Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Jeg fortjener ikke mat!

Etter en lang shoppingrunde sukker hun

nå fortjener jeg et svært kakestykke!

Etter en lang joggetur, nøler hun med å unne seg en Bixit for hun vet at

egentlig fortjener hun det ikke.

Mat er belønning.

Hvor ofte tenker du at du har fortjent mat?

Jeg har nok gjort meg skyldig i det selv mer enn en gang, det innrømmer jeg gjerne.

Det er jo sånn det er i vår kultur, at vi tror vi må fortjene alt mulig, eller vi mener at vi fortjener ting fordi vi er så flinke. Eller bare fordi vi er.

Men:

Ingen fortjener mat!

Vi skal spise fordi det er godt, fordi vi er sultne, fordi vi vil dele et måltid med noen vi er glade i.

Det blir så feil dersom vi må gjøre oss fortjent til å spise, dersom det ligger en straff i å holde seg vekke fra det som frister. Å spise med begjær, hva er så provoserende med det?

Det blir så feil dersom maten blir en belønning for vel utført jobb, dersom maten fungerer som en premie.

Det dreper matgleden, forstyrrer måltidene og blir et mål eller middel i seg selv. Det er ikke sunt!

Som mamma er det spesielt viktig hvordan jeg snakker om mat, hvordan jeg snakker om kropp og hvordan vi bruker mat i vår familie. Det er ikke et ansvar jeg kan påta meg når det passer, jeg er forbilde hele tiden – også når jeg ikke har lyst.

Barn som har gjort lekser, skal ikke belønnes med en kjeks.

Som mamma viser jeg barna mine sammenhengen mellom mat, ernæring (klinisk!) og følelser. Å føle noe for mat er bare normalt og noe vi ikke skal motarbeide. Lukten av mat skal ikke være lukten av dårlig samvittighet, men for mange er det det.

Det kan være langt mellom spiseforstyrrelser og disse vanlige matfølelsene. Rundt om 50.000 kvinner har en eller annen spiseforstyrrelse, derav den vanligste er overspisingslidelse (kilde Folkehelseinstituttet), men spiseforstyrrelser er ikke en kvinnesykdom. Også menn utvikler sykdommen.

I følge Villa Sult er risikomiljøene for å utvikle spiseforstyrrelser idrett på høyt nivå, modellbransjen og dans og ballett, men jeg vil tro at fitness-miljøet er like utsatt. Og dere som nagler dere fast i overfladiske «livsstils»-bloggere med stort kroppsfokus – hver dag.

Et komplisert forhold til mat ødelegger mye i hverdagen. Derfor: Tenk deg om før du slipper det ut

fortjener jeg kake!

~~~

Tidligere skrevet

Knasende lykke og matangst

Kroppens sug og sjelens sult

Insta-perfekte kropper og sunnhet

Kroppen din er ikke bra nok

Kroppsbevissthet og kvinnemakt

~~

Følg Lamme Tanker på Facebook – ikke alt som deles der deles her.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

4 comments on “Jeg fortjener ikke mat!

  1. Refleksjon på livsvegen
    24. september 2015

    Veldig godt skreve, igjen!

    God natt🙂

    Lik

    • Lamme Tanker
      25. september 2015

      Takk. Håper du har sovet godt.

      Ønsker deg en god helg.

      Lik

  2. Liselotte
    25. september 2015

    Du har helt rett. Viktig tema.

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

