Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Trist mus, glad mus

Jeg husker den så godt, den var så fin.

Det er lenge siden jeg har sett den, husket ikke tittelen, men klarte ikke glemme den.

Boka.

Den jeg lånte for flere år siden. Den som tok en plass i meg.

Barna mine er ikke små lenger, men bøkene jeg leste for dem er ikke glemt. Eller, noen av dem er helt sikkert det, mens andre fortsatt har en plass i meg.

Bilde av boken Skogsmusa danser

Skogsmusa danser

Den vesle, triste musa som ville være aleine, som ikke ville spise suppe. Det skjedde noe med ham. Det var en tilfeldighet.

Vinden tok tak, løftet opp et tørt lite blad, løftet opp flere blader, lot de svinse rundt musa, falle over ham.

Noe skjedde, en kraft løftet han opp, det var ikke mulig mer å bli liggende der han lå.

Bevegelsene dro han ut av den tunge kroppen, opp opp opp!

Han mistet seg selv, ble seg selv igjen.

Vennene ble dratt med, musa ble en del av dem.

Glad mus

Glad mus

Det skal ikke så mye til bestandig. Noen ganger er det mus, andre ganger er det tørre blader og litt vind. Noen ganger trenger jeg at noe fint skjer, jeg ikke har satt i gang selv. Noen ganger skal det bare litt vind i fjeset til, andre ganger en søt liten bok jeg en gang leste og aldri glemte igjen.

~~

Skogmusa danser av Pirkko-Liisa Surojegin, Carlsen Forlag 1992 (på norsk).

Anbefales for 35 – 45 åringer, eventuelt for 3 – 4 åringer..

~~

Andre innlegg om bøker

Les, les, les

Hva leser du når du trenger en oppmuntring?

~ Lamme Tanker finner du på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

6 comments on “Trist mus, glad mus

  1. Molly
    30. september 2015

    Fantastisk bokanmeldelse. Litt annerledes og det liker jeg🙂 Molly

    Likt av 1 person

  2. janewern
    30. september 2015

    Nydelig! Det fikk meg til å ønske at jeg hadde lest den for mine barn. Og det fikk meg til å tenke på de bøkene som tok plass i meg da mine var små. Den ene, Verdens beste Bamse, og den andre, som også handler om en mus. Jeg skal finne dem med en gang jeg kommer hjem. Tusen takk for at du drar fram de fineste øyeblikkene, på en så god måte.🙂

    Lik

    • Anne-Helene
      30. september 2015

      Dette var et veldig fint innlegg å skrive, må jeg si. Jeg lånte med meg en bok til, blir vel innlegg om den også. Er så mange fine barnebøker!

      Godt å høre at innlegget fikk deg til å tenke bakover til da du leste for dine.

      Lik

  3. janewern
    30. september 2015

    Jeg er enig i det med barnebøker. De kan leses og leses og leses igjen.

    Lik

  4. Refleksjon på livsvegen
    30. september 2015

    Mykje klok visdom der..

    God natt🙂

    Lik

  5. Tilbaketråkk: Glad mus | Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 30. september 2015 av i Vi leser, ser film og mener med stikkord , , , , .
