på Facebook. MEN; jeg får aldri betalt! Og ofte når jeg lenker til artikler på aftenposten.no så er det for at du som leser skal få bakgrunnen for teksten min. Jeg mener det er ryddig!

 

Status

Det har blitt så mye fokus på reklame på blogg og sponsing at vektskålen begynner å velte. Det er et statussymbol å bli sponset av de rette. Og det er en slags kompliment å bli hengt ut av bloggpolitiet på Kvinneguiden. En skikkelig blogg har annonsører. Og blir omtalt i negative ordelag.

 

Selvstendig næringsdrivende

For noen gamledager siden ble jeg kontaktet innimellom av folk som ville ha en plass her. Det er mange grunner til at jeg sa nei. Å ha reklame og sponsede innlegg på bloggen er krevende, fordi det er et regelverk der ute man må sette seg inn i. Det skal ikke veldig mye til før bloggen blir skattepliktig og man blir definert som selvstendig næringsdrivende. Jeg personlig har ikke kapasitet til å styre med slike ting.

 

Ren blogg

Jeg vil ha en ren blogg. En jeg kan stå for å ha driftet om fem år, om ti år. Bloggen er en del av meg, til tross for at jeg har trappet kraftig ned (med et unntak den siste tiden). Bloggen er en del av min historie. Derfor gir jeg den ikke vekk til hvem som helst.

Og dessuten: Jeg synes blogger med reklame mister litt av særegenheten sin. Når den tredje bloggeren reklamerer for barneuka på obs, blir det litt som å lese byavisa, som er full av det samme. Det blir bare en litt mer personlig vinklet reklame. Jeg synes det er usjarmerende! Og jeg vil at du som leser her skal møte meg og mine standpunkter og undringer, ikke en kommersiell aktør.

 

Hjemmet mitt

Blogg er kommunikasjon, først og fremst. Her møter jeg verden, her møter jeg deg. Det er viktig for meg at du i blant legger igjen noen ord, slik at jeg bedre ser deg. Som et slags hjem, er du velkommen inn her og vil du dele noen ord med mine lesere er du velkommen til å gjesteblogge her. Om du gjør det, reklamerer jeg for deg! Eller du gjør det sjøl ved å lenke til nettstedet ditt i signaturen.

 

Hva er reklame?

Så lenge man publiserer på nett, kan det regnes som reklame. Selv om man ikke mottar noe som helst for å skrive, så vil man tjene noe på det. Jeg tror ikke på altruisme. Man får alltid noe igjen for det man gjør.

 

En liten bekymring til slutt:

Når fokuset på sponsede blogger blir så enormt som det er nå, er jeg redd for at det skaper en skepsis mot alle bloggere. Hvilke motiver har vi egentlig for å skrive det vi gjør? Hvem forsøker vi å lure? Fratar det oss som velger blogg enda mer seriøsitet, slår det beina under oss før vi har lært å stå?

Vi vil alle bli lest. Vi vil alle bli hørt.

Og uten at noen lenker, forblir en blogg bare en bitteliten privat sak.

Ikke all reklame er betalt.

Noen av oss lenker til saker vi tror på.

Noen av oss vil bare bidra litt til samfunnet uten å bli betalt for det!

**

Mamsi.no har engasjert seg sterkt i merking av reklame i blogger.

Forbrukerombudets veiledning for merking av reklame i sosiale medier.

Kvinneguidens engasjerte brukeres rapporterings- og diskusjonstråd.

Skattetatens regelverk for bloggvirksomhet.

Eventyr-Elin: Hengt ut på Kvinneguiden

**

Tips meg gjerne om flere relevante lenker!

Påvirkes du av reklame i blogg? Hvordan?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

14 comments on “Kjøpt og betalt

  1. Casa Kaos
    20. mai 2015

    Bra innlegg!
    Jeg har valgt å ha reklame på min blogg. Rett og slett fordi bloggen tar så mye tid, at jeg ikke har mulighet til å jobbe like mye med den uten å få betalt.
    Alternativet er å legge ned bloggen. Det har jeg ikke lyst til.

    Mange medier er reklamefinansiert uten at de blir kritisert for det. Tv-kanalene og -programmene er reklamefinansiert. Bortsett fra NRK da. Avisene, magasinene og bladene lever delvis av reklame.
    Hvorfor er det så mye verre at bloggere også skal få tjene penger?

    Når det gjelder troverdigheten til bloggere, tror jeg ikke den styrkes av at alle blogger blir reklamefri. Reklame på blogg har kommet for å bli.
    Troverdigheten styrkes ved at alle følger retningslinjene og lovverket og merker reklame og sponsede innlegg tydelig, slik at leserne aldri er i tvil om noe er sponset eller ikke.
    Her syndes det mye. Og det synes jeg er veldig trist. Både for oss som velger reklame og for dere som kjører reklamefritt.

