Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Sommerens høydepunkt var..?

De første dagene på nytt klassetrinn spør mange lærere om hva det beste i sommerferien var.

Hva er lov å svare?

Er det godt nok å fortelle om blåbærturen hele familien var med på? Er det kult nok?

Hvilken tiåring eller trettenåring kan egentlig fortelle godt nok om turen i blåbærkrattet og om hvordan det kjentes å gå med katten i bånd? For uten stor fortellerevner trollbindes ingen og den fantastiske turen blir til bare plukket blåbær, hvis den i det hele tatt nevnes.

Blåbærtur med pus i bånd

Blåbærtur med pus i bånd

Jeg er voksen og jeg kan si at det beste for meg i sommer var å møte mennesker som har kjent meg hele livet, som ikke trenger forklaringer på noe som helst, som bare forstår og aksepterer uten forbehold.

Jeg er voksen og kan fortelle om ny musikk jeg har oppdaget og hva den gjorde med meg.

Jeg kan fortelle om de tingene jeg har opplevd og vært med på, men akkurat hvordan små energilekkasjer blir tettet i møte med bestemte mennesker, hvordan jeg forandres litt og litt, det er vanskeligere å sette ord på.

De små tingene teller mest, små biter av samhold når hele familien roper huff!! til Mikkel Rev. Når alle synger So ro lille mann for at reven skal sovne slik at Morten Skogmus kan klatre ned fra treet sitt (puh! overlevde denne gangen også!), på uteteater i Dyreparken – det er sånne ting jeg tror ingen ungdomsskoleelever forteller om. Det er jo ikke kult!

Det er en ukjent mal for hva det er greit å si.

Hvilket barn av en alkoholiker forteller at det har klart seg aleine hele sommeren?

En kan jo ikke si det?

Hvilket barn av en ME-syk forelder forteller gledesstrålende om den uken med tid til samtaler og sjeldne opplevelser, bare fordi de har vært sammen?

Jeg tror ikke det skjer heller.

Min sommer har vært super – fordi jeg fokuserer på det som virker, på det som er bra for meg. Det er ikke de store tingene andre skryter av å ha gjort. For jeg har ikke gjort noe særlig, foruten de siste to ukene, og jeg har ikke vært på eksklusive steder.

Og flaks for meg har jeg heller ikke behov for å imponere.

Og flaks for meg at jeg ikke har noen lærer som spør etter sommerens høydepunkt.

Det er de små tingene som teller. Jeg skulle ønske det var lov for barna også – å si høyt!

~~

Les også Ikke råd til soft-is og Alle vet jo alt om alle!

Flere Lamme Tanker finner du på Facebook

~~

Obs! Jeg oppfordrer til å dele innlegget med lærere og gjøre det til et tema:

Hvordan snakker vi best om sommerferien?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

14 comments on “Sommerens høydepunkt var..?

  1. Line
    9. august 2015

    Kanskje læreren skulle gått foran som det forbildet han/hun kan være og fortalt godt om et høydepunkt som handler om f.eks. en rolig morgen med god tid til frokost, planting av blomster i hagen og venner over på middag?

    Lik

    • Lamme Tanker
      9. august 2015

      Det synes jeg var en god idé, det er rett og slett å være et forbilde og å ta ansvaret sitt på alvor.

      Lik

  2. Pia
    9. august 2015

    Jeg trur for de minste barna så oppleves en tur til Tanzania på lik linje med en blåbærtur – Tanzania? Okei…Blåbær? Ja, det er godt! Mens for de større ungene er det nok mer prestisje å kunne fortelle at man har vært så og så mange uker i Disneyland eller Spania eller hvor man nå har vært. Håper og tror det er lov å fortelle om små opplevelser!

    Lik

    • Lamme Tanker
      9. august 2015

      Det stemmer nok. Jo eldre barna blir jo viktigere er det å passe inn og å nevne det som gir status eller som er «riktig» , tror jeg.

      Og som jeg sa: Det er jo ikke hvor en har vært eller hva en har gjort som nødvendigvis er poenget, men hvordan en har hatt det. Om vi bare kunne ha mer fokus på det..!

      Lik

  3. janewern
    9. august 2015

    Jeg skal jammen starte skoleåret i din ånd, og fortelle om de bittesmå ferieopplevelsene mine. Til årets niendeklassinger. Takk for et klokt innlegg, jeg delte det på Facebook, jeg..

    Lik

    • Lamme Tanker
      10. august 2015

      Takk for deling! Det er helt supert at du ble inspirert! Hadde vært supert om du snakket med kollegene dine om temaet, kanskje flere kan fokusere litt annerledes? Niendeklassinger er store nok til å kunne tenke litt annerledes rundt ferie. Tror nok mange av dem kjenner på et press om å ha riktige feriemål. Hva gjør det med dem?

      Likt av 1 person

      • janewern
        11. august 2015

        Nei, disse ungdommene er neimen ikke i en s enkel situasjon mange kan påstå. De skal fylle alles krav til å være hundre prosent lykkelig, vellykket, energisk, kreativ, klok, smart, fyll ut med det som passer…

        Lik

  4. Mormor
    10. august 2015

    Jeg synes det er sårt å lese om barn som gruer seg til å begynne på skolen, fordi ferien ikke var «fin» nok. Og er i grunnen veldig glad for at mine barn er voksne. Derimot kan jeg begynn å bekymre meg litt for barnebarns møte med skoleverdenen.
    Jeg satser på at min datter har hodet på rette plassen og ser hva som er godt og riktig. Også når det gjelder ferier og hva som er viktig🙂 Takk for et fint innlegg.
    Klem🙂

    Likt av 1 person

  5. Tilbaketråkk: Sommerens høydepunkt – jakten på prestisjeferien? | Anette Skaar

  6. Tilbaketråkk: Sommerens høydepunkt – jakten på prestisjeferien? | Anette Skaar

  7. Vibeke B. Kværhellen
    16. august 2015

    Kloke ord og mye til ettertanke! Men vi skal også lytte til ungene som har lyst til å fortelle om opplevelser de har hatt som er «flotte». Men la oss håpe læreren og vi andre voksne er kloke nok til ikke å etterspørre «hvor har du vært i ferien?» En kan jo som en her foreslo fortelle om en hyggelig opplevelse hjemme f.eks. Selv vil jeg framheve å nyte en morgenstund på terrassen med en kopp kaffe med varm melk før frokost! Det er feriefølelse!

    Likt av 1 person

    • Lamme Tanker
      16. august 2015

      Ja, enig i at ungene må få prate om flotte opplevelser, men jeg tenker at læreren kan styre samtaler inn på opplevelsene og ikke bare stedet de har vært på, for de små opplevelsene kan være vel så mektige som de imponerende.

      Takk for at du leste og delte tankene dine, Vibeke!

      Lik

  8. Tilbaketråkk: Eksklusiv blogg | Lammelårtanker

  9. Tilbaketråkk: Sommerens høydepunkt – jakten på prestisjeferien? |

Takk for at du legger igjen en kommentar!