    Lik

    • Lammelårtanker
      20. mai 2015

      Mange av de som gjemmer seg bak «vi bryr oss om leserne»-argumentet tror jeg nyter å ta bloggere som misforstår regelverket (eller som ikke har satt seg inn i det). Jeg tror det ligger litt psykologi i det på den måten at bloggere skal liksom være privat, samtidig som de henvender seg til et marked, de er som andre kjendiser. For det selvutnevnte bloggpolitiet gjelder det å gjøre dem menneskelige ved å trekke frem feil. Å lage noen skraper i imaget.

      Særlig kulturmagasiner og motemagasier er gjennomsyret av reklame og sponsede turer. Hvorfor ingen går dem nærmere i sømmene? Tja, det skjer jo via pressens faglige utvalg, men ikke på private initiativ slik som bloggpolitiet opererer. Tror at de store mediene ikke er like interessante fordi de ikke har det personlige preget. En del har fått med seg at du er EN person, ikke et helt pressekorps. Det gir en større nærhet til deg og kanskje det da er fristende å rive ned imaget ditt, å gjøre deg enda mer menneskelig?

      Det skrives mye om troverdighet. Jeg er jammen meg ikke sikker på hva det betyr og innebærer. Det handler vel om match mellom målgruppe og formidler, og ikke en objektiv størrelse, noe som vurderes av folk utenfor målgruppen..?

      Lik

  2. Frk. M
    20. mai 2015

    Veldig bra innlegg, det kom frem utrolig mange sider av saken. Faktisk en del jeg ikke hadde tenkt over tidligere🙂

    Likt av 1 person

  3. Hei! Spennande tankar. Min blogg er også reklamefri. Og det har eg valgt ganske enkelt fordi det er enklast🙂 Ikkje har eg blitt kontakta av store aktørar heller. Men kvar enkelt må gjere det dei syns er best for seg sjølv.
    Men: Eg sette STOR pris på at det vert skreve på bloggen at dei er blitt sponsa for å omtale f.eks eit produkt.
    Veit ikkje kor mykje påverka eg har blitt av reklame på blogg. Men ein vert det nok enten ein vil eller ikkje….
    Syns det er ganske skummelt visst eg har søkt opp eit produkt f.eks dusjkabinett. Og neste gong eg er på ei eller anna side dukkar det opp reklame for dusjkabinett. snakk om at STOREBROR ser deg..

    Lik

    • Lammelårtanker
      20. mai 2015

      Litt avhengig av hvem det gjelder, så dropper jeg å lese sponsede innlegg. Noen unntak er verd gjennomlesing, men det er få.
      Storebror har nok godt syn, ja!

      Lik

  4. Magnus Holm
    20. mai 2015

    Jeg foretrekker også å holde min sti ren og min blogg reklamefri. Ikke det at det nødvendigvis er noe galt i reklame per se (selv om jeg mener sponsa innlegg og content marketing fort går på troverdigheten løs), men reklame på blogg krever at man holder tunga rett i munnen og setter seg inn et til dels nokså komplisert regelverk.

    Både økonomisk, juridisk, etisk og moralsk er det mye å holde styr på om man virkelig vil ha reklame på bloggen sin. For de fleste av oss er det heller ikke veldig store penger å tjene. For den jevne blogger vil det være langt enklere å bare si «nei takk», og det er den veien jeg har valgt å gå.

    Det kan kanskje være en trøst at du er langt fra den eneste som har trudd WordPress-bloggen din var reklamefri. Jeg har gått i den fella sjøl (https://sungame.wordpress.com/2011/02/10/no-ads-no-ads/).

    Jeg valgte faktisk å betale meg ut av problemstillinga, ved å kjøpe en «ad free»-oppgradering. Der har du meg…

    Lik

    • Lammelårtanker
      20. mai 2015

      Da jeg først forsto at wp la inn reklame hos meg kjøpte også jeg meg fri, vel verd pengene vil jeg si.

      Tenker jo at hvis noen liker det jeg skriver godt nok, så kan de heller tilby meg jobb for firmaet sitt. Jeg spurte en gang om bedriften la inn lenke til meg på sin side, men det gjorde de ikke. Hvorfor ikke gjensidighet, tro?

      Lik

  5. hagefamilien82
    20. mai 2015

    Egentlig et veldig bra innlegg. Jeg reklamerer kun for produkter jeg kan teste selv slik at jeg kan gå god for reklamen. Annonseinnlegg og betalt plass på forsiden vil jeg ikke ha. Tar aldri betalt i penger!

    Lik

    • Lammelårtanker
      20. mai 2015

      Interessant om du vil si noe om hvorfor du ikke tar kronebetalt? Slik jeg forstår deg så får du tilsendt produkter?

      Lik

  6. vidunderlige
    21. mai 2015

    Kjempebra innlegg, og jeg er så enig i det du sier om at mange reklamerer for det samme, og da kan man bli litt i leieste laget når man kommer over innlegg nummer fire om Oreo på blogglista si.. hehe.. Selv reklamerer jeg stort sett frivillig. Og får ikke betalt for det. Noen småting har det blitt i årenes løp, men på langt nær så mye som mange andre. Reklame er helt greit, så lenge det ikke opptar så mye av bloggen at budskapet blir borte.

    Lik

  7. Mormor
    21. mai 2015

    Jeg tror ikke det er reklame hos meg, men jeg vet ikke. Har ikke fått noen signaler om at det er. Det jeg eventuelt reklamerer for, med vitende og vilje, blir vel tilkjennegitt. Så som bøker jeg har lest, osv. Ellers så foregår det meste etter lystprinsippet (fortsatt). Har jeg lyst til å skrive om noe, så gjør jeg det🙂
    Dersom det finnes noen dusjkabinetter, smakløse matvarer eller slikt på klagemuren så håper jeg at noen har vett til å si fra🙂
    For det skal det være slutt på🙂

    Lik

  8. Heidi
    21. mai 2015

    Jeg slutter ikke nødvendigvis å lese blogger med reklame, og i hvert fall ikke når det er snakk om blogger med gratisdomener jeg vet medfører en liten rute som du snakker om, men når det er snakk om reklame som bloggeren har plassert på bloggen, svekker det mitt inntrykk. Jeg blir rett og slett skuffet over vedkommende. Verst er det med sponsede innlegg som er til forveksling lik de vanlige innleggene, hvor produktene nesten umerkbart (bortsett fra en merkelapp som sier at innlegget er sponset) veves inn i dette menneskets egen historie. Det svekker troverdigheten fordi grensene forsvinner – grensene mellom skrivekunst eller debatt på den ene siden og ren kommersialisme på den annen. Og hva er min rolle? Er jeg leser eller kunde? I aviser er nå slikt greit nok, for da kan man være begge deler, men når tonen mellom bloggeren og leserne er så personlig, da blir det mer problematisk. Har vi da et bekjentskapsforhold eller er det ren inntjening? Jeg liker ikke det.

    Det jeg imidlertid kan akseptere, er bloggere som har et lite utvalg sponsorer av typen bekjente med et firma eller lokale småbedrifter, hvor det er helt tydelig at det er en kommersiell lenke, men hvor bedriften har en relevans for bloggens innhold, dog uten at de to smelter sammen i form av sponsede innlegg.

    Jeg mener forresten at det er riktigst å bruke ordet reklame slik det tradisjonelt blir forstått. Anbefalinger eller tipsing av andre grunner enn økonomisk inntjening, eller oppfordringer til å støtte gode saker, trenger ikke være reklame.

    Lik

  9. EventyrElin
    24. mai 2015

    Jeg kan skrive under på at det føltes ikke som noe kompliment å bli hengt ut, altså..men så var jeg i ei ganske heftig eksamensboble, og burde nok strengt tatt vært unndratt offentligheten i den perioden…😉 Jeg har vært så heldig å «dra i land» tre flotte samarbeidspartnere, og siden vi ikke har all verden å rutte med så er dette faktisk kjært tilkomne produkter for oss. Så enkelt. Litt kjøpt og betalt, men likevel genuint tilfreds med å reklamere for de jeg samarbeider med. Og som du får jeg heller ikke betalt noe for bloggen, med unntak av produkter og tjenester.

    Men jeg hadde også sånn wordpress-greie på bloggen ei stund (!!), men nå er det borte, ikke sant? Ellers enig med Heidi i det med at å reklamere for noe man tror på uten å få noe igjen for det ikke kan anses som reklame. Hilsen hun som merket et kreftaksjon-innlegg fordi hun var redd for å gjøre feil. Ikke rart jeg blir hengt ut i ny og ne.

    Men jeg er uenig med deg – jeg syns ikke det er status å bli omtalt i negative ordelag, enten det er en stor eller liten blogg. Mitt inntrykk er at mange gjør så godt de bare kan i forholdt til å merke i tråd med Forbrukerombudets retningslinjer, men som Pia fra Pias verden har vært inne på; vi småbloggere får kanskje unngjelde litt for det mangelfulle, og svært synlige, som noen større bloggere gjør?

    Lik

    • Lammelårtanker
      27. mai 2015

      Felleskommentar:
      Når man får betalt for å skrive et innlegg, så skal leseren gjøres oppmerksom på det. Jeg vil jo si at det er et problem når leseren reagerer som Heidi forteller at hun gjør. Selv bryr jeg meg ikke så mye, men kan reagere ved å droppe bloggeren dersom det blir mye reklame.

      Kan være at lesere forventer reklame, og rabattkoder og slike fordeler av blogger?
      Kan det være sjangerforskjeller?

      Jeg tenker vel helst at det viktige er å være ærlig med leseren og oppklare eventuelle misforståelser. Minuset er at en del nok heller trekker seg som leser av bloggen enn å gjøre bloggeren oppmerksom på usikkerheten.

      Generelle samarbeidspartnere forstår jeg ingenting av. Betyr det at bloggeren får et visst beløp per måned? Hvis ikke; hvorfor nevne bedriftene i det hele tatt? En slik usikkerhet vil jeg tro flere har og da er det nødvendig med en presisering samme sted som sponsorene/samarbeidspartnerne blir nevnt.

      Takk for at dere la igjen en tanke (jeg har vært bortreist en stund og ikke kunnet følge opp bloggen)!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

